Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Με ένα διπλό deal για την Pasal Development και το εμπορικό κέντρο Athens Heart, η οικογένεια Θεοδωρίδη μπαίνει (για μία ακόμη φορά) στη λίστα των διασωθέντων μεταξύ των επιχειρήσεων που χτυπήθηκαν από την κρίση. Καταφέρνει να βγάλει από πάνω της το “βάρος” της επένδυσης στο εμπορικό κέντρο, το οποίο θα αναμορφωθεί ...υπό νέα διεύθυνση, και η ίδια να προσανατολιστεί σε μία λύση για τη SATO.
Για τον επιχειρηματικό όμιλο του Σωτήρη και του Γιώργου Θεοδωρίδη, το αποτέλεσμα ήρθε μετά από δύο περίπου χρόνια προσπαθειών. Το αποτέλεσμα ήταν η έγκριση, χτες, της συμφωνίας εξυγίανσης της Pasal Development, η οποία έγινε δεκτή από το Πρωτοδικείο Αθηνών, μία ημέρα μετά το deal της εισηγμένης με την αμερικανική Hines, που (με τη συμφωνία των τραπεζών, και κυρίως της Εθνικής) μπαίνει ως επενδυτής στο Athens Heart, το οποίο θα μετατραπεί σε εκπτωτικό “πάρκο” με καταστήματα και πολυχώρους αναψυχής υπό την επωνυμία Gazi Outlets.
Η συμφωνία με την Hines ήταν καθοριστική για τις εξελίξεις και ήρθε μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις στις οποίες συμμετείχε και η Εθνική τράπεζα. Κομβικό σημείο ήταν η υπόθεση του ομολογιακού δανείου ύψους 57 εκατ. ευρώ που είχε εκδώσει το 2010 η Εθνική Τράπεζα προς την Doreco (θυγατρική της Pasal που διαχειρίζεται το Athens Heart) και η αδυναμία αποπληρωμής του οποίου οδήγησε στην εγγραφή προσημείωσης του εμπορικού κέντρου. Στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων η προοπτική εισόδου των Αμερικανών, οδήγησε την Εθνική να συναινέσει για τις εγγυήσεις.
Έτσι, με βάση τα σχέδια της Hines και τη συνδρομή της Εθνικής (σε κοινοπραξία), το εμπορικό της Pasal (η οποία θα συνεχίσει να υποστηρίζει τη λειτουργία του) θα αναμορφωθεί μετά από επένδυση αρκετών εκατομμυρίων ευρώ για να ειναι πλήρως έτοιμο ως Gazi Outlets το 2021. Οι νέοι επενδυτές στηρίζονται στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας για τα προσεχή χρόνια την ισχυρή ζήτηση για τα εκπτωτικά κέντρα αλλά και στην τοποθεσία του εμπορικού κέντρου, που βρίσκεται 2 χιλιόμετρα από την Ακρόπολη και 10 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας.
Η στόχευση ειναι συγκεκριμένη και σκοπεύει να αποσπάσει πελατεία τόσο από τα premium outlets που ήδη λειτουργούν σε μεγάλη απόσταση από το κέντρο (Factory, Mac Arthur) όσο και από αυτά που πυρετωδών προετοιμάζει η Folli Follie στον Αγ. Στέφανο (κόμβος Εθνικής) με προοπτική να λειτουργήσουν τις επόμενες εβδομάδες.
Διόλου τυχαία και η επισήμανση του επικεφαλής των επιχειρήσεων της Hines στην Ελλάδα, Πολ Γομόπουλος: «To Gazi Outlet θα αποτελέσει έναν συναρπαστικό προορισμό στην καρδιά της πρωτεύουσας, προσφέροντας τις καλύτερες ελληνικές και διεθνείς μάρκες ένδυσης, καταστήματα εστιατορίων και cafe καθώς και χώρους αναψυχής. Έχουμε μια σαφή στρατηγική να επανατοποθετήσουμε το ακίνητο στην αγορά και να αξιοποιήσουμε τη διεθνή και τοπική εμπειρία μας για να δημιουργήσουμε έναν συναρπαστικό νέο προορισμό στην Αθήνα».
Για την επόμενη ημέρα, η μεταβίβαση του Athens Heart στη Hines απαλλάσσει την Pasal Development από την υποχρέωση της αποπληρωμής του ομολογιακού δανείου, και προσφέρει “ανάσες” στην εισηγμένη. Το ερώτημα βέβαια είναι κατα πόσον οι “ανάσες” αυτές θα υποστηρίξουν και το εγχείρημα της οικογένειας Θεοδωρίδη να φέρει αποτέλεσμα για το έτερο “τέκνο” των επιχειρήσεών της, τη SATO, για την οποία εκκρεμεί μια (ακόμη) διαδικασία εξυγίανσης.
Η εταιρεία έχει λαβει δικαστική προστασία μετά την απόρριψη (στις αρχές του έτους) της δεύτερης συμφωνίας εξυγίανσης που ειχε υποβάλει (το 2017), με την υπόθεση να βρίσκεται πλέον σε διαδικασία έφεσης.
Για τον άλλοτε ηγετικό όμιλο των επίπλων το πρώτο “φιλί της ζωής” είχε δοθεί πριν αρκετά χρόνια όταν χτυπημένος από την ραγδαία πτώση τζίρου και τον ανταγωνισμό των πολεθνικών, κατάφερνε να βγει από το άρθρο 99 με χρηματοδότηση αλλά και με τρεις συστημικές τράπεζες ως νέους μετόχους της: Alpha Bank με 16,90%, Εθνική με 23,74% και Eurobank με 10,37%. Ήταν η εποχή που ο Σωτήρης Θεοδωρίδης αποχωρούσε για να δώσει τα ηνία της εταιρείας στον γιο του Γιώργο. Ωστόσο, με τα ΙΚΕΑ να κυριαρχούν στον κλάδο και με νέους δυνατούς παίκτες (όπως οι αλυσίδες Jysk, Istikbal κλπ.) να εισβάλλουν, οι εξελίξεις δεν ήταν θετικές.
Το 2018 ο όμιλος είχε αρνητική καθαρή θέση ύψους 25 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 42 εκατ. ευρώ. Στα θετικά του απολογισμού, οι πωλήσεις που αυξήθηκαν (στα 11,55 εκατ. ευρώ από 9,06 εκατ. ευρώ) και η μείωση των ζημιών από 3,8 εκατ. ευρώ στις 491.000 ευρώ. Το 2019 ξεκίνησε επίσης με αισιόδοξα μηνύματα χάρη στις θετικές επιδόσεις του νέου δικτύου καταστημάτων και franchise. Παρ'' όλα αυτα, η έκβαση της μάχης για την επιβίωση της SATO, όπως φαίνεται, θα κριθεί μακριά από την αγορά...