Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Στην τροποποίηση του μέτρου των ηλεκτρονικών αποδείξεων προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών καθώς φαίνεται ότι δεν στάθμισε σωστά αρκετές περιπτώσεις με αποτέλεσμα για πολλούς φορολογούμενους να προκύπτουν επιβαρύνσεις. Η υποχρέωση συλλογής e-αποδείξεων ίσες με το 30% του εισοδήματος θεωρείται ανέφικτη για πολλούς φορολογούμενους.
Πλέον η κυβέρνηση εξετάζει είτε τη μείωση του ποσοστού των αποδείξεων σε χαμηλότερα επίπεδα για παράδειγμα 20 ή 25% είτε να θεσπίσει περισσότερες εξαιρέσεις. Την ίδια στιγμή προβληματισμό προκαλεί το άρθρο 6 του νομοσχεδίου το οποίο αφορά τους περιστασιακά εργαζόμενους τους οποίους αντιμετωπίζει ως επιχειρηματίες και τους φορολογεί από το πρώτο ευρώ με βάση το τεκμαρτό εισόδημα. Και αυτό καθώς καταργείται η ισχύουσα διάταξη που ορίζει ότι το δηλωθέν εισόδημα των φορολογούμενων εφόσον δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα το ποσό των 9.500 ευρώ φορολογείται με την κλίμακα των μισθωτών στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο. Όπως προαναφέρθηκε με τη σχέδιο νόμου η ευνοϊκή αυτή διάταξη καταργείται με αποτέλεσμα οι περιστασιακά εργαζόμενοι να φορολογηθούν από το πρώτο ευρώ, χάνοντας το αφορολόγητο όριο.
Σε ότι αφορά τις αποδείξεις περισσότεροι από 150 πολίτες σχολιάζουν στο πλαίσιο της διαβούλευσης τη σχετική διάταξη και ζητούν να την αποσύρει. Συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα opengov.gr όπου είναι αναρτημένο σε δημόσια διαβούλευση το φορολογικό νομοσχέδιο αναφέρονται από διάφορες πολίτες σχόλια ορισμένα εκ των οποίων δείχνουν προβλήματα, τα οποία η κυβέρνηση εμφανίζεται να λαμβάνει υπόψη εξετάζοντας την αρχική διάταξη.
1. «Είμαι μισθωτός με εισόδημα 1.100 ευρώ μηνιαίως εκ των οποίων 300 ευρώ είναι το ενοίκιο μου που καταθέτω ηλεκτρονικά στον ιδιοκτήτη και 450 ευρώ διατροφή που καταβάλλω στην πρώην σύζυγό μου και αυτή ηλεκτρονικά με κατάθεση στο λογαριασμό της. Μου απομένουν 350 ευρώ. Και όλο το ποσό των 350 να το χρησιμοποιώ με κάρτα, κάτι που προφανέστατα δεν είναι εφικτό, πάλι δεν θα φτάσω το αφορολόγητο του 30 % χωρίς δική μου υπαιτιότητα. Να θυμίσω εδώ ότι η διατροφή και το ενοίκιο δεν εκπίπτουν πουθενά εδώ και πολλά χρόνια. Μπορείτε λοιπόν να μου πείτε αν είναι δίκαιο εγώ να έχω «πέναλτι» στην εφορία;»
2. «Από το ποσοστό εισοδήματος πρέπει να αφαιρείται το εισόδημα που δίδεται ως διατροφή στη πρώην σύζυγο και στα τέκνα π.χ. αν το εισόδημα του πρώην συζύγου είναι 30.000, και δίνει διατροφή 8.000, οι αποδείξεις θα πρέπει να λογίζονται ως το 30% των 22.000, γιατί στη πραγματικότητα το υπόλοιπο εισόδημα δεν υπάρχει διαθέσιμο.»
Ένας άλλος πολίτης κάνει λόγο για αντισυνταγματικότητα της διάταξης σχολιάζοντας τα εξής:
«Το άρθρο αυτό περιέχει ρυθμίσεις άκρως αντισυνταγματικές. Ειδικότερα αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία να υποχρεώνεται κάποιος να καταναλώσει το 30% του εισοδήματος του σε καταναλωτικές δαπάνες. Δεν μπορεί να γίνει επιτρεπτό από την έννομη τάξη μας να τιμωρείται με φορολόγηση 22%, όποιος δεν αναλώνει σε καταναλωτικές δαπάνες το 30% του εισοδήματος. Αποτελεί μη επιτρεπτή επέμβαση στον πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και συμμετοχής στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.)».
Τέλος φορολογούμενος σχολιάζει ότι οι αποδείξεις θα μειώσουν τα οφέλη από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών. Συγκεκριμένα υποστηρίζει ότι: «30% σε ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι υπερβολή. Ο φόρος αυτός θα είναι μεγαλύτερος από της φοροελαφρύνσεις που προβλέπονται. Έχουμε να κάνουμε με έναν νέο φόρο συγκαλυμμένο από την ταμπέλα των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Αν δεν το βελτιώσετε, θα έχει μεγάλο κόστος και την κυβέρνηση και για την χώρα.»
Ενας άλλος φορολογούμενος αναφέρει στο opengov.gr ότι από το «πραγματικό» εισόδημα πρέπει να αφαιρείται όχι μόνο η εισφορά αλληλεγγύης αλλά και ο φόρος εισοδήματος ώστε το 30% να αφορά το διαθέσιμο εισόδημα προς ανάλωση. Διαφορετικά σημειώνει ότι το ποσοστό μαζί τους φόρους υπερβαίνει το 40%.