Η ομιλία για την κατάσταση της Ένωσης μας αποκάλυψε γενναιόδωρα τον «δρόμο» του ευρωπαϊκού χρήματος. Ποιούς κλάδους θα αγκαλιάσει το νέο τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων της ΕΕ, ποιός θα είναι ο σκοπός του Ταμείου Ευρωπαϊκής Κυριαρχίας και τi «κρύβει» το προσωνύμιο BEFIT;
Η ομιλία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για την ενότητα της Ένωσης είχε ξεχωριστό ενδιαφέρον για την επενδυτική κοινότητα, καθώς αποκαλύφθηκε απροκάλυπτα ο δρόμος του ευρωπαϊκού χρήματος. Το Πράσινο υδρογόνο, οι μπαταρίες με το λίθιο, τα τρένα και τα τσιπ νέας γενιάς και η μεταποίηση σπάνιων γαιών αποκτούν τον δικό τους χώρο στον ευρωπαϊκό επενδυτικό χάρτη, δίπλα στις γιγάντιες υπεράκτιες αιολικές μονάδες και τα φωτοβολταϊκά πάρκα.
Όπως μας είπε η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Τα επόμενα χρόνια η Ευρώπη θα έχει νέες πηγές ενεργειακού εφοδιασμού, νέες εμπορικές συμφωνίες, νέα εργοστάσια παραγωγής τσιπ και μπαταριών, νέες μονάδες μεταποίησης και νέο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, με στόχο την αυτάρκεια, που με τη σειρά της θα εξασφαλίσει την ανεξαρτησία της.
Ήδη έχουμε μειώσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία από το 40% πέριξ του 9%. Αυτό το έχουμε πετύχει διαφοροποιώντας τον εφοδιασμό και κλείνοντας νέες συμφωνίες με αξιόπιστους προμηθευτές όπως οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Αλγερία κ.α.
Η διαφοροποίηση των ενεργειακών εφοδιαστικών αλυσίδων όμως μας κοστίζει. Και πρέπει να φροντίσουμε άμεσα το κόστος της ενεργειακής μας επάρκειας να εξορθολογιστεί.
Αυτό θα γίνει με την επιτάχυνση του ενεργειακού μας μετασχηματισμού σύμφωνα με το μοντέλο των μαζικών επενδύσεων στα αιολικά πάρκα που εδώ και χρόνια ολοκλήρωσαν τα κράτη μέλη στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα.
Όπως ο Βορράς αγκάλιασε τον άνεμο έτσι και ο Νότος θα αγκαλιάσει την αιολική ενέργεια αλλά και την ενέργεια από τον ήλιο, με τη Σικελία να πρωτοστατεί, μιας και θα φιλοξενεί το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής ηλιακής ενέργειας στην Ευρώπη το οποίο θα κατασκευάζει σύντομα ηλιακούς συλλέκτες τελευταίας γενιάς.
Το Πράσινο υδρογόνο από την άλλη δεν θα έχει απλά ένα δικό του μερίδιο στην πράσινη μετάβαση, αλλά χάρη στο REPowerEU θα μετεξελιχθεί σύντομα σε μια μαζική αγορά, με την Ευρώπη να διπλασιάζει τους στόχους της ώστε το 2030 να παράγει ετησίως δέκα εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου.
Ο βηματισμός για την υιοθέτηση της τεχνολογίας του Πράσινου υδρογόνου είναι ήδη ταχύς, με τη Βόρεια Γερμανία να διαθέτει σύντομα περιφερειακά τρένα που θα κινούνται με Πράσινο υδρογόνο.
Στο άρθρο μας «Στον διάδρομο απογείωσης το πράσινο υδρογόνο» έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά τόσο τις βασικές κοινοπραξίες των εταιρειών στο Πράσινο υδρογόνο, όσο και το ύψος που αναμένεται να φτάσουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα επενδύσεων.
Τι είναι το Ταμείο Ευρωπαϊκής Κυριαρχίας
Παρά το γεγονός ότι περιμέναμε να αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους τίτλους των ειδήσεων αυτή την εβδομάδα, εντούτοις η ανακοίνωση για τη σύσταση ενός νέου Ταμείου Ευρωπαϊκής Κυριαρχίας μέχρι στιγμής έχει περάσει στα «ψιλά» γράμματα.
Η ανακοίνωση όμως αυτή είναι η πιο ξεκάθαρη δήλωση ότι η ευρωπαϊκή παραγωγή θα επιστρέψει στον οίκο της. Αυτό είναι ένα μεγάλο νέο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία και τις επιχειρήσεις που την αντιπροσωπεύουν.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εμφανίστηκε αισιόδοξη ότι τους επόμενους μήνες θα αρχίσουν οι εργασίες για το πρώτο γιγάντιο εργοστάσιο μικροκυκλωμάτων και ότι τα 2/3 των μπαταριών που χρειαζόμαστε θα παράγονται πλέον στην Ευρώπη.
Η επιτυχία αυτή είναι ένα εφαλτήριο ώστε να αυξηθεί η χρηματοδοτική συμμετοχή σε σημαντικά έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και να προωθηθεί η δημιουργία του Ταμείου Ευρωπαϊκής Κυριαρχίας με στόχο να εξασφαλίσει ότι το μέλλον της βιομηχανίας θα σφυρηλατηθεί στην Ευρώπη.
Η ευρωπαϊκή βιομηχανία λοιπόν μπορεί να έχει μπροστά της κάτι παραπάνω ίσως από έναν δύσκολο χειμώνα, με σοβαρές ενδεχομένως απώλειες σε κύκλο εργασιών και κερδοφορίας, όμως ταυτόχρονα απέκτησε και ένα νέο χρηματοδοτικό ταμείο, το οποίο θα τη βοηθήσει τα επόμενα χρόνια όχι μόνο να κλείσει τις πληγές της ενεργειακής κρίσης, αλλά να προχωρήσει σε έναν μετασχηματισμό που σε βάθος χρόνου θα της εξασφαλίσει υγιείς γραμμές εφοδιασμού και υγιή περιθώρια κέρδους.
Μέσα από αυτό το πρίσμα, το δεύτερο εν αναμονή μεγάλο πόδι του πλαγιοκαθοδικού καναλιού που διανύουμε από τις αρχές του έτους θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους επενδυτές του βιοχηχανικού και μεταποιητικού ευρωπαϊκού τομέα, καθώς θα δημιουργήσει ακόμα δελεαστικότερες τιμές εισόδου σε έναν κλάδο που θα μετασχηματιστεί θεαματικά την επόμενη δεκαετία.
Το κυνήγι για λίθιο και λοιπές πολύτιμες γαίες
Ανεξάρτητα από το αν μιλάμε για τσιπ ή για κυψέλες φωτοβολταϊκών, η πρόσβαση σε
πρώτες ύλες είναι ο παράγοντας που τα επόμενα χρόνια θα «τοποθετήσει» την κάθε χώρα στη θέση της στον μελλοντικό παγκόσμιο χάρτη της ανταγωνιστικότητας.
Στην ομιλία για την κατάσταση της Ένωσης η Ούρσουλα φον ντε Λάιεν παραδέχθηκε ότι σύντομα το λίθιο και οι σπάνιες γαίες θα είναι σημαντικότερες πρώτες ύλες από το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο και οι ανάγκες της Ευρώπης για σπάνιες γαίες αναμένεται να πενταπλασιαστούν έως το 2030.
Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι αυτή δεν είναι απλώς μια ευρωπαϊκή τάση.
Εδώ και πάρα πολλά χρόνια το λίθιο και τα παράγωγά του χρησιμοποιούνται από την παραγωγή λιπαντικών μέχρι και την παραγωγή φαρμάκων. Ωστόσο, το ενδιαφέρον για το λίθιο αυξήθηκε κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της χρήσης του στις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες για ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, στα χλοοκοπτικά μηχανήματα, ενώ χωρίς αυτό δεν λειτουργούν ούτε τα λάπτοπ και τα κινητά μας τηλέφωνα.
Η ζήτηση σε λίθιο σε παγκόσμια κλίμακα έφτασε τους 317.517 μετρικούς τόνους το 2020, τους 500.000 μετρικούς τόνους το 2021 ενώ αναλυτές του συγκεκριμένου κλάδου προβλέπουν τουλάχιστον τον εξαπλασιασμό της ζήτησης έως το 2030, πέριξ των 3-4 εκατ. μετρικών τόνων.
Ήδη η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενίσχυσε τις επενδύσεις λιθίου από διάφορες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του πολύτιμου μετάλλου. Το ανθρακικό λίθιο έφτασε τα 75.000 δολάρια ανά μετρικό τόνο στις αρχές Μαρτίου 2022 και το υδροξείδιο του λιθίου έφτασε τα 65.000 δολάρια ανά τόνο.
Αύξηση στη ζήτηση και φυσικά στην τιμή έχουμε και για τις λοιπές πολύτιμες γαίες που χρησιμοποιούνται στις νέες τεχνολογίες –ηλεκτροκίνηση και όχι μόνο- όπως το νικέλιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και τον γραφίτη.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2021, 84.600 τόνοι νικελίου διατέθηκαν παγκοσμίως στις μπαταρίες των νέων επιβατηγών ηλεκτρικών οχημάτων, 59% περισσότερο από ό,τι το δεύτερο εξάμηνο του 2020.
Όσον αφορά τις λοιπές γαίες, το δεύτερο εξάμηνο του 2021 18.200 τόνοι κοβαλτίου, 23.600 τόνοι μαγγανίου και 159.200 τόνοι γραφίτη χρησιμοποιήθηκαν στις μπαταρίες όλων των πωληθέντων επιβατηγών ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόκειται για μια αύξηση 48%, 62% και 101% αντίστοιχα σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020. Η ζήτηση λοιπόν και για τις υπόλοιπες πολύτιμες γαίες ακολουθεί παράλληλο βίο με εκείνον του λιθίου και ως εκ τούτου περιμένουμε πολλαπλάσια ζήτηση στο μέλλον.
Όσον αφορά την προμήθεια του λιθίου και των λοιπών πολύτιμων γαιών, η Ευρώπη έχει πλέον την προνοητικότητα να αποφύγει την παγίδα της εξάρτησης από έναν εμπορικό εταίρο όπως έγινε με τη Ρωσία και την προμήθεια φυσικού αερίου. Θα φροντίσει να δομήσει τα αμέσως επόμενα χρόνια μια μεγάλη βεντάλια μακροπρόθεσμων εμπορικών συμφωνιών, ώστε να εξασφαλίσει πλήρως διαφοροποιημένες προμήθειες.
Αυτή είναι μια στρατηγική που, ακριβώς λόγω του ειδικού βάρους των πολύτιμων γαιών στη σύγχρονη βιομηχανία, θα αποφασίσουν να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι παίκτες της αγοράς.
Μέσα από αυτή την οπτική γωνία, παρά το γεγονός ότι οι τιμές του λιθίου έχουν σημειώσει σχεδόν 500% αύξηση το περασμένο έτος, οι περισσότεροι αναλυτές αναμένουν ότι η ανοδική τάση θα συνεχιστεί.
Δεδομένης της σαφής πρόθεσης του δημοκρατικού κόσμου να απεξαρτηθεί από την προμήθεια πολύτιμων πόρων από χώρες όπως η Ρωσία και η Κίνα- με την τελευταία να ελέγχει και το μεγαλύτερο μέρος της μεταποίησης του λιθίου- αποκτούν νέο ειδικό βάρος οι εταιρείες των ΗΠΑ, με έδρα σε Πολιτείες όπως το Μέιν, η Βόρεια Καρολίνα, η Καλιφόρνια και η Νεβάδα.
Ο λόγος που δίνουμε έμφαση σε αυτές τις εταιρείες πρώτα και μετά σε εκείνες με έδρα την Αυστραλία, τη Χιλή ή την Αργεντινή που έχουν και την πρωτοκαθεδρία στην παραγωγή, είναι ότι στις Πολιτείες αυτές έχουν εντοπιστεί μεγάλα κοιτάσματα. Σύμφωνα μάλιστα με τη χιλιανή εταιρεία Cochilco, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από ΗΠΑ και Αργεντινή αναμένεται να μειώσει έως το 2030 το μερίδιο της Αυστραλίας στην παραγωγή λιθίου από 48% που είναι σήμερα σε 31% και της Χιλής από 29 σε 17%.
Σε επόμενο άρθρο μας, θα κάνουμε μια διεισδυτική βουτιά στους μελλοντικούς πρωταγωνιστές αυτού του εξαιρετικά κομβικού κλάδου για την παγκόσμια βιομηχανία.
Το λιθαράκι του BEFIT
Η μετάβαση σε μια ψηφιακή και κλιματικά ουδέτερη οικονομία, με νέες εφοδιαστικές αλυσίδες, μας φέρνει μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα. Αυτή του υψηλότερου δημόσιου χρέους.
Η Ευρώπη πιο έμπειρη πλέον χάρη στη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 είναι έτοιμη να ξεπεράσει τις παλιές της αγκυλώσεις και να δημιουργήσει νέους δημοσιονομικούς κανόνες που θα επιταχύνουν τις στρατηγικές επενδύσεις.
Η Ούρσουλα φον Ντε Λάιεν μας έδωσε μια μικρή γεύση των ιδεών που θα παρουσιαστούν αναλυτικότερα τον Οκτώβριο.
• Μεγαλύτερη ευελιξία-προσοχή όχι ασυδοσία- όσον αφορά τη μείωση του χρέους των κρατών μελών.
• Περισσότερη στήριξη στις ΜμΕ
Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι η ΕΕ αναγνωρίζει τις επιχειρήσεις αυτές ως την ραχοκοκαλιά της μακράς ιστορίας της βιομηχανικής υπεροχής της Ευρώπης και ότι ανέκαθεν έδιναν προτεραιότητα στους εργαζομένους τους, ακόμη και σε περιόδους κρίσης.
Η Ευρώπη προκειμένου να τις στηρίξει απέναντι στον πληθωρισμό θα αναλάβει μια μεγάλη δέσμη μέτρων αρωγής για τις ΜμΕ, που θα περιλαμβάνει την πρόταση για ένα ενιαίο σύνολο φορολογικών κανόνων για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ευρώπη ,το οποίο θα φέρει την ονομασία «BEFIT».
Το ΒEFIT στην ουσία είναι το νέο εργαλείο που θα διευκολύνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Ένωση και θα μειώσει τη γραφειοκρατία.
Επίσης είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι θα αναθεωρηθεί η οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών.
Βλέπετε, μια στις τέσσερις πτωχεύσεις στην ΕΕ οφείλεται σε μη εμπρόθεσμη εξόφληση τιμολογίων.
Μια επί της ουσίας αλλαγή της οδηγίας λοιπόν για τις καθυστερήσεις πληρωμών, θα αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για εκατομμύρια οικογενειακές επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα προστατέψει τις εγχώριες εφοδιαστικές αλυσίδες και θα κρατήσει συμπαγή τον κλάδο μεταποίησης, από την πιο μικρή έως τη μεγαλύτερη βιομηχανική μονάδα.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.