Η Mondelez International, η Nestle, η PepsiCo, η Coca-Cola Company και η Unilever επιβεβαίωσαν σήμερα ότι σχεδιάζουν δοκιμές του συστήματος Evolved Nutrition Label (ENL) (Εξελιγμένων Διατροφικών Ετικετών) σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ βρίσκονται σε συνεχή συνεργασία με κράτη μέλη της ΕΕ καθώς και με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο τύπου, τα αποτελέσματα από αυτές τις πραγματικές δοκιμές θα συμβάλουν στη διαδικασία της ΕΕ για την αξιολόγηση των επιλογών διατροφικής επισήμανσης στην Ευρώπη, η οποία παρουσιάστηκε κατά την συνεδρίαση της ΕΕ στις 23 Απριλίου, αναφορικά με την επισήμανση των τροφών στην εμπρόσθια συσκευασία.
Με βάση αυτό που έχει αποτέλεσμα
Το πρόγραμμα ENL είναι μια εθελοντική πρωτοβουλία, ανοικτή σε οποιονδήποτε οργανισμό, ο οποίος στοχεύει στις πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές, παρέχοντας απλές, εύληπτες και ουσιαστικές πληροφορίες σχετικά με τα τρόφιμα και τα ποτά. Η προσέγγιση ENL βασίζεται στο υπάρχον σύστημα της ΕΕ, το οποίο είναι ήδη γνωστό/δημοφιλές σε 500 εκατομμύρια καταναλωτές στην ΕΕ, προσθέτοντας χρώματα στους αριθμούς που αντικατοπτρίζουν την περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά ανά πραγματικό μέρος που καταναλώνεται.
Η προτεινόμενη ετικέτα θα παρέχει στους καταναλωτές ακριβείς πληροφορίες για τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων που καταναλώνουν. Ελλείψει μεγεθών μερίδων καθορισμένων από την ΕΕ, οι εταιρείες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία ENL ζήτησαν επιστημονική εμπειρογνωμοσύνη για να αναπτύξουν μια αξιόπιστη μεθοδολογία για τον προσδιορισμό του μέσου όρου αναφοράς για τρόφιμα και ποτά στην ΕΕ. Η προσέγγιση ENL αναπτύχθηκε στηριζόμενη στο τι λειτουργεί για τους καταναλωτές, σε απόλυτη συμφωνία με το Ευρωπαϊκό δίκαιο και με την προοπτική να μπορεί να εφαρμοστεί σε ολόκληρη την ΕΕ.
Οι καταναλωτές έρχονται πρώτοι/ αποτελούν προτεραιότητα
Το πρόγραμμα ENL αναπτύχθηκε τον τελευταίο χρόνο, κατά τον οποίο οι εταιρείες που συμμετείχαν συμβουλεύτηκαν επιστήμονες και διατροφολόγους, συνεργάστηκαν με τα κράτη μέλη, τις ΜΚΟ και άλλους δημόσιους φορείς, καθιστώντας τις απαντήσεις και τα αποτελέσματα διαθέσιμα στα ενδιαφερόμενα μέρη. Πάνω απ'' όλα, οι καταναλωτές αποτέλεσαν τον βασικό οδηγό για την ENL. Η αρχική πρόταση προέκυψε από μια ενδιαφέρουσα διαπίστωση: οι έγχρωμες ετικέτες έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τον αριθμό των ατόμων που κάνουν υγιεινή επιλογή κατά 18%, οδηγώντας σε μείωση της θερμιδικής πρόσληψης κατά 4%.
Πρόσφατα, μια έρευνα σχετικά με το μοντέλο ENL διεξήχθη μεταξύ 3.500 καταναλωτών σε 7 κράτη μέλη της ΕΕ, οδηγώντας στα ακόλουθα αποτελέσματα:
8 στους 10 καταναλωτές βρήκαν την ετικέτα ENL εύληπτη/κατανοητή και χρήσιμη για την αξιολόγηση της θρεπτικής ουσίας των τροφίμων και των ποτών, επιτρέποντάς τους να κάνουν μια σωστή επιλογή προϊόντων με μια ματιά.
Υπάρχει σαφής προτίμηση στις έγχρωμες ετικέτες
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές γενικά προτιμούν τη σήμανση ανά μερίδα αντί για τη σήμανση ανά 100 γραμμάρια όταν πρόκειται για τη σύγκριση της θρεπτικής αξίας του περιεχομένου διαφορετικών προϊόντων με έγχρωμες ετικέτες.
Η έκθεση της έρευνας δημοσιεύθηκε στο site της ENL: https://evolvednutritionlabel.eu/
Η ENL συμβάλλει στον Ευρωπαϊκό διάλογο
Οι συμμετέχουσες εταιρείες επικροτούν το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συγκάλεσε συνεδρίαση με όλους τους ενδιαφερόμενους που πραγματοποιήθηκε στις 23 Απριλίου, για να συζητήσουν διάφορες προσεγγίσεις για την σήμανση, παράλληλα και με άλλα επεξηγηματικά συστήματα επισήμανσης της διατροφικής αξίας. Οι συμμετέχοντες εκτίμησαν την ανοικτή και εποικοδομητική ανταλλαγή στοιχείων της συγκεκριμένης πλατφόρμας και δεσμεύονται να συνεισφέρουν στις προσεχείς συνεδριάσει που ανακοινώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι συμμετέχοντες στην ENL πιστεύουν ακράδαντα ότι το καθεστώς αυτό θα επιτρέψει τον διάλογο γύρω από όλα τα προτεινόμενα συστήματα διατροφικής επισήμανσης στην Ευρώπη και τελικά θα οδηγήσει σε μια πιο συντονισμένη προσέγγιση σε επίπεδο ΕΕ για την επισήμανση της διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας.
Οι εταιρείες καλούν επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καθορίσει τα μεγέθη των μεριδίων, όπως απαιτεί ο κανονισμός για την διατροφική πληροφόρηση των καταναλωτών της ΕΕ. Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει πρότυπο ή ρυθμισμένο μέγεθος μερίδας σε ολόκληρη την Ευρώπη, αν και οι πληροφορίες ανά μερίδα ήδη παρέχονται στους καταναλωτές μέσω των κατασκευαστών τροφίμων. Η εναρμόνιση παρέχει σαφήνεια στους καταναλωτές και βεβαιότητα για τις επιχειρήσεις. Ελλείψει μεγεθών μερίδων καθορισμένων από την ΕΕ, οι εταιρείες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία ENL ζήτησαν επιστημονική εμπειρογνωμοσύνη για να αναπτύξουν μια αξιόπιστη μεθοδολογία για τον προσδιορισμό του μέσου όρου αναφοράς για τρόφιμα και ποτά στην ΕΕ. Ελπίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όλοι οι ενδιαφερόμενοι θα προβούν σε απολογισμό της προόδου που σημειώθηκε και το τμήμα εργασίας θα εκδώσει εγκαίρως σύσταση.
Δοκιμές για την υποστήριξη της ευρωπαϊκής διαδικασίας
Οι εταιρείες της ENL και οι ενδιαφερόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των κυβερνήσεων, είναι πρόθυμοι στο να εξετάσουν την επίδραση της ετικέτας στην ευαισθητοποίηση και τη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Κάθε μία από τις εταιρείες του προγράμματος μπορεί να επικοινωνήσει ξεχωριστά σχετικά με τις δικές της δοκιμές σε επιλεγμένα κράτη μέλη της ΕΕ και να συγκεντρώσει και μοιραστεί τις πληροφορίες από αυτές, σύμφωνα με τον κοινοτικό νόμο περί ανταγωνισμού.
Οι ετικέτες ENL θα αρχίσουν να εμφανίζονται σταδιακά στα ράφια έως το τέλος του 2018 και οι εταιρείες θα προβλέψουν να έχουν συγκεντρώσει πληροφορίες για τους καταναλωτές μέχρι τέλος του 2020.