Κεφάλαια συνολικής αξίας άνω των 5 δισ.ευρώ στοχεύει να αντλήσει το ελληνικό δημόσιο μέσα στο 2024 από την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένου και ενός μεριδίου που κατέχει στο αεροδρόμιο της Αθήνας και των συμφωνιών παραχώρησης για την εκμετάλλευση δύο βασικών οδών με διόδια,
Αυτά ανέφερε στο Reuters ο κ. Δημήτρης Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ και πρόσθεσε ότι ο παραπάνω στόχος της άντλησης των 5 δισ. σε ένα χρόνο, θα είναι ο υψηλότερος που θα έχει επιτευχθεί.
Η Ελλάδα, η πιο υπερχρεωμένη χώρα της Ευρωζώνης, όπως αναφέρει το Reuters, έχει αντλήσει από το 2011 περίπου 10 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων, ένα βασικό στοιχείο στο σχέδιο ανάκαμψης της χώρας μετά τα διεθνή προγράμματα διάσωσης που ολοκληρώθηκαν το 2018.
Σε ό,τι αφορά το ποσόν των 5 δισ. ευρώ που θα αντληθούν μέσα στο 2024, ο κ. Πολίτης ανέφερε ότι ποσό αυτό περιλαμβάνει περίπου 1,5 δισ.ευρώ από τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Εγνατίας οδού, μήκους 658 χιλιομέτρων.
Η παραχώρηση έπρεπε αρχικά να γίνει το 2023, όμως, οι εθνικές εκλογές καθυστέρησαν την έγκριση της συμφωνίας από το δικαστήριο και την επικύρωσή της από το κοινοβούλιο.
Η Ελλάδα είχε δεσμεύσει νωρίτερα 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις για το 2023 και 3,3 δισεκατομμύρια για το 2024.
Δύο άλλες συναλλαγές με υψηλό τίμημα είναι η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, μέσω δημόσιας προσφοράς (IPO) για την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο και η μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Αττικής Οδού. Οι δύο αυτές συναλλαγές θα συμβάλουν δραστικά στην άντληση των υψηλότερων εσόδων που έγιναν ποτέ σε ένα χρόνο, το 2024, ανέφερε ο κ. Πολίτης.
Συγκεκριμένα, το δημόσιο σκοπεύει να εισαγάγει το αεροδρόμιο της Αθήνας στο χρηματιστήριο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 με την πώληση του μεριδίου να φθάνει τα 750 εκατομμύρια ευρώ. Επιπρόσθετα, όπως είπε ο κ. Πολίτης, ο διαχειριστής της AviAlliance με έδρα τη Γερμανία, κάτοχος μεριδίου 40%, θα αποκτήσει επιπλέον 10% με ασφάλιστρο την τιμή του IPO.
Σημειώνεται ότι τον περασμένο μήνα, το ΤΑΙΠΕΔ όρισε την ΓΕΚ Τέρνα ως προτιμώμενο επενδυτή για την 25ετή λειτουργία της Αττικής Οδού, με την εταιρεία να προσφέρει 3,27 δισ. ευρώ. Η συμφωνία αυτή αναμένεται να κλείσει ως τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Ακόμη, ο κ. Πολίτης ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του 2023, το δημόσιο σχεδιάζει να ξεκινήσει την πώληση μεριδίου 67% στο λιμάνι του Λαυρίου και ταυτόχρονα να προσκαλέσει προσφορές για μαρίνες στην Κέρκυρα και στον Κορινθιακό Κόλπο.
Ενδιαφέρον για το Λαύριο έχουν ήδη εκδηλώσει οι εταιρείες κρουαζιέρας. Η πώληση θα τη βοηθήσει να αναπτύξει περαιτέρω τις δραστηριότητες του γιοτ και της κρουαζιέρας, ανέφερε ο κ. Πολίτης, βοηθώντας τον τουρισμό που αποτελεί βασικό μοχλό της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο της παραγωγής.
Ακόμη, ο κ. Πολίτης αναφέρθηκε και στη διερεύνηση τρόπων για την αξιοποίηση συμμετοχών σε εταιρείες εισηγμένες στο ΧΑ, όπως η Helleniq Energy, στην οποία το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5%