Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Φορολογικά κίνητρα για την αγορά «καθαρών» περιβαλλοντικά, αυτοκινήτων, από το νέο έτος ανακοίνωσε ο υφυπουργός Οικονομικών Απ. Βεσυρόπουλος. Ο υφυπουργός εξήγησε ότι στόχος είναι να αντικατασταθούν τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα, ακόμα και εταιρικά οχήματα, με μειωμένα τέλη ταξινόμησης, μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και μειωμένους φόρους χρήσης. Διευκρίνισε δε, ότι απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρμοστούν οι φοροαπαλλαγές είναι το νέο, προς αγορά, αυτοκίνητο να εκπέμπει μηδενικούς ρύπους.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου η σταδιακή μείωση των Τελών Ταξινόμησης και σταδιακή μετάθεση του φορολογικού βάρους από την κτήση, στη χρήση του αυτοκινήτου είναι κάτι που ακολουθείται στην Ευρώπη. Η πολιτική αυτή θα προσαρμόσει τη λογική της φορολογίας των αυτοκινήτων σε πρότυπα που ακολουθούνται από τις προηγμένες χώρες της ΕΕ και θα καταργήσει οποιεσδήποτε παραβιάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας. Οι αλλαγές μάλιστα θα καταστήσουν τη χώρα συνεπή ως τη δέσμευση για μείωση των ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα.
Αν και η αγορά μιλάει για μεταφορά των βαρών από την κτήση στη χρήση ωστόσο ο υφυπουργός Οικονομικών έκανε λόγο τόσο για μείωση των τελών ταξινόμησης και των τελών κυκλοφορίας όσο και των φόρων στη χρήση, όπως για παράδειγμα (σ.σ.) της τιμής των καυσίμων.
Σε κάθε περίπτωση η αγορά ζητά διευκρινίσεις τόσο για το τι ακριβώς σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση στην αγορά νέων αυτοκινήτων όσο και για το χρόνο εφαρμογής του νέου μέτρου.
Επίσης, η αγορά αναστατώθηκε καθώς όχι μόνο δεν έχει ενημερωθεί αλλά μέχρι να πραγματοποιηθούν οι αλλαγές θα απαιτηθεί διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών κάτι που σημαίνει ότι θα παγώσουν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων.
Οι εξαγγελίες όμως δημιούργησαν αναστάτωση και στο εσωτερικό της κυβέρνησης καθώς υψηλόβαθμο στέλεχος της, σημείωσε ότι ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτου, σημειώνοντας ωστόσο ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να τροποποιηθεί το πλαίσιο στοχεύοντας στη διεύρυνση της χρήσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση οι συζητήσεις για την αγορά αυτοκινήτου ξεκίνησαν πρόωρα καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχουν άλλα σημαντικότερα θέματα που πρέπει να επιλυθούν. Ήδη είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις με τους θεσμούς στο πλαίσιο της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης αλλά το φορολογικό νομοσχέδιο με τις ελαφρύνσεις που εξήγγειλε από τη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης
Πάντως ο σχεδιασμός της κυβέρνησης παραμένει και στις προθέσεις της είναι :
-Να δοθούν σημαντικά κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
-Να υπάρξει άμεση και ευρεία ανάπτυξη των υποδομών υποστήριξής τους.
-Να διευρυνθεί η χρήση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές.
Όπως υποστηρίζουν αυτό θα γίνει με τη σταδιακή αντικατάσταση των σημερινών ΙΧ και των παλαιών μέσων μεταφοράς από φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, εξέλιξη που θεωρείται άμεσης προτεραιότητας στη στρατηγική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στην τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Τα μέτρα θεωρούνται κοινή πρακτική σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δυστυχώς η Ελλάδα έχει καθυστερήσει δραματικά να τα υλοποιήσει.