Ένα SPAC μπορεί να φέρει πιο γρήγορα το Microfactory της Ε.Go στην Ελλάδα

Ένα SPAC μπορεί να φέρει πιο γρήγορα το Microfactory της Ε.Go στην Ελλάδα

Ο Ali Vezvaei είναι ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της E.Go. Με εκτεταμένη προϋπηρεσία σε μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η εταιρεία παραγωγής βιομηχανικών αερίων Linde, η γνωστή σε όλους μας Siemens και η μεγάλη κατασκευαστική και τεχνική εταιρεία Bilfinger, έφθασε στην E.Go μέσα στο 2020, όταν τα ηνία της εταιρείας ανέλαβε η ολλανδική ND Industrial Investments.

Η ολλανδική εταιρεία, στην οποία ο Vezvaei ανέλαβε ηγετική θέση το 2019, όταν αποχώρησε από την Bilfinger, ήταν ο σωτήρας της E.Go όταν αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα εξαιτίας της πανδημίας. Από το φθινόπωρο του 2020, όταν φάνηκε πως η E.Go απέφυγε τα χειρότερα, έχει αρχίσει μία δυναμική προσπάθεια επιστροφής στο προσκήνιο, μία προσπάθεια πολύ φιλόδοξη.

Τον Δεκέμβριο που μας πέρασε, μας εξέπληξε ευχάριστα όταν υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την ελληνική κυβέρνηση με στόχο την κατασκευή εργοστασίου στο οποίο θα παράγει τα αυτοκίνητά της (Next e.Go: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θέλουν να παράγουν οι Γερμανοί στην Ελλάδα | Liberal Markets). Η επένδυση αυτή, που υπολογίζεται πως θα είναι της τάξης των 100 εκατομμυρίων Ευρώ, αφορά σε ένα εργοστάσιο που θα κατασκευάζει 35.000 με 40.000 αυτοκίνητα ετησίως, ενώ οι θέσεις εργασίας που αναμένεται να δημιουργηθούν θα είναι πάνω από 5.000. Εφ’ όσον όλα πάνε καλά, σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά τον Δεκέμβριο, το εργοστάσιο θα είναι έτοιμο περί τις αρχές του 2023.

Μετά την εξόρμησή του στην Ελλάδα, ο Vezvaei ανακοίνωσε, μέσα στην άνοιξη, σχέδια για κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, και μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα μάθαμε από τον διεθνή Τύπο για μία αντίστοιχη συμφωνία στην Βουλγαρία. Σύμφωνα μάλιστα με τις δηλώσεις του αρμόδιου Βούλγαρου υπουργού, η γειτονική χώρα θα επιδοτήσει με 34 εκατομμύρια Ευρώ την επένδυση της E.Go, αφού βγουν τα πρώτα αυτοκίνητα από το εργοστάσιο που θα γίνει στην πόλη Lovech και θα κοστίσει περίπου 140 εκατομμύρια Ευρώ.

Τι είναι όμως ακριβώς η E.Go και τι είδους αυτοκίνητα ετοιμάζεται να κατασκευάσει;

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η μόνη ανεξάρτητη στην χώρα όπως συνεχώς τονίζει, έχει αποφασίσει να δώσει έμφαση στην κατασκευή μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προορίζονται για μικρές διαδρομές, κυρίως μέσα στην πόλη. Όπως επίσης τονίζει, το εργοστάσιό της στην πόλη του Άαχεν και αυτά που θα κατασκευάσει, στην Ελλάδα και αλλού, διαφέρουν από αυτά των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών. Σε αντίθεση με τον γνωστό πλέον όρο Gigafactory, η E.Go ονομάζει το δικό της εργοστάσιο Microfactory.

To Microfactory είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να είναι κερδοφόρο χωρίς να χρειάζεται να κατασκευάζει εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα ετησίως, και για τον λόγο αυτό χρειάζεται και μικρότερες επενδύσεις απ’ ότι τα παραδοσιακά εργοστάσια. Πέρα από το μέγεθος του εργοστασίου, μία άλλη καινοτομία, πάντα κατά την εταιρεία, είναι το γεγονός πως το αυτοκίνητο βασίζεται σε ένα πλαίσιο αλουμινίου, πράγμα το οποίο μέχρι τώρα γινόταν μόνο σε αυτοκίνητα πολυτελείας ή προορισμένα για αγώνες. Το αλουμινένιο πλαίσιο αυξάνει την ασφάλεια του οχήματος και μειώνει τα έξοδα κατασκευής του, αφού έχει πολύ λιγότερες ανάγκες για χάλυβα και βαφές.

Η E.Go υποστηρίζει πως το Microfactory είναι ένα πλήρως οικολογικό εργοστάσιο που μπορεί να προσαρμοστεί άμεσα στο επίπεδο ζήτησης χωρίς να γίνεται αμέσως ζημιογόνο. Κάτι άλλο για το οποίο είναι περήφανη, είναι το γεγονός πως το Microfactory χρησιμοποιεί σε όλες τις λειτουργίες του την τεχνολογία επικοινωνίας 5G. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ιστοσελίδα της, το εργοστάσιο αυτό είναι μία πλατφόρμα IoP (Internet of Production), παραφράζοντας τον πολύ γνωστό όρο Internet of things.

Προς το παρόν, το μοναδικό εργοστάσιο είναι αυτό του Άαχεν, από το οποίο θα βγουν σε λίγες μέρες τα πρώτα E.Go Life Next, όπως ονομάζεται το μοντέλο που θα παραλάβουν οι πρώτοι αγοραστές μέσα στο καλοκαίρι. Από τις επίσημες ανακοινώσεις τις εταιρείας δεν είναι σαφές το πότε θα αρχίσει η κατασκευή των άλλων εργοστασίων, στην Ελλάδα και αλλού, όμως μία συνέντευξη που έδωσε χθες ο Ali Vezvaei μας δίνει μία ιδέα για το πως σκοπεύει να πορευθεί η εταιρεία. Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες πρέπει να αναμένουμε την είσοδο της εταιρείας σε κάποιο διεθνές χρηματιστήριο.

Πολλές λεπτομέρειες δεν είναι γνωστές, όμως φαίνεται πως αυτή η εισαγωγή μπορεί να γίνει με την μέθοδο της απορρόφησής της από ένα χρηματιστηριακό όχημα τύπου SPAC, κάτι που δεν μας εκπλήσσει αφού πολλές εταιρείες που φιλοδοξούν να κατασκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν χρησιμοποιήσει αυτή την μέθοδο, από τις αρχές του 2020 μέχρι τώρα. Από το ίδιο ρεπορτάζ μπορούμε να υποθέσουμε πως ο Vezvaei ελπίζει πως η E.Go θα μπορούσε να πετύχει χρηματιστηριακή αξία κοντά στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, αφού, όπως λέει, πολλές εταιρείες που δεν έχουν κατασκευάσει ούτε δείγμα αυτοκινήτου έχουν πετύχει αρκετά μεγαλύτερες αποτιμήσεις. Η E.Go ήδη κατασκευάζει αυτοκίνητα οπότε έχει καλές πιθανότητες να το καταφέρει.

Ευχής έργο είναι να βρεθεί σύντομα ένα καλό όχημα, ένα SPAC με έμπειρους οργανωτές και χρηματοδότες, έτσι ώστε να ανοίξει χωρίς καθυστέρηση ο δρόμος για την εισαγωγή της E.Go σε ένα χρηματιστήριο και να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί με κάποιες εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Αυτό δεν το λέμε μόνο επειδή μας ακούγεται πολύ ενδιαφέρον το μοντέλο του Microfactory και του Internet of Production, αλλά κυρίως γιατί χωρίς την χρηματοδότηση μπορεί να αργήσουμε να δούμε την κατασκευή ενός Microfactory στην χώρα μας. Όπως λέμε συχνά, «στην βράση κολλάει το σίδερο» και στην περίπτωσή μας η βράση είναι πολύ πιθανόν να έρθει χάρη σε ένα SPAC.