Σε μία κίνηση υψηλού συμβολισμού, αλλά και μεγάλης στρατηγικής και επιχειρηματικής σημασίας για τη στήριξη του τουρισμού και την ανάκαμψη της οικονομίας την «επομένη» της πανδημίας, η Aegean προχώρησε σε μία μεγάλη τροποποίηση του πτητικού της προγράμματος για το 2021, μεταφέροντας πολλές περισσότερες απευθείας πτήσεις στην περιφέρεια και τα νησιά. Για την επόμενη χρονιά η αεροπορική «ανοίγει» τρείς νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη και «βάζει» 17 έως 20 αεροσκάφη που θα επιχειρούν απευθείας και αποκλειστικά από τις 7 περιφερειακές της βάσεις, σε συνολικά 65 δημοφιλή δρομολόγια του εξωτερικού με τακτικές πτήσεις. Παράλληλα, με ενίσχυση του αριθμού αεροσκαφών για ναυλωμένες πτήσεις, αναμένεται να προσθέσει 50 επιπλέον δρομολόγια, αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα εξυπηρετούνται απευθείας από την περιφέρεια, σε περισσότερα από 100.
Η ενέργεια στηρίζεται στην επιχειρησιακή ευελιξία, που διαμορφώνει κεντρική στρατηγική της Aegean, από την πρώτη ημέρα της πανδημίας, αλλά έρχεται να καταγράψει και τα αντανακλαστικά της για την υποστήριξη του τουριστικού προϊόντος. Δικαιώνοντας έτσι, όσους επιλέγουν αντίστοιχα να την στηρίξουν. Παράλληλα, για την εταιρεία που διαχειρίζεται πάνω από το 80% της δραστηριότητας από το εξωτερικό, επιβεβαιώνεται και ο δικός της στρατηγικός ρόλος, ως «εθνικού αερομεταφορέα». Υπό την έννοια ότι καμία άλλη από τις εταιρείες που δρουν στον ελληνικό χώρο, δεν θα μπορούσε να υποστηρίζει έναν αντίστοιχο σχεδιασμό.
Στην πράξη, το πτητικό πρόγραμμα του 2021, προβλέπει 33 νέα απευθείας δρομολόγια, που ενισχύουν σημαντικά τις βάσεις της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, τη Ρόδο, τα Χανιά, αλλά και τις 3 νέες βάσεις. Με την επιλογή αυτή, η Aegean συμβάλλει στις προϋποθέσεις για ανάκαμψη του τουρισμού προς την περιφέρεια. Παράλληλα, όπως πάντα, διατηρεί τη βάση του «Ελ. Βενιζέλος» στην Αθήνα, με 37-40 αεροσκάφη, ως τον βασικό κόμβο δραστηριότητας του δικτύου της για την προσβασιμότητα και διασυνδεσιμότητα τόσο στην ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και στα μικρότερα νησιά.
Η Aegean σχεδίασε το πρόγραμμά της για τη νέα τουριστική περίοδο του 2021, ανταποκρινόμενη μεταξύ άλλων και στην τάση των επισκεπτών του 2020, να παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον τουριστικό προορισμό που επιλέγουν στη χώρα μας για τις διακοπές τους, χωρίς τους συχνούς συνδυασμούς 2-3 προορισμών. Μια τάση που αναμένεται να διατηρηθεί όσο διαρκεί η πανδημία.
Η δραστηριοποίηση από την περιφέρεια προς το εξωτερικό προγραμματίζεται να ξεκινήσει με αφετηρία το Μάιο και τον Ιούνιο του 2021, αλλά είναι ήδη προς διάθεση στα συστήματα κρατήσεων, προκειμένου να υποστηριχθεί η πρόσβαση στους προορισμούς, αλλά και να δώσει η εταιρεία την ευκαιρία στους επιβάτες να εκμεταλλευτούν τις “early booking” προσφορές, από τα κατά τόπους καταλύματα. Κάτι το οποίο συμβαίνει καθώς το management της εταιρείας έχει πλήρη επίγνωση της κρισιμότητας της νέας τουριστικής σαιζόν για τους επιχειρηματίες του κλάδου.
Παράγοντες του τουρισμού, σημείωναν σχετικά, ότι από τις αεροπορικές συνδέσεις, εξαρτάται, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, ένα «ολόκληρο οικοσύστημα» επιχειρήσεων. Και από την έγκαιρη γνώση των προϋποθέσεων για τη δυνατότητα και το χρόνο των αφίξεων, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό η έκβαση της σαιζόν.
Την ίδια στιγμή, η αεροπορική είναι ιδιαίτερα προσεκτική με τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει, τόσο απέναντι στον τουρισμό, όσο και σε σχέση με τις υγειονομικές συνθήκες. Στελέχη της εταιρείας, σημείωναν σχετικά ότι στο διάστημα που μεσολαβεί, μέχρι την έναρξη του πτητικού προγράμματος, είναι κρίσιμο να έχουν προσδιοριστεί οι όποιες κοινές Ευρωπαϊκές συνθήκες ελέγχων μετάβασης από χώρα σε χώρα, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο. Και αυτό, όσο και να έχει προχωρήσει η 1η φάση εμβολιασμών, τα αποτελέσματα της οποίας η Aegean θα αναμένει για την πλήρη διαμόρφωση του πτητικού της προγράμματος.
Το γεγονός ότι η δημοσίευση των συμπερασμάτων της κοινής έκθεσης από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA), υποστηρίζει την αποτελεσματικότητα των μέτρων που ήδη εφαρμόζονται στην αερομεταφορά, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ανέφεραν τα ίδια στελέχη, προσθέτοντας πως η οριστικοποίηση του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί στα τέλη του Φεβρουαρίου οπότε και αναμένεται να έχει αποσαφηνιστεί η εικόνα.
Για την Aegean, που εξ αιτίας των αντικειμενικών δεδομένων της πανδημίας, έχει χαμηλές προσδοκίες από το τέταρτο τρίμηνο του 2020 και το πρώτο του 2021, το δεύτερο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς, αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Ίσως όχι στην αποκατάσταση των αριθμών του 2019, αλλά στην καταγραφή των προϋποθέσεων της εξόδου από την κρίση. Κάτι που θα άρει τη σημερινή αβεβαιότητα και θα επιτρέψει στο management να σχεδιάσει με σταθερότητα και αξιοπιστία τα επόμενα βήματα για το τρίτο και πιο σημαντικό τρίμηνο, διάστημα στο οποίο παραδοσιακά πραγματοποιεί περίπου το 40% των εσόδων αλλά σχεδόν το σύνολο της κερδοφορίας της για κάθε χρήση.
Μέχρι τότε, η εταιρεία, αναμένοντας και τις εξελίξεις στο σχέδιο στήριξης, θα βασίζεται στην αμυντική της θωράκιση, που εξελίχθηκε σε ένα από τα ατού της, μέσα στις δυσάρεστες επιπτώσεις της πανδημίας. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με την Airbus για επέκταση του χρόνου παραδόσεων της παραγγελίας των 46 νέων αεροσκαφών (χωρίς να προβεί σε ακυρώσεις), με προοπτική να βελτιώσει ακόμη περισσότερο τους όρους. Επιπλέον, όπως καταγράφηκε στα στοιχεία 9μήνου, έχει φέρει το μέσο όρο του κόστους της, στα 15 εκατ. eυρώ το μήνα, διαμορφώνοντας καλύτερες χρηματοοικονομικές συνθήκες. Έτσι, και για τους επόμενους μήνες το management θα εστιάσει περαιτέρω στη θωράκιση , για τη βελτίωση των δεδομένων κόστους σε κάθε επιμέρους κατηγορία. Δηλαδή τα καύσιμα (που διαμορφώνουν το 27%), τη συντήρηση, επίγεια εξυπηρέτηση κλπ.