ΔΝΤ για Ελλάδα: Ευνοϊκή η βραχυπρόθεσμη οικονομική προοπτική - Διατηρεί τη δυναμική του το ΑΕΠ
Shutterstock
Shutterstock

ΔΝΤ για Ελλάδα: Ευνοϊκή η βραχυπρόθεσμη οικονομική προοπτική - Διατηρεί τη δυναμική του το ΑΕΠ

Η βραχυπρόθεσμη οικονομική προοπτική της Ελλάδας παραμένει ευνοϊκή, με το πραγματικό ΑΕΠ να διατηρεί τη δυναμική του ανάπτυξη, όπως αναφέρθηκε την Πέμπτη (30/01) στη συνέντευξη τύπου του επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για την Ελλάδα, κ. Γιούνγκ Σικ Κανγκ, στο τέλος των διαβουλεύσεων του Ταμείου με την Ελλάδα για το 'Αρθρο IV για το 2025.

Τα δημόσια οικονομικά έχουν βελτιωθεί περαιτέρω, με τον δείκτη χρέους προς ΑΕΠ να βρίσκεται σε σταθερή καθοδική πορεία, εν μέσω συνεχιζόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής που υποστηρίζεται από σημαντική πρόοδο στη μείωση της φοροδιαφυγής. Η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής δυναμικής θα δημιουργήσει μια σταθερή βάση για την αντιμετώπιση των υπολειμμάτων της κρίσης και των διαρθρωτικών προκλήσεων που προκύπτουν από το αυξανόμενο αλλά ακόμα χαμηλό συνολικό επίπεδο επενδύσεων, τις δυσμενείς δημογραφικές προοπτικές και τη χαμηλή παραγωγικότητα, αναφέρεται σε κείμενο του ΔΝΤ που δόθηκε στη δημοσιότητα

Ο κατάλληλος συνδυασμός πολιτικών, που στοχεύει στη συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής με τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη, στην υλοποίηση φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών εμποδίων από την πλευρά της προσφοράς και στην περαιτέρω ενίσχυση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, είναι απαραίτητος για την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, αναφέρει το Δ.Ν.Τ

Όπως επισημαίνει, η οικονομία διατήρησε τη δυναμική της ανάπτυξης το 2024, υποστηριζόμενη από ισχυρή εγχώρια ζήτηση.

Το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 2,3% (σε ετήσια βάση) κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα, ενισχυμένο από την έντονη ώθηση των επενδυτικών έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ και την ισχυρή ιδιωτική κατανάλωση, που υποστηρίζεται από την αύξηση του πραγματικού εισοδήματος.

Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 9,5% (εποχικά προσαρμοσμένο) το τρίτο τρίμηνο του 2024, φτάνοντας σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο από το 2009, ενώ το ποσοστό κενών θέσεων εργασίας αυξήθηκε, αντανακλώντας ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε ορισμένους τομείς, ιδιαίτερα στις κατασκευές, τις τουριστικές υπηρεσίες και τους τομείς υψηλής εξειδίκευσης.

Το ποσοστό συμμετοχής του εργατικού δυναμικού έχει επίσης αυξηθεί σταδιακά, αλλά παραμένει από τα χαμηλότερα στην ΕΕ, ειδικά για τις γυναίκες.

Ο αποπληθωρισμός προχωρά με σταδιακό ρυθμό, με τον συνολικό και τον πυρήνα του πληθωρισμού στο 2,9% και 3,4% (σε ετήσια βάση) στο τέλος του 2024, αντίστοιχα, εν μέσω επίμονου πληθωρισμού στις υπηρεσίες και αύξησης των μισθών.

Παράλληλα με την ισχυρή οικονομική δραστηριότητα, η πιστωτική επέκταση προς τον ιδιωτικό τομέα επιταχύνθηκε στο 9,4% (σε ετήσια βάση) το τέταρτο τρίμηνο του 2024, συνοδευόμενη από συνεχή αύξηση των τιμών των ακινήτων κατοικιών.

Η υψηλή εγχώρια ζήτηση για εισαγωγές, που τροφοδοτείται από επενδύσεις, συνέβαλε επίσης στη διεύρυνση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών σε εκτιμώμενο 6,9% του ΑΕΠ το 2024, αναφέρει επίσης.

Δημοσιονομική προσαρμογή φιλική προς την ανάπτυξη

Η συνεχιζόμενη δημοσιονομική προσαρμογή θα ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους. Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να παραμείνει υψηλό, περίπου στο 2,5% του ΑΕΠ το 2025, καθώς η μείωση των εσόδων λόγω επιπλέον μείωσης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης εκτιμάται ότι θα αντισταθμιστεί σε μεγάλο βαθμό από έσοδα μέσω μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στη μείωση της φοροδιαφυγής και την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης.

Με το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει υψηλό στο 2,3% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας κάτω από το 130% έως το 2030.

Όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη Τύπου, απαιτούνται συνεχείς μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του σχεδιασμού και της διαχείρισης των δημόσιων επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης του κεντρικού συντονισμού και των διαδικασιών προμηθειών.

Είναι απαραίτητο να προστατευθούν οι κοινωνικές δαπάνες, εκτός των συντάξεων, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση, προκειμένου να προωθηθεί η κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη, βελτιώνοντας παράλληλα την αποδοτικότητά τους.

Όπως αναφέρθηκε, οι υπερβολικές αυξήσεις στις συντάξεις και τους μισθούς του δημόσιου τομέα πρέπει να αποφεύγονται, εφαρμόζοντας τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις, για παράδειγμα διασφαλίζοντας ότι οι αυξήσεις των συντάξεων ακολουθούν την καθιερωμένη φόρμουλα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής χωρίς έκτακτες παρεμβάσεις.