Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο για μίνι «λίφτινγκ» μετά το καλοκαίρι στο νέο τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων. Φαίνεται ότι το «μπαράζ» αντιδράσεων από δεκάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες έχει προβληματίσει ιδιαίτερα το οικονομικό επιτελείο, το οποίο ωστόσο είναι δεδομένο ότι δεν θα προχωρήσει σε σπασμωδικές και -κυρίως- τεκτονικές αλλαγές στο υφιστάμενο πλαίσιο.
Υψηλόβαθμες κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν στο Liberal ότι το νέο σύστημα φορολόγησης 735.000 επαγγελματιών θα επαναξιολογηθεί όταν θα ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, δηλαδή τον Σεπτέμβριο, και εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχουν αδικίες θα γίνουν οι όποιες διορθωτικές κινήσεις.
«Θα διορθώσουμε το πρόβλημα και εκεί που υπάρχει φορολογική αδικία θα την αποκαταστήσουμε. Δεν πρόκειται να καταργήσουμε σε καμία περίπτωση συνολικά τον νόμο σε καμία περίπτωση», σημείωσε χθες ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών Όμηρος Τσάπαλος.
Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περίπου 80 χιλιάδες φορολογικές δηλώσεις ελευθέρων επαγγελματιών σε σύνολο μισού εκατομμυρίου που εμπίπτουν στη συγκεκριμένη διάταξη του νόμου. Το επιτελείο θέλει να «μετρήσει» την απόδοση του μέτρου, να καταγράψει τους φόρους που θα καταλογιστούν, και να προχωρήσει σε «χειρουργικές» διορθωτικές παρεμβάσεις εφόσον υπάρχει υπερβολικός φόρος λόγω των ποσοστώσεων, των διαφόρων παραγόντων ή των μεταβλητών που υπάρχουν μέσα στο νόμο.
Πού θα γίνουν οι σημειακές αλλαγές του νόμου
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι οι πιθανές αλλαγές αφορούν στην κατάργηση ή την αναπροσαρμογή των μεταβλητών που αυξάνουν τον φόρο. Οι τρεις βασικοί δείκτες του νόμου, που οδηγούν σε αύξηση του τεκμηρίου της ελάχιστης αμοιβής, και μπαίνουν στο κάδρο των αλλαγών είναι ο «τζίρος», ο αριθμός υπαλλήλων και η «παλαιότητα» της δραστηριότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίπτωση που ο επαγγελματίας πληρώνει τον υπάλληλό του με το ποσό των 20.000 ευρώ η ελάχιστη αμοιβή – φορολογητέο εισόδημα που μπορεί να δηλώσει ο επαγγελματίας είναι 20.000 ευρώ συν 10%, δηλαδή 22.000 ευρώ. Για παράδειγμα, ασφαλιστής με έναρξη το 2006 και τζίρο 52.699 ευρώ, δήλωνε μηδενικά κέρδη, είχε μηδενικό φόρο και πλήρωνε τέλος επιτηδεύματος 1.250 ευρώ. Με το νέο σύστημα φορολόγησης, το φορολογητέο του εισόδημα προσδιορίζεται σε 15.011 ευρώ (14.196 + 815 € λόγω 10% μισθοδοσίας) και ο φόρος του σε 2.002€. (+752€).
Παράλληλα, το τεκμαρτό εισόδημα προσαυξάνεται ανάλογα με τον τζίρο της επιχείρησης. Δηλαδή στην περίπτωση που ο τζίρος είναι μεγαλύτερος από τον μέσο όρο της δραστηριότητάς τους (ΚΑΔ) της προηγούμενης χρήσης, το φορολογητέο εισόδημα αυξάνεται.
Όσον αφορά στο κριτήριο παλαιότητας, έχει προκληθεί μπαράζ αντιδράσεων από τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς όπως ισχυρίζονται αντί να επιβραβεύει τιμωρεί έτι περαιτέρω εκείνες τις επιχειρήσεις που έχουν υποστεί τα δεινά αλλεπάλληλων κρίσεων (οικονομική, υγειονομική και προσφάτως ενεργειακή/ακρίβεια). Ενδεικτικά, ελαιοχρωματιστής με έναρξη το 2007 και τζίρο 43.458 ευρώ, δήλωνε κέρδη 4.859 ευρώ, πλήρωνε φόρο 438 ευρώ και τέλος επιτηδεύματος 650 ευρώ. Με το νέο σύστημα φορολόγησης, το φορολογητέο του εισόδημα θα ανέλθει σε 19.165 ευρώ (14.196 + 35% προσαύξηση ΚΑΔ) και ο φόρος του σε 2.916 ευρώ. Θα πληρώσει παραπάνω 1.828 ευρώ.
Πρόκειται, λοιπόν, για τρεις κρίσιμες μεταβλητές που επηρεάζουν καθοριστικά το ύψος του τεκμαρτού εισοδήματος και οι οποίες φαίνεται ότι θα υποστούν αλλαγές, με στόχο την ανακούφιση των ελευθέρων επαγγελματιών που σηκώνουν δυσανάλογα μεγάλο βάρος στις πλάτες τους.