Επιστρέφει στην κερδοφορία η Aegean τo 2022

Επιστρέφει στην κερδοφορία η Aegean τo 2022

Θετικές είναι οι εκτιμήσεις για την πορεία της Aegean Airlines το τρέχον έτος, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της αεροπορικής εταιρείας, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων για τη χρήση 2021. Όπως ανέφερε, χαρακτηριστικά ο ίδιος για τη φετινή χρονιά ο στόχος των 15 ως 15,2 εκατ. θέσεων έναντι 11,2 εκατ. θέσεων για το 2021 είναι εφικτός, ενώ άλλο ένα σημαντικό στοιχείο είναι η συνέχιση των θετικών ταμειακών ροών που άρχισαν να καταγράφονται από το β’ τρίμηνο του 2021.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά τους παράγοντες του κόστους, όπως τα καύσιμα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι την 31η Δεκεμβρίου 2021, ο Όμιλος είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπτουν ποσοστό 44% και 6% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για το 2022 και 2023, αντίστοιχα.

Αναδιάρθρωση του στόλου

Ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε, ακόμη, και στην αναδιάρθρωση του στόλου, η οποία θα επιταχυνθεί μέσα στο 2022 λόγω της αναμενόμενης παραλαβής μεγάλου αριθμού αεροσκαφών της οικογένειας Airbus Α320 neo (δηλαδή 11 μέχρι το τέλος του έτους). Ακόμη αναφέρθηκε και στην αναδιάρθρωση του στόλου ελικοφόρων αεροσκαφών από αεροσκάφη τύπου Q400 σε ΑΤR72-600., που θα έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη του Μαΐου. Η έλευση των νέων πιο αποδοτικών αεροσκαφών αναμένεται να συντελέσει στην βελτίωση του μοναδιαίου κόστους, ιδιαίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.  Ακόμη επεσήμανε το «άνοιγμα» 15 νέων γραμμών από την Αθήνα προς διάφορους προορισμούς, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην αναβάθμιση της business class και των business class lounges στα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ακόμη, πρόσθεσε, ότι το 2022 αναμένεται για πρώτη φορά μετά την πανδημία να έχει θετικά αποτελέσματα και όχι ζημιές.

Οικονομικά αποτελέσματα

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2021 ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι τα λειτουργικά αποτελέσματα παρουσίασαν το μικρότερο ποσοστό ζημιών σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες.  Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος για το 2021 σημείωσε αύξηση κατά 63% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών σε σχέση με το 2020, το πρώτο έτος της πανδημίας, ως αποτέλεσμα της ανάκαμψης από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο του 2021. Το70% των συνολικών πωλήσεων για το έτος πραγματοποιήθηκε από τον Ιούνιο του 2021 έως Οκτώβριο, πριν την μετάλλαξη της Όμικρον που έφερε εκ νέου περιορισμούς. Τα ενοποιημένα έσοδα ανήλθαν σε €674,8 εκατ. το 2021 από €415,1 εκατ. το 2020.

Ο Όμιλος προσέφερε 11,2 εκατ. θέσεις και μετέφερε 7,2 εκατ. επιβάτες συνολικά, με την κίνηση να ανέρχεται σε 3,5 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εσωτερικού και 3,7 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εξωτερικού το 2021. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 65,5% στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2020 και σημαντικά χαμηλότερα από τα συνήθη προ πανδημίας.

Οι Ζημίες προ φόρων σε οργανική συγκρίσιμη βάση ανήλθαν σε €72,5 εκατ., σημαντικά περιορισμένες από Ζημίες προ φόρων ύψους €296,8 εκατ. το προηγούμενο έτος, κυρίως λόγω της σημαντικής βελτίωσης στο τρίτο τρίμηνο του έτους, το πρώτο θετικό τρίμηνο από την αρχή της πανδημίας.


Ελάχιστες οι επιπτώσεις από τις γεωπολιτικές εξελίξεις

Αναφορικά με την κατάσταση στην Ουκρανία και κατά πόσο θα επηρεάσει την εταιρεία ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι είναι προφανές ότι τόσο η αεροπορική όσο και η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες σε μείζονες αλλαγές γεωπολιτικών και οικονομικών συνθηκών.  Οι άμεσες και προφανείς επιπτώσεις αφορούν στην απώλεια της αεροπορικής κίνησης από και προς τις εν λόγω αγορές, που όμως δεν θεωρούνται σημαντικές λόγω της μικρής σχετικά συνεισφοράς τους τόσο και για τον Όμιλο (κάτω του 3% στην επιβατική κίνηση) όσο και για το σύνολο της αγοράς (2% των αφίξεων εξωτερικού στην χώρα). 

Οι έμμεσες όμως δυνητικές επιπτώσεις ενδέχεται να περιλαμβάνουν την αρνητική ψυχολογία και την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών. Στην παρούσα φάση είναι δύσκολο να γίνει αποτίμηση της κατάστασης και συγκεκριμένα να προβλεφθεί αν και κατά πόσο ενδέχεται να επηρεαστεί η διάθεση αλλά και η αγοραστική δύναμη των ταξιδιωτών δεδομένης και της σημαντικής αύξησης του ενεργειακού κόστους και του πληθωρισμού.