Η εργασία από το σπίτι και οι διαδικτυακές αγορές έχουν γίνει το «νέο φυσιολογικό» σε ολόκληρο τον κόσμο. Το γεγονός αυτό όμως σύμφωνα με μια νέα μελέτη μπορεί να μειώσει την οδήγηση μόνο στις ΗΠΑ έως και 270 δισ. μίλια το χρόνο, πρόβλεψη που αν επαληθευτεί θα έχει μεγάλες συνέπειες για την αγορά του αυτοκινήτου και την αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα.
Η έρευνα που διεξήγαγε η συμβουλευτική KPMG International διαπιστώνει ότι η κουλτούρα που δημιούργησε ο κορονοϊός δεν θα εξαφανιστεί- ακόμη και αν ένα εμβόλιο γίνει διαθέσιμο ευρέως. Σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις, η μείωση των μετακινήσεων θα απομακρύνει 14 εκατ. αυτοκίνητα από τους δρόμους των ΗΠΑ.
«Οι άνθρωποι αγοράζουν ένα αυτοκίνητο για να φτάσουν από και προς τη δουλειά και επειδή τα ψώνια είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής τους», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Γκάρι Σιλμπεργκ επικεφαλής της παγκόσμιας πρακτικής αυτοκινητοβιομηχανίας της KPMG.
«Η αλλαγή στις συνήθειες θα μπορούσε να οδηγήσει σε περίπου 1 εκατομμύριο λιγότερες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και φορτηγών ετησίως», πρόσθεσε.
Η Εθνική Ένωση Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων αναμένει ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα μειωθούν στα 13 εκατ. φέτος. Καθώς η βιομηχανία ξεφεύγει από την τρύπα που δημιουργείται από το κλείσιμο, η πιθανή απώλεια 1 εκατ. πωλήσεων ετησίως θα είναι μεγάλη.
Οι εξελίξεις αυτές έχουν άμεσο αντίκτυπο και στην κεφαλαιοποίηση των εταιρειών. Οι μετοχές των General Motors, Ford και Fiat Chrysler καταγράφουν έκαστη απώλειες της τάξης του 30% από τις αρχές του έτους. Η αθροιστική χρηματιστηριακή αξία τους σήμερα ισοδυναμεί με μόλις το 1/3 εκείνης της Tesla, πρωτοπόρου στην ηλεκτροκίνηση.
Με φόντο τα παραπάνω, η αυτόνομη οδήγηση και η ηλεκτροκίνηση αποτελούν το νέο πεδίο δράσης των διεθνών αυτοκινητοβιομηχανιών. Κι αυτό τις κάνει να επενδύουν στις σχετικές τεχνολογίες, αλλά και να επιδιώκουν σθεναρά συμμαχίες με ανταγωνίστριές τους, ώστε να επωμιστούν τα υψηλά κόστη και να μοιραστούν εκ των υστέρων τα κέρδη
Η ισχύς εν τη ενώσει ως γνώμονας για την επιβίωση του κλάδου, σε μια φάση εξαιρετικά δύσκολη η οποία επιδεινώθηκε από την πανδημία, εκτιμάται πως θα προσφέρει στο μέλλον στις εταιρείες σημαντικά μερίδια αγοράς.
Στην παραπάνω εικόνα έρχεται η ανακοίνωση της πρόσφατης συνεργασίας των εταιριών Volkswagen και Ford που προβλέπει τη συνολική παραγωγή 8 εκατομμυρίων επαγγελματικών αυτοκινήτων. Η Ford θα αναλάβει την παραγωγή του μεγάλου βαν που θα είναι το Transit και πάνω σε αυτό θα βασίζεται το Transporter.
Με την σειρά της η Volkswagen θα φορά τα σήματα της και στο μικρότερο Ford Transit Connect. Ως γνωστόν το VW Amarok θα βασίζεται στο πλαίσιο και τα μηχανικά μέρη του Ford Ranger του οποίου το λανσάρισμα θα ξεκινήσει το 2022.
Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι η σχεδιαζόμενη συγχώνευση Fiat Chrysler και PSA, ενώ είχε προηγηθεί και η εξαγορά τής κάποτε ζημιογόνου Opel από την τελευταία.
Παράλληλα, στον κλάδο εισέρχονται κολοσσοί όπως η Amazon η οποία θα καταβάλει περισσότερα από 1 δισ. δολάρια για να αποκτήσει την αυτοκινητοβιομηχανία Zoox. Αυτή η απόφαση θα έχει ως αποτέλεσμα την επέκταση των δραστηριοτήτων του ομίλου σε αυτό το πεδίο, το οποίο θεωρείται και το σημαντικότερο για την αυτοκινητοβιομηχανία μέσα στα επόμενα χρόνια.
Τέλος δεν μπορεί να λησμονήσει κάνεις το γεγονός ότι η πανδημία συνέπεσε με το γεγονός ότι η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ηλεκτροκινητήρων του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία Έλον Μασκ υπερσκέλισε σε κερδοφορία τον ιαπωνικό κολοσσό Toyota, ως η αυτοκινητοβιομηχανία με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία παγκοσμίως.
Από τις αρχές του 2020 η εταιρεία που ίδρυσε πριν από 10 χρόνια ο Έλον Μασκ, έχει δει την αξία των μετοχών της να διπλασιάζεται συγκριτικά με το 2019 και αυτό παρά την πανδημία του κορονοϊού που οδήγησε σε κατάρρευση τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, διεθνώς.