Του Απόστολου Σκουμπούρη
Στην Τεχεράνη –μαζί με αντιπροσωπεία εκπροσώπων φορέων του ελληνικού τουρισμού αλλά και επιχειρηματιών του κλάδου– βρίσκεται από χθες το βράδυ ο νέος Γενικός Γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.), Δημήτρης Τρυφωνόπουλος.
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη... εκστρατεία του ελληνικού τουρισμού για το 2016 και μάλιστα ξεκινά από μια πολλά υποσχόμενη αγορά, στην οποία η Ελλάδα έχει εξαιρετικά χαμηλή διείσδυση, άρα και μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.
Η άρση του εμπάργκο κατά του Ιράν αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα σ'' όλη τη γύρω περιοχή, τόσο σε ό,τι αφορά την αγορά πετρελαίου και το θέμα των τιμών του, όσο και στις ευρύτερες οικονομικές συναλλαγές. Αλλάζει το status quo στις σχέσεις της μεγάλης αυτής χώρας με όλη τη γύρω περιοχή και ασφαλώς με την Ευρώπη και την Ελλάδα.
Σήμερα και αύριο, 28 και 29 Ιανουαρίου ο κ. Τρυφωνόπουλος (διαδέχτηκε το Νοέμβριο τον απελθόντα Πάνο Λειβαδά) θα έχει σειρά συναντήσεων με φορείς και κυβερνητικούς εκπροσώπους από τον τομέα του Τουρισμού του Ιράν, καθώς επίσης και με κορυφαίους Τour Operators της ιρανικής αγοράς.
Τον κ. Τρυφωνόπουλο πλαισιώνουν στο ταξίδι εκπρόσωποι φορέων (Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων), αλλά και εκπρόσωποι της Aegean Airlines και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Η τουριστική «εφόρμηση» στο Ιράν οργανώθηκε (και) ενόψει της επικείμενης επίσκεψης του Έλληνα πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, αλλά και της συμμετοχής του Ε.Ο.Τ. στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Τεχεράνης (ΤΙΤΕ) που θα λάβει χώρα 16-19 Φεβρουαρίου.
Μεγάλο στοίχημα η έλκυση τουριστών από το Ιράν
Η μεγάλη ευκαιρία αλλά και η νέα πρόκληση για τη χώρα μας είναι το «χτίσιμο» τουριστικής σχέσης με τους Ιρανούς. Το Ιράν με 80 εκατ. πληθυσμό διαθέτει εξαιρετικά μεγάλη μεσαία –αστική– τάξη, υψηλής μόρφωσης και σημαντικού εισοδήματος. Πρόκειται για ανθρώπους που ταξιδεύουν στο εξωτερικό για διακοπές.
Η Ελλάδα θα πρέπει να δουλέψει συντονισμένα ώστε να μπει στο «κάδρο» των τουριστικών προορισμών των Ιρανών. Και τούτο διότι 8 -10 εκατ. Ιρανοί ταξιδεύουν στο εξωτερικό Φεβρουάριο – Μάρτιο, όταν έχουν τη (δική τους) Πρωτοχρονιά στις 21 Μαρτίου, τη λεγόμενη «Νορούζ», που σημαίνει «νέα ζωή». Εξ αυτών, 3 έως 5 εκατ. Ιρανοί επισκέπτονται την Τουρκία, περίπου 4 εκατ. αραβικές χώρες, όπως Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Λίβανος, και 2 εκατ. χώρες της Άπω Ανατολής. Ένα ελάχιστο μερίδιο αν καταφέρει να ελκύσει η Ελλάδα, θα δει διαφορά, ειδικά σε μια περίοδο σχετικά «νεκρή» για τον τουρισμό της χώρας μας.
Η αλήθεια είναι ότι οι πολιτικές παλαιότερων κυβερνήσεων της χώρας είχαν μια νοοτροπία απομονωτισμού και... γκετοποίησης στις σχέσεις Ελλάδας και Ιράν, για σύνθετους λόγους που δεν είναι του παρόντος. Έτσι, η Ελλάδα έχει μείνει ουραγός όχι μόνο στις εξαγωγές και γενικώς στις εμπορικές σχέσεις με την εν λόγω χώρα, αλλά δεν έχει διεκδικήσει ούτε το ελάχιστο από το τουριστικό προϊόν του Ιράν. Τώρα, με την άρση του εμπάργκο και γενικώς την αλλαγή του status quo ανοίγει ο δρόμος για συλλογική αλλαγή προσέγγισης.
Η αξιοποίηση της «αγοράς» του Ιράν, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν πρόσωπα, κουλτούρες και καταστάσεις, δεν μπορεί να γίνει με ευκαιριακούς όρους, με όρους τυχοδιωκτικούς ή καιροσκοπικούς. Αντιθέτως, απαιτεί συντονισμένη προσπάθεια πάνω σε στέρεες βάσεις που μπορούν να προέλθουν από χτίσιμο μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης και κουλτούρας.
Το υπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με διάφορους φορείς και εταιρείες (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων – ΣΕΤΕ, Aegean Airlines κ.ά.) έχει κάνει κάποιες κινήσεις ώστε να «χτίσει» κουλτούρα τουριστικής σύνδεσης του Ιράν προς την Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε βοηθάει και η καθιέρωση τριών πτήσεων εβδομαδιαίως της Aegean Airlines προς τη χώρα της Μέσης Ανατολής.