Γιατί κυκλοφορούν ακόμη ανασφάλιστα οχήματα;

Γιατί κυκλοφορούν ακόμη ανασφάλιστα οχήματα;

Όποιος έχει πέσει θύμα τροχαίου με ανασφάλιστο όχημα - ειδικά αν έχει υπάρξει και τραυματισμός πέραν των υλικών ζημιών - γνωρίζει πολύ καλά και την εγκληματική συμπεριφορά αυτών που επιλέγουν να αδιαφορούν για την τήρηση των κανόνων αλλά και την τρομακτική δυσκολία του κρατικού μηχανισμού να προστατεύσει τους νομοταγείς πολίτες οι οποίοι βρίσκουν επί καθημερινής βάσεως έναν απολύτως δικαιολογημένο λόγο για να αισθάνονται πολίτες β’ κατηγορίας.

Όποιος έχει παρακολουθήσει τα τελευταία 10 χρόνια τις προσπάθειες του κρατικού μηχανισμού να διασφαλίσει το αυτονόητο (δηλαδή να μην κυκλοφορούν στους δρόμους με τόση ευκολία είτε ανασφάλιστα οχήματα είτε και σαράβαλα που συνιστούν κινητές βόμβες) δεν μπορεί παρά να μένει με το στόμα ανοικτό.

Η ηλεκτρονική διασταύρωση για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων σχεδιάστηκε πριν από ακριβώς 11 χρόνια. Ύστερα από πολύμηνες προσπάθειες φτάσαμε στο σημείο να εντοπιστούν περίπου 500.000 οδηγοί χωρίς καμία ασφάλεια. Κλήθηκαν να πληρώσουν ένα παράβολο 250 ευρώ και να ασφαλίσουν το όχημά τους. Πράγματι εκείνη τη χρονιά καταγράφηκε σημαντική αύξηση στον αριθμό των ασφαλισμένων οχημάτων.

Και μετά; Μετά - και εδώ γεννιέται το ερώτημα γιατί δεν μπορεί να γίνεται ούτε το αυτονόητο - δεν υπήρξε κανένα… follow up. Δεν επαναλήφθηκε ένας νέος γύρος διασταυρώσεων ώστε αυτοί που πλήρωσαν για μια χρονιά και μετά επανήλθαν στην γνώριμη πρακτική τους να αισθανθούν την πίεση του ελεγκτικού μηχανισμού.

Φτάνουμε λοιπόν στις 9 Μαίου του 2024 και το Υπουργείο Οικονομικών ύστερα από εκατοντάδες ή και χιλιάδες ατυχήματα με ανασφάλιστα οχήματα, ύστερα από την καταγραφή της ανάγκης οι νομοταγείς να πληρώνουν «κάτι παραπάνω» για να καλύπτονται και από εμπλοκή σε τροχαίο με ανασφάλιστο όχημα, δρομολογεί νέα νομοθετική ρύθμιση για να ξεκινήσει να γίνεται το αυτονόητο.

Οι έλεγχοι να είναι συνεχείς και αδιάκοποι ώστε οι παραβάτες να μην έχουν περιθώρια ελιγμών. Τι θα λέει ουσιαστικά το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί; Ότι θα επιτρέπεται στις αρχές - ΑΑΔΕ, υπουργείο Μεταφορών, αστυνομία - να κάνουν αυτό που πρέπει για να εντοπίζονται τα ανασφάλιστα οχήματα χωρίς να τίθεται θέμα προσωπικών δεδομένων και αμφισβήτησης του δικαιώματος ελεύθερης μετακίνησης.

Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό:
 
● ανασφάλιστων οχημάτων,
● οχημάτων που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ,
● οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.
 
Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τουλάχιστον σε εξάμηνη βάση από τη ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet.

Εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ειδοποιείται ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και ορίζονται τα εξής πρόστιμα:

● Σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος:
o 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης,
o 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης,
o 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προβλεπόμενο πρόστιμο.
 
Ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται εντός 30 εργάσιμων ημερών.

Σημειώνεται ότι, μετά τη διαπίστωση της παράβασης, διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος σε διάστημα έως 3 μηνών από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει εκ νέου συμμορφωθεί, εκτός από το πρόστιμο που επιβάλλεται, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Τα παραπάνω επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου ΚΤΕΟ ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.

Στην πράξη, το κράτος θα προσπαθήσει να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη βάση δεδομένων που θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ποιο ΙΧ έχει καταστραφεί - μεγάλη πληγή το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα υπάρχει περίπτωση το υπουργείο Μεταφορών να μην γνωρίζει ποια οχήματα τα πήρε το… ποτάμι- ποιο είναι ανασφάλιστο και ποιο δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ την τελευταία 10ετία με αποτέλεσμα τελικώς να ακινητοποιείται σε κεντρικό δρόμο προκαλώντας κομφούζιο ή και ατύχημα.