Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Εντολές ελέγχου για φυσικά πρόσωπα που φέρεται να έχουν αποκρύψει εισοδήματα αναμένεται να εκδώσουν το προσεχές διάστημα οι φορολογικές αρχές με στόχο τον εκφοβισμό των φορολογούμενων. Στόχος είναι να ενταχθούν στη ρύθμιση που κατατέθηκε στη Βουλή για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων. Όπως αναφέρουν λογιστές η διαδικασία της οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων με συντελεστές που φθάνουν και ενδεχομένως να ξεπερνούν το 60% είναι πολύ ακριβή.
Οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου δύσκολα θα αποφέρουν έσοδα στα δημόσια ταμεία καθώς ελάχιστοι θα είναι αυτοί που θα προχωρήσουν στην αποκάλυψη των εισοδημάτων εκτός και αν τους έχουν κοινοποιηθεί φύλλο ελέγχου ή έχει προσδιορισθεί προσωρινός φόρος. Για αυτές τις περιπτώσεις ο φόρος που προκύπτει είναι μικρότερος σε σχέση με το αποτέλεσμα του ελέγχου.
Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει το αργότερο μέχρι τις 31 Μαΐου 2017 να έχουν υποβάλλει σχετική δήλωση στην εφορία καταβάλλοντας είτε εφάπαξ, είτε σε δόσεις του αναλογούντες φόρους. Τα στοιχεία που δηλώνονται από τον φορολογούμενο δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τη φορολογική διοίκηση για πρόκληση νέου φορολογικού ελέγχου
Ειδικότερα και σύμφωνα με το νόμο :
1. Φορολογούμενοι, οι οποίοι δεν έχουν υποβάλει δήλωση ή έχουν υποβάλει ελλιπή ή ανακριβή δήλωση, μπορούν μέχρι και τις 31.5.2017 να υποβάλουν αρχικές ή τροποποιητικές, χρεωστικές ή μηδενικές, δηλώσεις, ανεξαρτήτως αν προκύπτει φόρος για καταβολή. Η ρύθμιση καταλαμβάνει κάθε υποχρέωση από φόρο, τέλος ή εισφορά καθώς και οποιαδήποτε δήλωση πληροφοριακού χαρακτήρα, υπό την προϋπόθεση ότι η προθεσμία για την υποβολή της αρχικής δήλωσης είχε λήξει μέχρι την 30.9.2016.
2. Οι δηλώσεις υποβάλλονται, κατά περίπτωση, ηλεκτρονικά ή χειρόγραφα. Με την υποβολή της δήλωσης διενεργείται, κατά περίπτωση, άμεσος, διοικητικός ή διορθωτικός προσδιορισμός του οφειλόμενου κύριου φόρου, τέλους ή εισφοράς, καθώς και του πρόσθετου φόρου εκπρόθεσμης υποβολής ή του προστίμου εκπρόθεσμης υποβολής και υπολογισμός του τόκου. Εάν από τις ανωτέρω δηλώσεις δεν προκύπτει φόρος, δεν επιβάλλεται το πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής.
3. Για αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται μέχρι και 31.3.2017, ο τυχόν οφειλόμενος πρόσθετος φόρος ορίζεται στο 8% του κυρίου φόρου.
Για αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται μετά την 31.3.2017 και μέχρι το πέρας της προθεσμίας της (31.5.2017) , ο τυχόν οφειλόμενος πρόσθετος φόρος ορίζεται στο 10% του κυρίου φόρου.
4. Ο πρόσθετος φόρος αναπροσαρμόζεται με ειδικούς συντελεστές ανάλογα με τα χρόνια που έχουν περάσει από τότε που έπρεπε να έχει δηλωθεί το εισόδημα. Για εισοδήματα που ανάγονται προ του 2001 προβλέπεται συντελεστής 25%, για το 2002 ορίζεται σε 23%, για το 2003 σε 23%, το 2004 σε 16%, το 2005 σε 15%, το 2006 σε 12%, το 2007 σε 10%, το 2008 σε 6%, το 2009 σε 5% και από το 2010 ως το 2016 σε 0%.
5. Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν φορολογούμενοι για τους οποίους έχει εκδοθεί ή θα εκδοθεί εντολή ελέγχου μέχρι τις 31 Μαίου 2017. Στην περίπτωση που έχει κοινοποιηθεί προσωρινός προσδιορισμός φόρου ο πρόσθετος φόρος ανέρχεται στο 30% ενώ σε διαφορετική περίπτωση στο 15%.
6. Για όσους ενταχθούν στη ρύθμιση αίρονται οι ποινικές κυρώσεις.
Παράδειγμα
Γιατρός δεν δήλωσε το 2001 εισοδήματα ύψους 500.000 ευρώ στην εφορία. Η εφορία τον εντόπισε και του έχει ήδη κοινοποιήσει προσωρινό προσδιορισμό φόρου, ο οποίος ανέρχεται περίπου στο ποσό των 425.000 ευρώ (212.500 κύριος φόρος και πρόστιμα ισόποσα)
Εφόσον ενταχθεί στη ρύθμιση θα πληρώσει φόρο ως εξής:
- Ο κύριος φόρος ανέρχεται στα 212.500 ευρώ (500.000 χ42,5% με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος του έτους 2001)
- Επί των προστίμων (που ανέρχονται στα 212.500 ευρώ) επιβάλλεται πρόσθετος φόρος 30% καθώς η εφορία του είχε κοινοποιήσει προσωρινό προσδιορισμό και ο οποίος ανέρχεται στο ποσό των 63.750 ευρώ.
- Επειδή, η απόκρυψη έγινε το 2001 υπολογίζεται συντελεστής αναπροσαρμογής στον πρόσθετο φόρο 25%. (63.750χ 25%=79.687,5)
- Συνολικά πρέπει να πληρώσει 292.187,5 ευρώ (212.500 + 79687,5)
Η επιβάρυνση ανέρχεται στο 59% του αδήλωτου εισοδήματος.