Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι το επόμενο μεγάλο project των κατασκευών που λειτουργεί σαν...γιγάντιος μαγνήτης για τις κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς λόγω μεγέθους το έργο, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύει ένα πολύ σημαντικό κατασκευαστικό ανεκτέλεστο, επιτρέποντας στον (όποιο) ανάδοχο να περάσει σε άλλη πίστα. Εξίσου όμως, σημαντικό είναι ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ελαχιστοποιήσει τα τροχαία δυστυχήματα που πραγματοποιούνται στο σημερινό δρόμο-καρμανιόλα. Εξάλλου, ο ΒΟΑΚ χρηματοδοτείται με 427 εκατ. ευρώ από το ταμείο Ανάκαμψης και με 600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Χθες, εγκρίθηκε η (επιπρόσθετη) χρηματοδότηση με 90 εκατ. ευρώ του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη.
Ποια είναι όμως, η πρόοδος ως προς την ωρίμανση του άξονα που θα δημοπρατηθεί μέσω τριών διαφορετικών διαγωνισμών;
Στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, που θα δημοπρατηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), είναι μήκους 22,5 χλμ. και προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ, ορίστηκε, πρόσφατα, τεχνικός σύμβουλος με στόχο να περάσει ο διαγωνισμός στην επόμενη φάση, της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Για το συγκεκριμένο τμήμα, που συνδέει τα Χανιά με το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, τελεί υπό έγκριση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), ενώ ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Άβαξ με το fund Marguerite, και το σχήμα Μυτιληναίος-Intertoll. Για το συγκεκριμένο κομμάτι, μέχρι τα τέλη της χρονιάς, θα υπάρχει ανάδοχος, όπως προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι, όπως έγινε, χθες, γνωστό για το συγκεκριμένο τμήμα έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 90 εκατ. ευρώ από το ταμείο Ανάκαμψης.
Όσον αφορά το βασικότερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο με μήκος 157,5 χιλιομέτρων, που θα συνδέει τα Χανιά, με το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, έχει δημοπρατηθεί ως παραχώρηση για 25 χρόνια. Για το έργο ύψους 1,32 δισ. ευρώ ενδιαφέρον έχουν υποβάλει η ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Μυτιληναίος- Intertol, η Vinci και η ΑΒαξ. Υπολογίζεται ότι έως το τέλος της χρονιάς θα έχει εξασφαλιστεί η περιβαλλοντικής αδειοδότησή του, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός.
Τέλος, το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος εκτιμάται ότι θα μπορούσε να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο ενδεχομένως μέχρι τις αρχές του 2022. Το έργο είναι της τάξεως των 145 εκατ. ευρώ.
Για να εξασφαλιστούν οι χρηματοροές του έργου, προβλέπεται η διατήρηση των διοδίων με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ., ενώ προβλέπονται κυμαινόμενες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων. Όσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου τοποθετείται στα 800 εκατ. ευρώ.