Η πανδημία του κορονοϊού έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των POS τερματικών στη χώρα μας. Κατά την περίοδο 2018-2020 η αύξηση υπολογίζεται σε 17%, ενώ η χώρα μας έχει την υψηλότερη κατανομή POS για το 2020, η οποία υπολογίζεται σε 76.132 ανά εκατομμύριο κατοίκων. Την ίδια στιγμή οι τράπεζες στοχεύουν στην αύξηση των 24ωρης self service λειτουργίας στο πλαίσιο του ψηφιακού τους μετασχηματισμού.
Όπως αναφέρει έρευνα της Printec, εκτιμάται πως η κατανομή των POS έχει διαμορφωθεί σε περίπου 18.142 μονάδες ανά εκατομμύριο κατοίκων για το 2020 από 14.800 που ήταν το 2018. Για το σύνολο των χωρών, ο αριθμός POS από το 2018 έως το 2020 έχει αυξηθεί με την Τσεχία (49%), την Αλβανία (40%), την Ουκρανία (31%) και τη Ρουμανία (25%) να καταγράφουν την υψηλότερη αύξηση.
Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται πως τα τερματικά POS που χρησιμοποιούνται για την αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών έχουν καταγράψει σημαντική ζήτηση τα τελευταία χρόνια λόγω της ευκολίας χρήσης τους, της αύξησης των ηλεκτρονικών πληρωμών, της βελτιωμένης απόδοσης επένδυσης και σε κάποιες περιπτώσεις λόγω νομοθετικών υποχρεώσεων.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ο συνολικός αριθμός των συναλλαγών χωρίς μετρητά εντός της ευρωζώνης αυξήθηκε κατά 3,7% - ποσοστό που αντιστοιχεί σε 101,6 δισεκατομμύρια συναλλαγές το 2020 - σε σύγκριση με το 2019, ενώ η έκδοση καρτών πληρωμών αυξήθηκε κατά 6,5% - ποσοστό που αντιστοιχεί σε 609 εκατομμύρια κάρτες.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι λειτουργίες των τερματικών POS σήμερα επεκτείνονται και μπορούν πλέον να κάνουν πολλά περισσότερα από την απλή λήψη πληρωμών, όπως εκτύπωση λογαριασμών, διαχείριση αποθέματος, φιλοδωρήματος και επιστροφής μετρητών καθώς και υλοποίηση προγραμμάτων επιβράβευσης πελατών.
Παράλληλα, οι αυξανόμενες οικονομικές απάτες σε όλο τον κόσμο έχουν επηρεάσει τους κυβερνητικούς φορείς, οδηγώντας σε μια συνεχή εξέλιξη των ρυθμιστικών πλαισίων για την περαιτέρω ασφάλεια των ψηφιακών συναλλαγών, οι οποίες ολοένα και περισσότερο γίνονται ηλεκτρονικά και ανέπαφα.
Έπειτα, τα συστήματα Mobile POS (mPOS) και SoftPOS επεκτείνουν τις δυνατότητές τους, καθώς επιτρέπουν στους εμπόρους να δέχονται πληρωμές σχεδόν οπουδήποτε με ελάχιστο απαιτούμενο εξοπλισμό, βελτιώνοντας την εμπειρία των πελατών και απελευθερώνοντας τις επιχειρήσεις από το όρια του ταμείου ή και του φυσικού καταστήματος.
Ο ρόλος των ATMs στα τραπεζικά καταστήματα του μέλλοντος
Η πανδημία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον ψηφιακό μετασχηματισμό το 2020, με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα. Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, η κοινωνική αποστασιοποίηση και τα lockdowns έχουν ωθήσει τόσο τους πελάτες όσο και τους οργανισμούς να βρουν νέους ψηφιακούς τρόπους συναλλαγής, με τους καταναλωτές να έχουν πλέον εκπαιδευτεί και εξοικειωθεί με τις ψηφιακές υπηρεσίες και τα self-service κανάλια.
Όπως όλα δείχνουν, τα τραπεζικά καταστήματα τα επόμενα χρόνια θα μειωθούν και θα έχουν μια εντελώς διαφορετική μορφή. Συνήθως, στα τραπεζικά καταστήματα συναντούμε 4 «ζώνες» εξυπηρέτησης πελατών – τη ζώνη 24ωρης self-service λειτουργίας όπου βρίσκονται και τα ATMs και η οποία είναι συνδεδεμένη με το τραπεζικό κατάστημα, αλλά φυσικά αποκομμένη, την υποβοηθούμενη ζώνη self-service, η οποία βρίσκεται μέσα στο κατάστημα και οι πελάτες μπορούν να πραγματοποιούν μόνοι τους συναλλαγές σε μηχανήματα και να ζητούν βοήθεια από υπαλλήλους σε περίπτωση που χρειάζεται, η ζώνη παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και η ζώνη για συναλλαγές στο ταμείο.
Σε αυτά έρχονται να προστεθούν και οι υπηρεσίες που παλαιότερα εκτελούνταν στο κατάστημα, ενώ πλέον μπορούν να ολοκληρωθούν απομακρυσμένα, μέσω των ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχουν οι οργανισμοί στους πελάτες τους, απομακρύνοντας τους πελάτες από τα καταστήματα.
Έτσι, στα τραπεζικά καταστήματα των επόμενων χρόνων, στόχος είναι να πραγματοποιούνται οι περισσότερες συναλλαγές ρουτίνας στις ζώνες 24ωρης self-service λειτουργίας, υποβοηθούμενης self-service λειτουργίας, ενώ οι συναλλαγές που προσδίδουν υψηλή αξία στις τράπεζες να πραγματοποιούνται στη ζώνη παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών.