Δικαστικές διεκδικήσεις αλλά και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον νόμο Κατρούγκαλου ενδεχομένως να εκτινάξουν στα ύψη τη συνταξιοδοτική δαπάνη και συγκεκριμένα αυτή να φθάσει στα 3,5-4 δισ. ευρώ. Μια τέτοια εξέλιξη αναμένεται να βάλει τέλος στις προθέσεις της κυβέρνησης όχι μόνο για την κατάργηση του ψηφισμένου μέτρου που προβλέπει τον επανυπολογισμό των συντάξεων παλαιών και νέων (προσωπική διαφορά) αλλά και των μέτρων που εξαγγέλθηκαν πρόσφατα από το βήμα της ΔΕΘ.
Μάλιστα, το ύψος της συνταξιοδοτικής δαπάνης στην περίπτωση που και η νέα απόφαση του ΣτΕ ακυρώσει το νόμο Κατρούγκαλου, θα απειλήσει και το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού σε επίπεδα κάτω του 3,5% του ΑΕΠ.
Είναι ακριβώς αυτό που τόνιζαν και στις προηγούμενες εκθέσεις (έκθεση συμμόρφωσης Ε.Ε.) τους οι ευρωπαίοι και το ΔΝΤ στην ελληνική κυβέρνηση. Δηλαδή να κρατήσει το υπερπλεόνασμα ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις δικαστικές αποφάσεις οι οποίες όπως φαίνεται η μία με την άλλη κρίνουν αντισυνταγματικούς νόμους του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων, καλώντας το δημόσιο να επιστρέψει χρήματα στους συνταξιούχους.
Ενδεικτική είναι η πρόσφατη απόφαση το Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης που δικαίωσε συνταξιούχο ο οποίος ζήτησε αναδρομικά ποσά από το 2012 λόγω των περικοπών σε δώρα και συντάξεις. Το δικαστήριο τον δικαίωσε βασιζόμενο στις αποφάσεις του ΣτΕ, κατακυρώνοντας στον συνταξιούχο αναδρομικά από το 2013 έως το 2015.
Πλέον, η κυβέρνηση είναι αντιμέτωπη με πέντε ομάδες συνταξιούχων τόσο από τον δημόσιο τομέα όσο και από τον ιδιωτικό που υπέστησαν τεράστιες μειώσεις στις συντάξεις και δικαιώνονται σήμερα στις προσφυγές τους.
Οι ομάδες αυτές «πατούν» πάνω στις αποφάσεις του ΣτΕ που έκρινες αντισυνταγματικούς τους νόμους:
Α) 4051 του 2012, ο οποίος προέβλεπε μειώσεις 12% στις κύριες συντάξεις πάνω από 1.300 ευρώ και μείωση στις επικουρικές από 10 έως 20% ανάλογα με το ύψος της επικουρικής.
Β) 4093 του 2012 που προέβλεπε μειώσεις στο άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης από 5% έως 20%
Γ) Που προέβλεπαν τη κατάργηση των δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων καθώς και των επιδομάτων αδείας τόσο στις κύριες όσο και στις επικουρικές.
Στο μικροσκόπιο είναι ο νόμος Κατρούγκαλου που προβλέπει την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς έως και 18% μεταξύ παλαιών και νέων συνταξιούχων. Μάλιστα, νομικοί κύκλοι εκτιμούν ότι ακόμα και ο τρόπος επανυπολογισμού των κύριων συντάξεων είναι λανθασμένος καθώς αυτό γίνεται όχι στην αρχικές που ήταν και υψηλότερες αν εφαρμοζόντουσαν οι αποφάσεις του ΣτΕ αλλά μετά τις μειώσεις των τελευταίων χρόνων.