Άρωμα σκουπιδιών στην κόντρα Δρίτσα με την ανεξάρτητη αρχή στον Πειραιά

Άρωμα σκουπιδιών στην κόντρα Δρίτσα με την ανεξάρτητη αρχή στον Πειραιά

Του Γιώργου Φιντικάκη

Σκουπίδια… μυρίζει η κόντρα που έχει ανοίξει στο λιμάνι μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας με την ανεξάρτητη (υποτίθεται) Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ).

Αν και η κυβέρνηση έχει παράδοση στην «αλλεργία» με τις ανεξάρτητες αρχές, η συγκεκριμένη αντιπαράθεση στο λιμάνι έχει και άλλο άρωμα.

Εδώ και ενάμισι χρόνο μαίνεται στον Πειραιά μια σκληρή μάχη επιχειρηματικών συμφερόντων με έπαθλο τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων του ΟΛΠ.

Το αντικείμενο της διαχείρισης απορριμμάτων που προσελκύει μικρά και μεγάλα συμφέροντα, έχει λήξει από το 2014, και έκτοτε παίρνει συνεχώς παρατάσεις, δίχως να προκηρύσσεται νέος διαγωνισμός.

Τον περασμένο Οκτώβριο ο ΟΛΠ υπέβαλε προς έγκριση το νέο του σχέδιο στο υπουργείο, που όχι μόνο δεν το έχει ακόμη εγκρίνει, αλλά εμφανίζεται να προκρίνει ένα δικό του μοντέλο, το διαχωρισμό της διαχείρισης αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης από τα άλλα απόβλητα. Το σχέδιο συναντά τις αντιρρήσεις τόσο του ΟΛΠ όσο και παλαιότερα της Γενικής Γραμματείας Λιμένων του ίδιου του υπουργείου.

Προκειμένου να δοθεί ένα τέλος, παρενέβη προ ημερών η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, δουλειά της οποίας είναι ακριβώς να επιλύει τέτοια μπλεξίματα, παίρνοντας θέση υπέρ του ΟΛΠ.

Η αντίδραση του υπουργείου ήταν άμεση, ούτε λίγο ούτε πολύ, ζήτησε από την Ανεξάρτητη Αρχή να μην εμπλέκεται στα δικά του χωράφια.

Με αυτά και με εκείνα, το θέμα παραμένει ανοικτό για ενάμιση σχεδόν χρόνο, επειδή κάποια συμφέροντα έχουν καταφέρει να ακυρώσουν τον πρώτο διαγωνισμό, και να παγώσουν τον δεύτερο.

Για την ιστορία, ο πρώτος διαγωνισμός για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων του OΛΠ που προκηρύχθηκε το 2014, είχε διάρκεια 30 ετών και προέβλεπε την κατασκευή μονάδας εντός του λιμανιού κατά τα διεθνή πρότυπα. Αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον 17 όμιλοι, ενώ υπέβαλλαν προσφορές τέσσερις.

Τότε υπήρξε ομοβροντία προσφυγών, ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία μέσα στο 2016 έκλεισε τον σχετικό φάκελο, αν και στο μεσοδιάστημα είχε αποφασιστεί η επαναπροκήρυξη του έργου.

Ετσι, όπως εξελίσσεται η υπόθεση, κάποιοι πιστεύουν ότι η εκκρεμότητα με τη διαχείριση των αποβλήτων του λιμανιού θα «φορτωθεί» στην κινεζική Cosco.

Το περιστατικό πάντως μεταξύ Δρίτσα και ΡΑΛ επιβεβαιώνει όσους εδώ και καιρό μιλούν για γραφειοκρατικό λαβύρινθο στο λιμάνι, που περισσότερο προβλήματα δημιουργεί, παρά δίνει λύσεις.

Ειδικότερα, αρμοδιότητες πλέον στο Πειραιά έχουν οι εξής 5: Ο νέος βασικός μέτοχος του ΟΛΠ δηλαδή η Cosco, η Γενική Γραμματεία Λιμένων, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, το Λιμενικό Σώμα, και οσονούπω (δεν έχει ακόμη τεθεί σε λειτουργία) και η νέα Δημόσια Αρχή Λιμένων, εμπνεύσεως Δρίτσα.