Του Γιώργου Φιντικάκη
Σαν μοχλός πίεσης για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ θα μπορούσε να λειτουργήσει το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου.
Η ημερομηνία έχει τεθεί ως ορόσημο για την ολοκλήρωση της β'' αξιολόγησης από την ίδια την κυβέρνηση, κάποιοι επομένως εκτιμούν ότι όσο αυτή θα πλησιάζει, τόσο θα αυξάνεται και η πίεση προς την ελληνική πλευρά για να κλείσουν εκκρεμότητες που σέρνονται από την πρώτη κιόλας αξιολόγηση, όπως ο ΔΕΣΦΑ.
Η ίδια πάντα συλλογιστική λέει πως ο υπουργός Οικονομικών δεν θα ρίσκαρε να ταξιδέψει στις 5 Δεκεμβρίου για Βρυξέλλες, δίχως να κουβαλά στη βαλίτσα του και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, έπειτα μάλιστα από δύο παρατάσεις στην εγγυητική της επιστολή που έχει δώσει η SOCAR.
Στο δια ταύτα, χρειάστηκε μπόλικο «ψηστήρι», προκειμένου οι Αζέροι της SOCAR να δεχτούν χθες να ανανεώσουν για δεύτερη συνεχόμενη φορά την εγγυητική τους επιστολή ως τα τέλη Νοεμβρίου, και αφού νωρίτερα είχαν απευθυνθεί σε δύο δικηγορικά γραφεία προκειμένου να τους διαβεβαιώσουν ότι η νέα αυτή παράταση δεν δημιουργεί νομικά εμπόδια.
Τελικά ανανέωσαν την εγγυητική, αφενός επειδή όπως λένε αζέρικες πηγές παραμένουν «ζεστοί» στο θέμα ΔΕΣΦΑ και θεωρούν ότι θα βρεθεί τελικά λύση, αφετέρου επειδή βλέπουν ότι την ίδια ακριβώς αντίληψη έχουν και οι Ιταλοί της SNAM. Τις προοπτικές εξεύρεσης λύσης ενισχύουν, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, και οι προσπάθειες που έχουν γίνει τον τελευταίο μήνα τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ όσο και από τον σύμβουλο του Πρωθυπουργού Δ. Λιάκο.
Δεν σημαίνουν φυσικά τα παραπάνω και ότι το πρόβλημα έχει λυθεί. Τόσο οι Ιταλοί, όσο και οι Αζέροι θεωρούν ότι μπορεί οι ρυθμίσεις της ΡΑΕ να περιόρισαν κάπως τη ζημιά, επιμένουν ωστόσο ότι μετά τις αλλαγές Σκουρλέτη τον περασμένο Ιούλιο στην περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ, το 66% της εταιρείας δεν κοστίζει πλέον 400 εκατ. ευρώ, αλλά 300 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου ότι οποιαδήποτε μείωση στο αρχικό τίμημα δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή, καθώς αυτό θα σήμαινε αλλαγή των όρων του διαγωνισμού, θα αναζητηθεί μια λύση που είτε θα εμπλέκει και πάλι τη ΡΑΕ, είτε θα τροποποιεί ελαφρώς την τροπολογία Σκουρλέτη ή θα αφορά και τα δύο μαζί. Ταυτόχρονα, μπορεί να επιδιωχθεί και αύξηση των μερισματικών αποδόσεων επί των κερδών του ΔΕΣΦΑ.
Θέση στο βιβλίο Γκίνες
Όπως και να έχει, η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση διεκδικεί αναμφίβολα μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες. Ο διαγωνισμός για τη πώληση του ελληνικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2013, ενώ η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και SOCAR έγινε το Δεκέμβριο του 2013. Το Δεκέμβριο του 2016 επομένως, η "πολυκαιρισμένη" ιδιωτικοποίηση γίνεται τριών ετών.
Από εκεί και πέρα με την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ έχουν μέχρι σήμερα ασχοληθεί δύο Πρωθυπουργοί (Σαμαράς, Τσίπρας), τέσσερις υπουργοί και υφυπουργοί (Μανιάτης, Παπαγεωργίου, Λαφαζάνης, Σκουρλέτης), ένας σύμβουλος Πρωθυπουργού (Λιάκος), και τρεις ξένες πρεσβείες στην Ελλάδα (Αζερμπαιτζάν, Ιταλίας, ΗΠΑ).