Θα «χτυπήσει» η COSMOTE TV το ελληνικό πρωτάθλημα μετά τις τελευταίες εξελίξεις; Ποιο είναι το... ταβάνι στη συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα; Χωράει άλλους «παίκτες» η μικρή, εγχώρια αγορά; Πόσο απειλούν η νέα ψηφιακή εποχή, το internet και υπηρεσίες όπως το Netflix τις κλασικές συνδρομητικές πλατφόρμες;
Σε ποιο βαθμό η υψηλή φορολογία αποτελεί σκόπελο στην ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης; Είναι όντως άδικη η εισφορά του 2% για το επικουρικό ταμείο των δημοσιογράφων (ΕΔΟΕΑΠ) από τη συνδρομητική τηλεόραση; Πόσο μεγάλο είναι στη χώρα μας το θέμα της συνδρομητικής πειρατείας; Πόσα χάνει το κράτος από την πειρατεία; Ο εκτελεστικός διευθυντής της COSMOTE TV Δημήτης Μιχαλάκης, μιλά στο Liberal για όλα τα ανωτέρω.
Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη
Κύριε Μιχαλάκη, θα ξεκινήσω από την... επικαιρότητα. Θα «χτυπήσει» η COSMOTE TV την Super League; Έστω σύμφωνα με τους δικούς της όρους;
Το ελληνικό ποδόσφαιρο γενικά μας ενδιαφέρει. Ειδικά για την Superleague, και παρά τα όσα έχουν γραφτεί κατά καιρούς, η COSMOTE TV δεν είχε κάνει κάποια κίνηση στο παρελθόν. Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις πάντως, είναι κάτι που διερευνούμε. Αλλά αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να λεχθεί κάτι παραπάνω.
Άλλωστε, το κοινό της COSMOTE TV είναι εν πολλοίς... αθλητικό! Και μάλιστα, έχετε και ισχυρό δημοσιογραφικό team στα αθλητικά!
Πράγματι, η COSMOTE TV σήμερα προσφέρει το πιο πλούσιο περιεχόμενο στα αθλητικά, τόσο σε επίπεδο διοργανώσεων, όσο και στα σπορ, ακόμη και για τα διεθνή δεδομένα. Έχουμε εννέα αθλητικά κανάλια δικής μας παραγωγής, που είναι εξαιρετικά δημοφιλή, και ένα δυνατό team αθλητικών δημοσιογράφων που πλαισιώνουν τις παραγωγές μας.
Ωστόσο, το κοινό μας είναι και κινηματογραφόφιλο, φίλοι των ντοκιμαντέρ, κ.ο.κ. Γενικά, υπάρχει διασπορά της τηλεθέασης σε όλες τις κατηγορίες προγράμματος. Το πρόγραμμά μας είναι πλέον πολύ δυνατό σε όλες. Από τις ταινίες και τις σειρές, όπου το περιεχόμενο έχει αυξηθεί πάνω από 50% τα τελευταία δύο χρόνια, μέχρι τα ντοκιμαντέρ, όπου πρόσφατα ανανεώσαμε το μπουκέτο με τα κανάλια μας, και τα παιδικά, τα lifestyle κανάλια, τα μουσικά.
Πόσα έδωσε η πλατφόρμα για την εξασφάλιση του κορυφαίου αθλητικού (τηλεοπτικού) brand παγκοσμίως, του UEFA Champions League έως το 2021; Αληθεύει ότι δόθηκαν γύρω στα 80 εκατ. ευρώ;
Γενικά, δεν ανακοινώνουμε τα ποσά των συμφωνιών μας. Και αυτό για λόγους, κυρίως, ανταγωνισμού, αλλά και εμπιστευτικότητας προς τον δικαιοπάροχο μας. Όσον αφορά στο UEFA Champions League και το Europa League, αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι πετύχαμε ενισχυμένη συμφωνία σε σχέση με την προηγούμενη τριετία, με μικρότερο τίμημα και αποκλειστικότητα στο 100% των αγώνων.
Η COSMOTE TV μπήκε στο χώρο το 2011, σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, εν μέσω μνημονίων και συρρίκνωσης της κατανάλωσης, όμως κατά γενική ομολογία έχει πετύχει. Ποια ήταν τα κυρίαρχα στοιχεία ή ατού που έπαιξαν ρόλο;
Τρεις είναι οι παράγοντες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη γρήγορη άνοδο της CΟSMOTE TV εν μέσω κρίσης, και την ανάπτυξη της αγοράς συνδρομητικής τηλεόρασης: η σημαντική επένδυση από πλευράς Ομίλου ΟΤΕ σε ποιοτικό περιεχόμενο και υπηρεσίες τηλεόρασης, η μείωση των τιμών σε προσιτά, για τους Έλληνες καταναλωτές, επίπεδα και η στροφή των νοικοκυριών στην οικιακή ψυχαγωγία λόγω της οικονομικής δυσπραγίας.
Όταν διαθέσαμε τη δική μας υπηρεσία, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα ήταν είδος πολυτελείας και οι συνδρομητές δεν ξεπερνούσαν τις 300 χιλιάδες. Σήμερα, φτάνουν το ένα εκατομμύριο. Δυστυχώς, την ανάπτυξη αυτή ανέκοψε η υπερφορολόγηση που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2016 με την επιβολή φόρου 10% και συνεχίστηκε με την πρόσθεση επιβάρυνση του 2% υπέρ του επικουρικού ταμείου δημοσιογράφων.
Συμφωνείτε με την άποψη ότι η ελληνική αγορά είναι μικρή και σε καμιά περίπτωση δεν «χωράνε» δύο συνδρομητικές πλατφόρμες που να είναι κερδοφόρες;
Η αγορά χωράει περισσότερους παίκτες και είναι πάντα υγιές να υπάρχει ανταγωνισμός. Μην ξεχνάμε ότι την αγορά του pay TV αυτή τη στιγμή απαρτίζουν εκτός από τις συνδρομητικές πλατφόρμες και οι πάροχοι on demand περιεχομένου. Δηλαδή αυτή τη στιγμή υπάρχουν 4 παίκτες και πολύ σύντομα θα γίνουν 5. Υπάρχουν ακόμη περιθώρια ανάπτυξης. Αν μάλιστα καταφέρουμε να καταπολεμήσουμε την πειρατεία, τα περιθώρια αυτά θα αυξηθούν.
Πρόσφατα ο κ. Τσαμάζ δήλωσε ότι η πλατφόρμα έφτασε πλέον σε break even, δεν μπαίνει «μέσα». Ποιοι είναι οι στόχοι από εδώ και πέρα;
Στόχος μας είναι σταθερά η ανάπτυξη και η προσέλκυση νέων συνδρομητών. Όπως ανέφερα και σε προηγούμενη ερώτηση, θεωρώ ότι η ελληνική αγορά έχει περιθώρια ανάπτυξης. Όμως, λόγω της υπερφορολόγησης, αλλά και της πειρατείας, δεν εξελίχθηκε όπως περιμέναμε.
Με την “απελευθέρωση” της υπηρεσίας COSMOTE TV GO, που ανακοινώσαμε πρόσφατα, δηλαδή τη διάθεση της on the go υπηρεσίας σε όλους, ανεξαρτήτως δικτύου, χωρίς τους περιορισμούς του εξοπλισμού και με πιο ευέλικτα τιμολογιακά προγράμματα, πιστεύω ότι θα προσελκύσουμε νέους πελάτες, που έχουν άλλο στυλ τηλεθέασης.
Η COSMOTE TV έχει 525.000 συνδρομητές. Ποιο είναι το... ταβάνι κατά τη γνώμη σας στην Ελλάδα; Νομίζω ότι συγκριτικά με την Ευρώπη, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης είναι χαμηλά...
Αυτή τη στιγμή η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα βρίσκεται στο 24%. Όταν ξεκίνησε η COSMOTE TV, ήταν στο 11%. Δηλαδή, μέσα σε λίγα χρόνια υπερδιπλασιάστηκε. Πιστεύω ότι μπορούμε να φτάσουμε στα επίπεδα των “προχωρημένων” χωρών -σε επίπεδο pay TV- του ευρωπαϊκού Νότου, δηλαδή στο 30-35%.
Μιλήστε μου λίγο για αυτό που είπε πρόσφατα ο πρόεδρος του ομίλου, ότι στόχος είναι το COSMOTE History να διατεθεί σε σχολεία. Πως θα γίνει αυτό;
Θέλουμε να διαθέσουμε περιεχόμενο από το πρόγραμμα του COSMOTE HISTORY για τις εκπαιδευτικές ή τις ψυχαγωγικές ανάγκες μαθητών και καθηγητών. Όραμά μας είναι τα ντοκιμαντέρ του COSMOTE HISTORY να γίνουν η παρακαταθήκη μας για τις νέες γενιές.
Αυτό μπορεί να γίνει με τη διάθεση του καναλιού ως desktop εφαρμογής, που μπορεί δηλαδή κάποιος να κατεβάσει σε ένα laptop ή άλλη φορητή συσκευή. Πάντως είναι πολύ νωρίς ακόμη να μιλήσουμε για τον τρόπο διάθεσης του περιεχομένου του καναλιού. Είναι κάτι που θα διερευνήσουμε στην πορεία εφόσον υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον.
Πόσο «απειλούν» η νέα ψηφιακή εποχή, το internet και υπηρεσίες όπως το Netflix τις κλασικές συνδρομητικές πλατφόρμες όπως η δική σας;
Δεν θεωρώ ότι οι online πλατφόρμες περιεχομένου, τύπου Netflix, λειτουργούν «απειλητικά» ως προς τη συνδρομητική τηλεόραση. Το αντίθετο, πιστεύω ότι συμπληρώνουν τη συνδρομητική πρόταση. Έχουν πολύ καλό περιεχόμενο στην κατηγορία των σειρών, όμως από την πρότασή τους απουσιάζουν τελείως τα αθλητικά ή τα ζωντανά προγράμματα, που αποτελούν σημαντικό κομμάτι της συνδρομητικής πρότασης, ή τα γραμμικά θεματικά κανάλια, που έχουν πολύ μεγάλα κοινά.
Αντίστοιχη δική μας υπηρεσία, αυτή τη στιγμή είναι το COSMOTE TV PLUS που προσφέρεται χωρίς έξτρα χρέωση σε συνδρομητές των cinema και full pack, ενώ, όπως έχουμε ανακοινώσει, στα σχέδιά μας είναι να διαθέσουμε τη δική μας over the top υπηρεσία, χωρίς περιορισμούς δικτύου, προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες του κοινού που παρακολουθεί περιεχόμενο σε φορητές συσκευές.
Με την εργοδοτική εισφορά 2% υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ έχουμε κανένα νέο; Είστε εντελώς κατά της εφαρμογής του; Η είστε υπέρ να μπει μόνο στα διαφημιστικά έσοδα και όχι στο σύνολο του τζίρου;
Μετά την επιβολή φόρου 10% στις υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης τον Ιούλιο του 2016 και αντί να επανεξετασθεί το εν λόγω μέτρο, αποφασίστηκε νέα πρόσθετη επιβάρυνση τέλους ύψους 2% επί του συνολικού τζίρου των παρόχων συνδρομητικής τηλεόρασης, υπέρ του επικουρικού ταμείου δημοσιογράφων. Άλλη μία οικονομική επιβάρυνση, που θα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις, τον κλάδο εν γένει, αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα να απορροφηθεί αυτό το 2%.
Πρόκειται για μία άδικη επιβάρυνση, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι το μεγαλύτερο των εσόδων μας προέρχονται από τις συνδρομές και όχι από διαφημίσεις, όπως στα ελεύθερα κανάλια. Οι συνδρομητικές πλατφόρμες δεν λειτουργούν όπως ένας δημοσιογραφικός οργανισμός. Από το σύνολο των εργαζομένων μας σήμερα, που απασχολούνται στον τομέα της τηλεόρασης, λιγότερο από το 20% είναι δημοσιογράφοι.
Σκεφτείτε δηλαδή μία επιχείρηση που καλείται να πληρώσει τις ασφαλιστικές εισφορές ενός άλλου κλάδου και μάλιστα με βαρύτερο τρόπο υπολογισμού, σε σχέση με τις ίδιες τις επιχειρήσεις του κλάδου. Καταλαβαίνοντας όμως τη δύσκολη συγκυρία, έχουμε ήδη προτείνει το 2%, εφόσον δεν ανακληθεί, να υπολογιστεί με βάση τον διαφημιστικό μας τζίρο, όπως γίνεται και με τα ελεύθερα κανάλια.
Με τους... πειρατές τι γίνεται; Πόσο διευρυμένο είναι το θέμα;
Η πειρατεία είναι σημαντικό πρόβλημα για τους παρόχους περιεχομένου και είναι επείγον να αντιμετωπιστεί. Δυστυχώς η χώρα μας έχει αρνητική πρωτιά στον τομέα αυτό, με πολύ μεγάλες απώλειες για τους δημιουργούς, τους παρόχους, το ίδιο το κράτος. Από την πειρατεία, εκτιμάται ότι το κράτος χάνει κάθε χρόνο πάνω από 6 εκατ. ευρώ και η αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης υπερδιπλάσια.
Από πλευράς μας, έχουμε εντατικοποιήσει τις προσπάθειες, ώστε, σε συνεργασία με τους άλλους παρόχους και τις αρμόδιες αρχές, να το αντιμετωπίσουμε. Είναι επίσης θετικό ότι με την πρόσφατη τροποποίηση στον νόμο για την πνευματική ιδιοκτησία, για πρώτη φορά προβλέπεται διαδικασία take down notice για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας στο διαδίκτυο, όπως ισχύει στα περισσότερα κράτη μέλη της Ε.Ε..