Δεν χρειάζεται παρά μία ολιγόλεπτη περιήγηση στο LinkedIn, ή σε παρόμοια εργαλεία επαγγελματικής δικτύωσης για να διαπιστώσει κάνεις ότι ένας από τους πιο δυναμικούς εργοδότες της Ελλάδας, η Aegean, αναζητεί νέο προσωπικό σε θέσεις δεκάδων ειδικοτήτων για την προσεχή περίοδο. Ένδειξη προφανώς του γεγονότος ότι η αεροπορική ετοιμάζεται να βάλει μπροστά τις μηχανές της για μία full season, αλλά και ταυτόχρονα να συνεχίσει την «πτήση» της και να φέρει τη νέα εποχή της Aegean στην 3η δεκαετία της ζωής της, σε ένα περιβάλλον στο οποίο ο ανθρώπινος παράγοντας διαμορφώνει κορυφαία προτεραιότητα για την ίδια, τη λειτουργία της και την επιχειρησιακή της συνέχεια.
Οι αερομεταφορές άλλωστε είναι μια δραστηριότητα στην οποία ο ανθρώπινος παράγοντας διαδραματίζει (και θα εξακολουθεί να διαδραματίζει) καθοριστική σημασία σε ένα ευρύτατο φάσμα ειδικοτήτων. Από την κράτηση των εισιτηρίων, μέχρι την ασφάλεια των πτήσεων και κυρίως την εξυπηρέτηση. Έτσι, το υψηλό επίπεδο κατάρτισης και η διαρκής εξέλιξη των εργαζομένων είναι για την Aegean αλληλένδετη με την εξέλιξη της ίδιας της εταιρείας. Στόχος της, άλλωστε είναι να αποτελεί και να αναγνωρίζεται ως ένας σύγχρονος και ελκυστικός εργοδότης και ως ένα περιβάλλον εργασίας στο οποίο δίνεται η δυνατότητα σε κάθε εργαζόμενο να αποδίδει το μέγιστο των δυνατοτήτων του και να εξελίσσει τα ταλέντα του.
Για το λόγο αυτό κινείται διαχρονικά και συστηματικά για να διασφαλίζει την προσέλκυση και διακράτηση ταλέντων, την εκπαίδευση και την ανάπτυξη τους, την παροχή ίσων ευκαιριών εντός του εργασιακού περιβάλλοντος, καθώς και την εξασφάλιση πρόσθετων παροχών για όλους. Αυτό εξηγεί άλλωστε και το γεγονός ότι την περίοδο της πανδημίας και ενώσω στον κλάδο πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια οι αποχωρήσεις όπως και κυρίως οι απολύσεις ήταν πολύ μεγάλες με δυσμενείς επιπτώσεις στο ανθρώπινο δυναμικό του κλάδου, η AEGEAN δεν χρειάστηκε να προχώρησε σε τέτοιες ενέργειες. Αξιοποιώντας τα εργαλεία της πολιτείας (ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, αναστολές εργασίας, κλπ), την εποχικότητα που διέπει τη λειτουργία της αλλά κυρίως ασκώντας μια προσαρμοστική και δυναμική στρατηγική διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού κατάφερε να κρατήσει σχεδόν αλώβητο το προσωπικό της αλλά και την προτίμηση των ανθρώπων της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020 η AEGEAN απέσπασε σημαντική διάκριση σε έρευνα για το Employer Brand, που υλοποιείται από την πολυεθνική εταιρεία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού Randstad, και μελετά την ελκυστικότητα, όπως την αντιλαμβάνεται το ευρύ κοινό των 150 μεγαλύτερων εταιρειών, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε όλους τους κλάδους στην Ελλάδα.
Αν και οι ίδιοι οι άνθρωποι της εταιρείας θεωρούν ότι η πιο σημαντική επιβράβευση στην εταιρεία έρχεται από την εμπιστοσύνη των ίδιων των στελεχών και των εργαζομένων της, αρκετοί από τους και τις οποίες είναι κοντά τους για σχεδόν 20 χρόνια. Όπως και από την χαρά και την υπερηφάνεια να τους βλέπουν να προοδεύουν και να εξελίσσονται καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στελεχών που ξεκίνησαν από χαμηλά (πχ από το call center και το γκισέ εισιτηρίων) και σήμερα κατέχουν υψηλόβαθμες θέσεις στην εταιρεία. Μιλώντας κανείς με πρώην αλλά και νυν εργαζομένους καταλαβαίνει ότι η κουλτούρα σεβασμού των εργαζομένων και η ευρύτερη φιλοσοφία που διέπει την εταιρεία τόσο στο εσωτερικό κοινό όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον με το οποίο αλληλοεπιδρά, δεν είναι διόλου προσχηματική.
Η Τεχνική Βάση αναλαμβάνει νέες αποστολές
Με την εκπαίδευση και τη διαρκή εξέλιξη του προσωπικού να αποτελεί βασικό παράγοντα της διαχρονικά επιτυχημένης λειτουργίας της AEGEAN, το τελευταίο διάστημα δεν πέρασε απαρατήρητη στους ειδικούς του κλάδου, η αύξηση των δραστηριοτήτων της Τεχνικής της Βάσης στα Σπάτα εν μέσω πανδημίας, στην οποία πραγματοποιήθηκαν πολλές εργασίες συντήρησης αεροσκαφών που συνήθως, λόγω αυξημένου φόρτου εργασιών στην υποστήριξη της καθημερινής πτητικής λειτουργίας του στόλου, εκτελούνταν κυρίως στο εξωτερικό. Η Τεχνική Βάση αποτελεί παραδοσιακά ένα από τα «ατού» της Aegean στον τομέα της ασφάλειας πτήσεων, με άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό και πιστοποιήσεις από τους κατασκευαστές και τις αρμόδιες διεθνείς υπηρεσίες. Μια σημαντική παρακαταθήκη τόσο για την ίδια τη εταιρεία όσο και για τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Όπως διαβάζουμε και στην τελευταία έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας, το 2020 για πρώτη φορά στην τεχνική βάση της AEGEAN στην Αθήνα πραγματοποιήθηκαν επιθεωρήσεις αεροσκαφών επιπέδου 12ετίας (C-Check). Η επιθεώρηση αεροσκαφών C-Check εμπίπτει στην κατηγορία της «βαριάς συντήρησης» και απαιτεί εκτεταμένο χρόνο υλοποίησης και διαθεσιμότητα ευρύτητας χώρου σε τεχνική βάση με υπόστεγο. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία μετέτρεψε σε παραγωγικό χρόνο και ενασχόληση, τη συρρίκνωση της επιχειρησιακής της δράσης την περίοδο της πανδημίας, διασφάλισε θέσεις εργασίας υψηλών δεξιοτήτων και εκπαίδευσε το προσωπικό της σε αναβαθμισμένο επίπεδο τεχνικών γνώσεων ετοιμάζοντας και την «επόμενη γενιά» εξειδικευμένων μηχανικών της.
Οι υποτροφίες για την εκπαίδευση των χειριστών...
Στο μεταξύ, ήδη από την περίοδο 2018-19, η AEGEAN, λειτουργώντας ως ένα “εκκολαπτήριο” πιλότων και ανάπτυξης του κλάδου στην Ελλάδα, θέσπισε το δικό της πρόγραμμα υποτροφιών για την εκπαίδευση νέων χειριστών και την απόκτηση του επαγγελματικού πτυχίου πολιτικής αεροπορίας (Integrated Commercial Pilot License with MCC). Το συνολικό πρόγραμμα υποτροφιών, η αξία του οποίου, ξεπερνά τα 3 εκατ. Ευρώ, προσφέρει τη δυνατότητα ολοκλήρωσης της πλήρους εκπαίδευσης 105 πιλότων και απόκτησης των αναγκαίων προσόντων για την άσκηση του επαγγέλματος τους στο δυναμικό της.
Μέσα από αυτή την πρωτοβουλία η AEGEAN επιδίωξε να βοηθήσει τους νέους και τις νέες, που σχεδιάζουν να γίνουν πιλότοι, να κάνουν την επιθυμία τους πραγματικότητα, καλύπτοντας πάνω από το 50% της αξίας των διδάκτρων αλλά και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ανάπτυξης του κλάδου , σε ένα επάγγελμα που μέχρι πρόσφατα η ζήτηση ήταν μεγάλη αλλά η προσφορά περιορισμένη. Μια υποστήριξη εξαιρετικά σημαντική, δεδομένου ότι το συνολικό κόστος σπουδών για κάθε μελλοντικό πιλότο, συμπεριλαμβανόμενης της εκπαίδευσης στον τύπο αεροσκάφους, ξεπερνά τις 80.000 ευρώ.
...και οι προοπτικές για το Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης
Την ίδια περίοδο πριν την πανδημία, η AEGEAN, διευρύνοντας την επενδυτική στρατηγική για τη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς επαγγελματιών στις αερομεταφορές και εστιάζοντας στη μακροπρόθεσμη εκπαίδευση των πληρωμάτων της είχε εξαγγείλει και τη διαμόρφωση ενός νέου Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης, με έδρα το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Παρόλο που όπως ήταν αναμενόμενο η επέλαση της πανδημίας θα καθυστέρησε την υλοποίηση του συγκεκριμένου επενδυτικού πλάνου την περίοδο που θα ακολουθήσει, και με την ομαλοποίηση της κατάστασης στις αερομεταφορές, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να καταγραφεί κατά πόσον ο σχεδιασμός για το Κέντρο Εκπαίδευσης θα προχωρήσει σε υλοποίηση.
Ενδεικτική στην κατεύθυνση αυτή, ίσως είναι και η πρόσφατη δήλωση του CEO της εταιρείας. Δημήτρη Γερογιάννη: «Παρ’ όλες τις αβεβαιότητες που εξακολουθούν να υφίστανται σε όλα τα επίπεδα και λόγω των νέων μεταλλάξεων, συνεχίζουμε να υλοποιούμε τον επενδυτικό σχεδιασμό που είχαμε οραματιστεί, στηρίζοντας όχι μόνο την επόμενη μέρα της εταιρείας μας αλλά και τη δυναμική ανάκτηση της εμπιστοσύνης του επισκέπτη στο ταξίδι και κατ’ επέκταση στη χώρα μας».