Σε κεντρικό στοίχημα για τις ευρωπαϊκές οικονομίες αναδεικνύεται η στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών που πλήττεται σφοδρά από την πανδημία, ιδιαίτερα και μετά της προβλέψεις της ΙΑΤΑ που εκτιμά ότι οι αεροπορικές εταιρείες ότι θα χάσουν συνολικά 157 δισ. δολάρια τη διετία 2020-2021, ενώ υπολογίζει ότι για το επόμενο διάστημα η αεροπορική βιομηχανία θα χρειαστεί πρόσθετη βοήθεια 70-80 δισ. δολαρίων.
Όπως ανακοίνωσε χθες η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, που τον Ιούνιο προέβλεπε ζημίες 100 δισ. δολαρίων για τη διετία, κατά τις νεώτερες εκτιμήσεις θα υπάρξουν απώλειες 118,5 δισ. δολαρίων το 2020 και 38,7 δισ. δολάρια επιπλέον το 2021. Ο κύριος λόγος για την επανεκτίμηση της ζημιάς αυτής είναι οι επιπτώσεις του δεύτερου κύματος περιορισμών που έχουν επιβάλει πολλές χώρες, λόγω της έξαρσης της πανδημίας, όπως και η Ελλάδα.
Οι εκτιμήσεις αυτές ενδέχεται να οδηγήσουν σε αναθεώρηση και τα σχέδια στήριξης που έχουν εφαρμοστεί ή δρομολογούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο των σχεδιασμών αυτών (υπό μορφή δανείων, εγγυοδοσίας ή και κρατικής στήριξης, κινούνται στα επίπεδα των 9 δις. ευρώ για τον όμιλο της Lufthansa, στα 7 δισ. ευρώ για τον όμιλο Air France-KLM στη Γαλλίας (με επιπρόσθετα 3,4 δισ.. στην Ολλανδία, 1,2 δισ. για την ΤΑΡ της Πορτογαλίας, 1,1 δις. για την σκανδιναβική SAS και μικρότερα ποσά για τις εταιρείες χαμηλού κόστους EasyJet και Raynair (0,67 δισ.) την Condor (0,55 δισ,.) και την Wizz Air (0,34 δις.).
Η ΙΑΤΑ, εκτιμά πως παρά τα αισιόδοξα νέα σχετικά με την ανάπτυξη εμβολίων κατά του Covid-19, των οποίων η διανομή θα συνεχιστεί σε όλη τη διάρκεια του επόμενου έτους, οι δυσοίωνες προβλέψεις υπογραμμίζουν τις δυσκολίες που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ο κλάδος. Και πως τα θετικά αποτελέσματα που θα έχει στην οικονομία και την αεροπορική κίνηση δεν θα φανούν μαζικά πριν από τα μέσα του 2021».
Η Aegean βλέπει ανάκαμψη το 2021
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε χθες και ο CEO της Aegean, Δημήτρης Γερογιάννης, με την ευκαιρία των αποτελεσμάτων της εταιρείας, που κατέγραψαν την κρίσιμη περίσταση.
«Η αφετηρία διανομής εμβολίων κατά του πρώτους μήνες του 2021, αλλά και η καθιέρωση κοινών ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων, προσβλέπουμε να δημιουργήσουν τις συνθήκες για μια σταδιακή μερική ανάκαμψη το 2021. Συνεχίζουμε να εστιάζουμε στην αναγκαία ευελιξία για να ανταποκρινόμαστε αποτελεσματικά στις ανάγκες των επιβατών μας στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον αλλά και στην περαιτέρω θωράκιση της χρηματοοικονομικής μας θέσης», σημείωσε. Για να προσθέσει ότι «για τη χειμερινή περίοδο του 2020-2021 είναι προφανές ότι το δεύτερο κύμα της πανδημίας, καθώς και οι νέοι περιορισμοί με lockdowns ανά την Ευρώπη και στην Ελλάδα, μας οδηγούν σε δραστηριότητα σε επίπεδα χαμηλότερα του 20% από τo 2019».
Οι δραματικοί περιορισμοί, αποτυπώθηκαν κατά τρόπο αναμενόμενο και στα αποτελέσματα της εισηγμένης. Το εννεάμηνο του 2020 ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε €342,5 εκ. έναντι €1,031 δισ. το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκ. επιβάτες. Το καθαρό αποτέλεσμα για το εννεάμηνο, μετά από φόρους ανήλθε σε ζημιές ύψους €187,1 εκ., έναντι κερδών ύψους €77,1 εκ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι λόγω της έλλειψης πρόσβασης σε πολλές αγορές, της «χαμηλής ζήτησης» και της έλλειψης κοινών πρωτοκόλλων, το τρίτο τρίμηνο του έτους η αεροπορική πραγματοποίησε 49% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019, ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 62%. Η μέση πληρότητα πτήσεων διαμορφώθηκε σε 65,7% από 87,7% μεταφέροντας όμως, ακόμη και με αυτούς τους περιορισμούς σχεδόν 2 εκ. επιβάτες κατά το τρίτο τρίμηνο σε 78 προορισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Όπως είναι γνωστό, από τη Δευτέρα, η εταιρεία τελεί εν αναμονή των τελευταίων ρυθμίσεων για το «πακέτο στήριξης» που αναμένεται να λάβει από το κράτος αλλά και με συμμετοχή των μετόχων της, σε ένα πρόγραμμα που τελεί και υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στην προετοιμασία της για την «επόμενη ημέρα» θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία συνεχίζει το επενδυτικό της πρόγραμμα στα νέα αεροσκάφη, παραλαμβάνοντας μόλις πριν μερικές ημέρες (στις 21/11) το έβδομο αεροπλάνο της οικογένειας Airbus Α320 ΝΕΟ (και το δεύτερο A321neo) από την συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών. Υπενθυμίζεται ότι με βάση πρόσφατη διαπραγμάτευση με τον κατασκευαστή Airbus η Aegean δεν προέβη σε ακυρώσεις παραγγελιών, αλλά στην επεκταση του χρονοδιαγράμματος παραδόσεων.
Στην ίδια κατηγορία της προετοιμασίας για την επόμενη ημέρα της ελληνικής αεροπορικής, μέσω της ενίσχυσης της εμπιστοσύνης για το κοινό, εντάσσεται και η επιβράβευση των μέτρων ασφαλείας που λαμβάνει και τα οποία αναγνωρίστηκαν μέσω της διεθνούς αξιολόγησης της Skytrax, με την εταιρεία να λαμβάνει διάκριση 4 αστέρων (4-Star COVID-19 Airline Safety Rating).