Γ. Περιστέρης: Στην Ελλάδα η φορολογία στις επιχειρήσεις είναι από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως

Γ. Περιστέρης: Στην Ελλάδα η φορολογία στις επιχειρήσεις είναι από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στη γενικότερη βελτίωση του οικονομικού περιβάλλοντος, το οποίο όμως χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά προκειμένου να αρθούν τα αντικίνητρα για επενδύσεις, αναφέρθηκε από το βήμα της γενικής συνέλευσης του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ο Γιώργος Περιστέρης.

Σε μια στιγμή που η οικονομία προσπαθεί να γυρίσει σελίδα, ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ επισήμανε πως καταγράφεται ακόμη καθυστέρηση στην εκπλήρωση οικονομικών υποχρεώσεων του Δημοσίου, όπως στις πληρωμές ΦΠΑ και στην καταβολή ενισχύσεων από εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια που έχουν τελειώσει.

Εκεί όμως που το χάσμα με τον ξένο ανταγωνισμό μεγαλώνει ολοένα και πιο επικίνδυνα είναι στη φορολογία και τη χρηματοδότηση από τις ελληνικές τράπεζες.

«Οι ελληνικές επιχειρήσεις θέλουν και μπορούν να πρωταγωνιστήσουν σε αυτή τη νέα εποχή, το μόνο που ζητούν είναι το αυτονόητο, δηλαδή ισότιμη μεταχείριση, στο κόστος χρηματοδότησης, στην ευκολία πρόσβασης σε κεφάλαια, στην φορολογία, στην πληρωμή των υποχρεώσεων του κράτους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ομίλου.

Ειδικά στη φορολογία, επισήμανε ότι δεν έχει νόημα να μιλάμε για τον συντελεστή φορολογίας εισοδήματος, αλλά για την συνολική φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων, η οποία αθροιστικά είναι ίσως από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως. Όσο για τις τράπεζες, ανέφερε ότι ναι μεν βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση, ωστόσο συνεχίζουν να χορηγούν χρηματοδοτήσεις στους πελάτες τους σε πολύ υψηλότερα επιτόκια, όταν οι ξένοι ανταγωνιστές του ομίλου δανείζονται με τρεις ή τέσσερις μονάδες χαμηλότερα. «Αυτό το μεγάλο άνοιγμα επιβαρύνει τις εταιρείες και τις δυσκολεύει στον ανταγωνισμό με ξένες εταιρείες σε Ελλάδα και εξωτερικό», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Νέες παραχωρήσεις

Αναλύοντας τη στρατηγική συνεχούς επέκτασης των δραστηριοτήτων του ομίλου, διευκρίνισε ότι αυτός δεν θα πάψει να διεκδικεί έργα κατασκευών, όταν οι τιμές το επιτρέπουν, ωστόσο στάθηκε ιδιαίτερα στους τομείς της ενέργειας, των παραχωρήσεων, τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων και το χώρο των αεροδρομίων.

Σε αυτό το μοτίβο, επισήμανε ότι ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ πρόκειται να εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα αεροδρόμια Σόφιας και Βουκουρεστίου, όταν προκηρυχθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί, καθώς και για τα νέα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων σε Δωδεκάνησα και Κρήτη, ενώ ενδιαφέρεται και για τις εξελίξεις στην Αττική.

Στο σκέλος των παραχωρήσεων, ο όμιλος παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις για τη νέα γενιά έργων στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας και ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Δείγμα ακριβώς της έμφασης που αποδίδει ο όμιλος στον τομέα αυτό, είναι ότι προωθεί την ίδρυση εταιρείας παραχωρήσεων που θα συγκεντρώσει τα εν λειτουργία ή υπό κατασκευή έργα παραχωρήσεων, και αυτό για λόγους που συνδέονται κυρίως με τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής δομής του ομίλου.

Καστέλι Ηρακλείου

Στο χώρο των κατασκευών, ανέφερε πως εντός των προσεχών εβδομάδων θα ολοκληρωθεί και η έγκριση του νότιου τμήματος του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ ειδική μνεία έκανε στο αεροδρόμιο Καστελίου στο Ηράκλειο Κρήτης, που προορίζεται να γίνει το δεύτερο μεγαλύτερο από πλευράς επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα. Στο συγκεκριμένο έργο, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ GMR αναδείχθηκε πέρυσι προσωρινός ανάδοχος, και η υπογραφή της σύμβασης, ύψους περί τα 500 εκατ. ευρώ, τοποθετείται μέσα στο 2018.

«Εδώ και χρόνια προσθέσαμε δραστηριότητες πέραν της κατασκευαστικής που προσφέρουν μία πολύ μακροπρόθεσμη και πολύχρονη ορατότητα για προβλέψιμα αποτελέσματα από πλευράς εσόδων, κερδοφορίας και ταμειακών ροών», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Περιστέρης. Και προσέθεσε ότι «η προσπάθεια ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 με σειρά πρωτοβουλιών στην ενέργεια, όπως στις ανανεώσιμες πηγές - όπου το χαρτοφυλάκιο του ομίλου φτάνει σήμερα τα 1.000 MW - για να επεκταθεί στις παραχωρήσεις, στα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων και τελευταία στον τομέα των αεροδρομίων, πάλι μέσω συμβάσεων παραχώρησης».

Λιγνιτικές μονάδες ΔΕΗ

Σχετικά με το ενδιαφέρον του ομίλου για την πώληση των μονάδων της ΔΕΗ, εξήγησε πως το ενδιαφέρον που έχει εκδηλώσει, είναι προκειμένου «να εξετάσουμε εάν και πως και με ποια μορφή θα συμμετάσχουμε στο διαγωνισμό», διευκρινίζοντας ότι οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν όταν γίνουν γνωστοί και οι τελικοί όροι της διαδικασίας.

Υποδομές

Στο σκέλος των υποδομών, επισήμανε την ανάγκη να προωθηθεί το συντομότερο μια νέα γενιά έργων, μετά την ολοκλήρωση πέρυσι των μεγάλων οδικών αξόνων, που θα προσφέρουν μεγάλα οφέλη στην ελληνική οικονομία, λόγω του εξαιρετικά υψηλού πολλαπλασιαστή που έχουν σε σχέση με το σύνολο του ΑΕΠ.

Επικαλέστηκε τις εκτιμήσεις ειδικών ότι το έλλειμμα επενδύσεων στις υποδομές κινείται μεταξύ 75 και 100 δισ. ευρώ, ενώ πρόσφατη σχετική μελέτη της PwC ανεβάζει τις ανάγκες της χώρας, σε περίπου 210 δισ. ευρώ για την πενταετία 2018-2022, προκειμένου να στηριχθούν ρυθμοί ανάπτυξης της τάξης του 3%-4% ετησίως.

Όπως είπε, από τα χρήματα αυτά, πάνω από 18 δισ. ευρώ μπορούν να προκύψουν από την ταχεία υλοποίηση έργων υποδομών, τα οποία είναι ώριμα και είναι ρεαλιστική η υλοποίησή τους στο διάστημα αυτό.

Στο σκέλος αυτός, πέρυσι ο όμιλος απέκτησε το ποσοστό ενός εκ των αρχικών μετόχων στις εταιρείες που διαχειρίζονται την Ιόνια Οδό και τον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας έναντι 6 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να συμμετέχει με μεγαλύτερο ποσοστό και διαθέτει τον έλεγχο των δύο εταιρειών.

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Αναφορικά τέλος με τον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο όμιλος προωθεί την υλοποίηση νέων επενδύσεων 300 MW στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ, καθώς και δύο νέας γενιάς έργα, αποθήκευσης ενέργειας, συνολικού ύψους 800 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το υβριδικό έργο στην Κρήτη με 93 MW υδροηλεκτρικό και 90 MW αιολικό, που θα είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, καθώς και την επένδυση αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, ισχύος 680 MW.

Το πρόβλημα είναι ότι η πολιτεία δεν έχει ακόμη διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο για τις επενδύσεις που προωθούνται στον τομέα αποθήκευσης ενέργειας, η οποία και αποτελεί ευρωπαϊκή στρατηγική επιλογή. Ειδικά για την Ελλάδα, λόγω της γεωμορφολογίας της, τα έργα αντλησοταμίευσης μπορούν να συνδράμουν όχι μόνο στην ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλά και στην φθηνότερη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος.