Στην αποκάλυψη ότι «μυστηριώδεις» Ρώσοι δαπάνησαν δεκάδες χιλιάδες δολάρια (συνολικά γύρω στις 100.000) σε διαφημίσεις στο Youtube, στο Gmail, το DoubleClick και στη μηχανή αναζήτησής της, με απώτερο σκοπό να επηρεάσουν τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2016, προχώρησε για πρώτη φορά η Google, όπως αποκάλυψε η εφημερίδα Washington Post.
Οι διαφημίσεις δεν φαίνεται, μάλιστα, να προέρχονται από τον ίδιο οργανισμό που είχε βάση το Κρεμλίνο και ο οποίος αγόραζε αντίστοιχες διαφημίσεις στο Facebook. Αυτό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αποτελεί πηγή ακόμη μεγαλύτερης ανησυχίας, καθώς οι «μυστηριώδεις» Ρώσοι είχαν σχέδιο να διασπείρουν την παραπληροφόρηση και να προκαλέσουν σύγχυση σε περίπτωση έρευνας.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, η Facebook είχε δώσει στη δημοσιότητα 3.000 διαφημίσεις που είχαν αγοραστεί από Ρώσους και συγκεκριμένα από άτομα που είχαν σχέση με την αποκαλούμενη Internet Research Agency, μια υπηρεσία εξαρτώμενη από την κυβέρνηση που ειδικεύεται στον πόλεμο της πληροφόρησης και το «τρολάρισμα» μέσω του Διαδικτύου. Ωστόσο, η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι οι διαφημίσεις αυτές έφτασαν σε μόλις 10 εκατομμύρια από τα 210 εκατομμύρια των χρηστών της στις ΗΠΑ.
Αλλά και η Twitter ανακοίνωσε ότι έκλεισε πρόσφατα 210 λογαριασμούς που βρέθηκε ότι έχουν σχέση με την ίδια ρωσική υπηρεσία -ενώ και οι δύο εταιρείες ερευνούν και άλλους λογαριασμούς και διαφημίσεις, που ενδεχομένως προέρχονται από τη Ρωσία, όχι όμως και από την Internet Research Agency.
Η ίδια η Google απέφυγε να σχολιάσει την αποκάλυψη. Όμως, είναι γεγονός ότι ο κολοσσός της τεχνολογίας -που βρίσκεται στην κορυφή της διαφημιστικής δαπάνης στο Διαδίκτυο- επεδίωκε μέχρι σήμερα να κρατά χαμηλούς τόνους αναφορικά με το όλο ζήτημα της εμπλοκής των Ρώσων στις πλατφόρμες της. Ωστόσο, μετά τις πιέσεις του Κογκρέσου και της αρμόδιας επιτροπής που έχει συγκροτηθεί γύρω από την υπόθεση του «ρωσικού δακτύλου», ξεκίνησε έρευνα για να διαπιστώσει την έκταση του προβλήματος.
Σημειώνεται ότι οι ενδείξεις και αποδείξεις ότι η Ρωσία είχε πρόθεση να διασπείρει ψευδείς ειδήσεις και προπαγάνδα σε εκατομμύρια Αμερικανούς κατά την προεκλογική περίοδο, ώστε να βγει ωφελημένος ο Donald Trump και να ζημιωθεί η Hillary Clinton.
Στελέχη της Facebook και της Twitter αναμένεται να καταθέσουν δημοσίως στην επιτροπή της Γερουσίας της 1η Νοεμβρίου, σχετικά με τις ρωσικές προσπάθειες να εκμεταλλευτούν τις πλατφόρμες τους. Όσον αφορά στην Google, για την ώρα δεν έχει ανακοινώσει αν αποδέχθηκε τη σχετική πρόσκληση.