Με τις σφυγμομετρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο να καταγράφουν ότι η μεγαλύτερη επιθυμία των πολιτών που σήμερα ζουν στη γκρίζα σκιά της καραντίνας είναι να καταφέρουν τους επόμενους μήνες, να αποδράσουν, μέσα από ένα ταξίδι, η αεροπορική βιομηχανία είναι αυτή που θα αναλάβει να σηκώσει στα φτερά της και την επιστροφή στο «όνειρο». Για την επόμενη ημέρα, το ερώτημα είναι με ποιους όρους και ποιες προϋποθέσεις μπορεί να γίνει αυτό.
Για τις αερομεταφορές και την συνδεδεμένη τουριστική αγορά, η προοπτική του μαζικού εμβολιασμού, σχηματίζει ένα περιβάλλον σταδιακής επαναφοράς αγορά τους επόμενους μήνες. Και με προϋποθέσεις καλύτερες, από αυτές του περασμένου καλοκαιριού. Στο περιβάλλον αυτό η Ελλάδα, θα περιλαμβάνεται μεταξύ των πιο ελκυστικών προορισμών, όπως έδειξε και η «τάση» της περασμένης θερινής περιόδου, στην οποία η ελληνική αγορά «γέμισε» ταχύτερα και με μεγαλύτερα μεγέθη από τους ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Και ακριβώς για το λόγο αυτό, οι αεροπορικές αναμένεται να βάλουν την Ελλάδα στο στόχαστρο των προτιμήσεων τους, τους επόμενους μήνες, όπως καταγράφουν ήδη οι τιμολογιακές πολιτικές που οι περισσότερες ανακοινώνουν. Στο περιβάλλον αυτό αίσθηση δημιουργεί η ιδιαίτερα επιθετική εμπορική τακτική των low cost εταιρειών, που όπως φάνηκε και από τις πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής της, Michael O’Leary, προτίθεται να εξαπολύσει έναν «πόλεμο τιμών» σε προορισμούς που έχουν αυξημένη ζήτηση. Στόχος, η Ryanair, να ανακτήσει το «χαμένο έδαφος».
Πολιτικές προσφορών, ωστόσο, ακολουθούν και τόσο οι λεγόμενοι legacy carriers, όπως και οι περιφερειακές, εταιρείες, όπως η Aegean, που το διάστημα αυτό, προσφέρει εισιτήρια εξωτερικού, με τιμές χαμηλότερες μέχρι και 50%. Σε κάθε περίπτωση, οι ενδείξεις συνηγορούν στο ότι το 2021, οι επιβάτες θα ταξιδέψουν φθηνά. Τη «διαφορά» όμως στο νέο περιβάλλον θα διαμορφώσουν οι όροι και οι προϋποθέσεις. Και οι οποίοι περιλαμβάνουν:
- Την εφαρμογή των υγειονομικών προδιαγραφών που θα εμπνεύσουν στους επιβάτες ασφάλεια για τις συνθήκες μεταφοράς τους,
- Την αξιοπιστία και τον στρατηγικό σχεδιασμό του μεταφορέα,
- Την ευελιξία του ώστε να παρέχει στους επιβάτες πολλαπλές επιλογές και λύσεις ταχείας μετάβασης στον προορισμό.
Κερδίζοντας το στοίχημα της ασφάλειας
Η ασφάλεια και το υγειονομικό περιβάλλον της πτήσης, διαμορφώνουν τον πρώτο παράγοντα επιλογής. Ήδη, το αεροπλάνο, με βάση τα στοιχεία της ΙΑΤΑ (που ανακοίνωσε ότι από τις αρχές του 2020, στα ταξίδια 1,2 δισεκατομμυρίων επιβατών έχουν αναφερθεί μόλις 44 περιπτώσεις COVID-) έχει καταγραφεί ως το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς. Τα δεδομένα αυτά, ως προς την αποτελεσματικότητα των μέτρων που λαμβάνουν οι αερομεταφορείς, επιβεβαιώθηκαν πριν μερικές ημέρες και από την κοινή έκθεση που συνέταξαν το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA).
Πέραν αυτού, στις επιλογές των επιβατών, οι εταιρείες που διαφοροποιούνται ως προς τη λήψη μέτρων προστασίας αλλά και τη διαμόρφωση μιας ασφαλούς ταξιδιωτικής εμπειρίας, θα έχουν τον πρώτο λόγο. Και σύμφωνα με την εμπειρία που ήδη υπάρχει, στον τομέα αυτό, οι εταιρείες πλήρους υπηρεσίας διατηρούν ένα σημαντικό προβάδισμα απέναντι στις low cost.
Στον ίδιο τομέα, δεν πέρασε απαρατήρητη η διάκριση 4 αστέρων που απέσπασε η Aegean Airlines, για την επιβράβευση των μέτρων ασφαλείας που λαμβάνει και τα οποία αναγνωρίστηκαν μέσω της διεθνούς αξιολόγησης της Skytrax (4-Star COVID-19 Airline Safety Rating). Από τις πρώτες στιγμές που ξέσπασε η πανδημία, η ελληνική αεροπορική εφάρμοσε με αυστηρότητα όλα τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα, ενώ προχώρησε και σε επιμέρους βήματα, με δική της πρωτοβουλία, όπως για παράδειγμα ο θεσμός των Hygiene Attendants. Δηλαδή ειδικών μελών του πληρώματος που φροντίζουν για την τήρηση όλων των μέτρων προστασίας κατά την πτήση. Οι Hygiene Attendants φέρουν ειδικό αναγνωριστικό σήμα και βοηθούν τους επιβάτες καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού να ακολουθήσουν, όλοι, τα αναγκαία μέτρα.
Παράλληλα, η Aegean, εφαρμόζει και πρόγραμμα τακτικών 15ήμερων προληπτικών μοριακών ελέγχων COVID-19 στο πτητικό και σε επιλεγμένο μη πτητικό δυναμικό της εταιρείας, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την προστασία επιβατών και πληρωμάτων καμπίνας.
Την ίδια στιγμή, χάρη στα συμπεράσματα της κοινής έκθεσης ECDC/EASA, η αεροπορική κοινότητα εκτιμά ότι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και οι αρμόδιες αρχές, μπορούν να κινηθούν πλέον με μεγαλύτερη ασφάλεια στην κατεύθυνση υιοθέτησης ενιαίων διαδικασιών στα πρωτόκολλα διαχείρισης covid στα αεροπορικά ταξίδια μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. Από την «ομαλοποίηση» της διαδικασίας θα έρθει για τους αερομεταφορείς η αποκατάσταση της προσβασιμότητας και της διασύνδεσης μεταξύ των χωρών, αντικαθιστώντας τα μέτρα καραντίνας και κλεισίματος των συνόρων. Για την αεροπορική η κοινή προσέγγιση στο πλαίσιο της Ε.Ε. είναι απολύτως αναγκαία για να φέρει εκ νέου την ισορροπία στην αγορά και στην κίνηση.
Η στρατηγική «τοποθέτηση»
Στο νέο περιβάλλον που «σχηματίζεται» για το 2021, καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσει η ευελιξία των αεροπορικών να καλύψουν τις επιλογές των επιβατών, όπως επίσης και η στρατηγική των προορισμών και της εξυπηρέτησής τους. Από την ταυτόχρονη διαχείριση των δύο αυτών παραγόντων, θα εξαρτηθεί και η υποστήριξη του τουριστικού προϊόντος. Μια υπόθεση, ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας, αφού απ’ αυτήν θα διαμορφωθούν σε μεγάλο βαθμό και οι προϋποθέσεις «εξόδου» από την κρίση του covid.
Στην διαχείριση αυτή, η Aegean, τοποθετήθηκε ήδη στρατηγικά, με μία μεγάλη τροποποίηση του πτητικού της προγράμματος για το 2021 που μεταφέρει ένα μεγάλο μέρος των απευθείας πτήσεών της προς το εξωτερικό, στην περιφέρεια και τα νησιά. Όπως ανακοινώθηκε πριν μερικές ημέρες, η εταιρεία «ανοίγει» τρείς νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη και «βάζει» 17 έως 20 αεροσκάφη που θα επιχειρούν απευθείας και αποκλειστικά από τις 7 περιφερειακές της βάσεις, σε συνολικά 65 δημοφιλή δρομολόγια του εξωτερικού με τακτικές πτήσεις. Παράλληλα, με ενίσχυση του αριθμού αεροσκαφών για ναυλωμένες πτήσεις, αναμένεται να προσθέσει 50 επιπλέον δρομολόγια, αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα εξυπηρετούνται απευθείας από την περιφέρεια, σε περισσότερα από 100.
Μεταφέροντας ένα σημαντικό τμήμα της δραστηριότητας στην περιφέρεια, αλλά διατηρώντας και τη βάση της Αθήνας ως κυρίαρχο κόμβο, η Aegean θα δώσει μία διπλή μάχη:
1. Στο ένα σκέλος απέναντι στις μεγάλες αεροπορικές χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ως βάση και οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν ενισχυθεί σημαντικά από τις κυβερνήσεις των χωρών τους, με εκτεταμένα προγράμματα στήριξης. Υπενθυμίζεται ότι το πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών (υπό μορφή δανείων, εγγυοδοσίας ή και κρατικής στήριξης), διαμορφώνεται στα επίπεδα των 9 δις. ευρώ για τον όμιλο της Lufthansa, στα 7 δις ευρώ για τον όμιλο Air France-KLM στη Γαλλίας (με επιπρόσθετα 3,4 δις. στην Ολλανδία), 1,2 δις. για την ΤΑΡ της Πορτογαλίας, 1,1 δις. για την σκανδιναβική SAS. Από την πλευρά της, η ελληνική εταιρεία, τελεί εν αναμονή των τελικών ρυθμίσεων του δικού της σχεδιασμού στήριξης, με ενίσχυση από το ελληνικό κράτος, αλλά και τους μετόχους της, ο οποίος βρίσκεται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα.
2. Στο δεύτερο σκέλος, απέναντι στις εταιρείες χαμηλού κόστους, που παραδοσιακά επιχειρούν ως επί το πλείστον σε βάσεις της περιφέρειας (και πιέζουν συστηματικά συγκεκριμένους προορισμούς, όπως έχει καταγραφεί τα προηγούμενα χρόνια) και οι οποίες για φέτος σχεδιάζουν επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές.
Σε κάθε περίπτωση η κίνηση της Aegean έρχεται να καταγράψει τα αντανακλαστικά της για την υποστήριξη του τουριστικού προϊόντος, σε ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο είναι ιδιαίτερα προσεκτική τόσο με τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει απέναντι την τουριστική βιομηχανία, όσο και σε σχέση με τις υγειονομικές συνθήκες. Για την εταιρεία που διαχειρίζεται πάνω από το 80% της δραστηριότητας από το εξωτερικό, επιβεβαιώνεται, έτσι και ο δικός της στρατηγικός ρόλος, ως «εθνικού αερομεταφορέα». Υπό την έννοια ότι καμία άλλη από τις εταιρείες που δρουν στον ελληνικό χώρο, δεν θα μπορούσε να υποστηρίζει έναν αντίστοιχο σχεδιασμό.
Ένα «κλειδί» στο πρόγραμμα της Aegean για την τουριστική περίοδο του 2021, είναι και η ικανοποίηση της «τάσης» των επισκεπτών του 2020, να παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον προορισμό που επιλέγουν στη χώρα μας για τις διακοπές τους, χωρίς τους συνδυασμούς 2-3 προορισμών όπως συνέβαινε παλαιότερα. Μια τάση που αναμένεται να διατηρηθεί όσο διαρκεί η πανδημία.
Πάντως, η εταιρεία, διατηρώντας το «ατού» της ευελιξίας, θα αναμείνει και τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης των μαζικών εμβολιασμών (τα οποία υπολογίζει να είναι σαφής περί τα τέλη Φεβρουαρίου) για να διαμορφώσει πλήρως τον προγραμματισμό της, ενώ μέχρι την έναρξη του πτητικού της προγράμματος θεωρεί πως θα είναι κρίσιμο να έχουν προσδιοριστεί και οι όποιες κοινές Ευρωπαϊκές συνθήκες ελέγχων μετάβασης από χώρα σε χώρα, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.