Εκμεταλλευόμενη την χαλάρωση των κυρώσεων η Volkswagen σχεδιάζει την πώληση αυτοκινήτων της στο Ιράν για πρώτη φορά μετά από 17 χρόνια, εν μέσω ανησυχιών για την επιβράδυνση της ανάπτυξης σε Ευρώπη και Κίνα.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Volkswagen εξέδωσε σχετική ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει ότι έχει υπογράψει σύμβαση με τον τοπικό εισαγωγέα Mammut Khodro, προκειμένου να προσφέρει τα οχήματα Tiguan και Passat, κυρίως σε αντιπροσωπείες στην περιοχή της Τεχεράνης. H επέκταση στις αναδυόμενες οικονομίες πραγματοποιείται στο πλαίσιο της στρατηγικής της εταιρείας για μείωση της εξάρτησής της από τις κύριες αγορές, αλλά και για τη δημιουργία νέων πηγών εσόδων.
«Γυρίζοντας στο Ιράν, το εμπορικό σήμα Volkswagen καλύπτει άλλο ένα κενό στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε ο Anders Sundt Jensen, εκ μέρους της εταιρείας στο Ιράν.
Η VW είναι η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία σε Ευρώπη και Κίνα, ενώ επιχειρεί την ανάκτηση των δραστηριοτήτων της στις ΗΠΑ, μετά το σκάνδαλο για εξαπάτηση με τις εκπομπές ρύπων των ντίζελ αυτοκινήτων της. Κάτι τέτοιο επιτρέπει στο Ιράν, το οποίο έχει πληθυσμό 80 εκατ. κατοίκων, να αποτελέσει μια σπάνια ευκαιρία ανάπτυξης. Την ίδια στιγμή, εταιρείες από την Boeing και την Total προσπαθούν να εισέλθουν πρώτες στην αγορά, έναν χρόνο μετά την άρση των διεθνών κυρώσεων για το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων της χώρας.
Οι πωλήσεις των οχημάτων Tiguan και Passat, που ξεκινήσουν τον Αύγουστο, αρχικά θα περιοριστούν σε οχτώ αντιπροσωπείες. Η εταιρεία έχει επιχειρήσει και στο παρελθόν να εισέλθει στις αναδυόμενες αγορές.
Η Peugot ήταν ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που εισήλθε εκ νέου στην ιρανική αγορά πέρσι, με μια συμφωνία για αναβάθμιση του εργοστασίου της Peugeot στην Τεχεράνη και την έναρξη κατασκευής μοντέλων Cintroen στη χώρα. Λίγους μήνες αργότερα, η Renault ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου εργοστασίου με δυνατότητα κατασκευής 150.000 αυτοκινήτων ετησίως.
H αύξηση της παραγωγής οχημάτων στο Ιράν θα αγγίξει κατά μέσο όρο το 11% μέχρι το 2021, σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε τον Απρίλιο η BMI Research της Fitch. Η επιστροφή ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην ιρανική αγορά θα ενισχύσει τον τομέα, αν και οι αμερικανικές κυρώσεις που ισχύουν ακόμη, θα περιορίσουν την ανάπτυξη.
Η προώθηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο Ιράν συμπίπτει με τις γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή του Κόλπου, καθώς ο τρίτος μεγαλύτερος μέτοχος της VW, το Κατάρ, αντιμετωπίζει το μποϊκοτάζ από τέσσερις γειτονικές χώρες. Το Ιράν και η Τουρκία έχουν παρέμβει, στην προσπάθεια να στηρίξουν το εμιράτο.
Τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα ήταν δημοφιλή στο Ιράν πριν το 1979 και τον 8ετή πόλεμο με το Ιράκ, ο οποίος πλήγωσε την οικονομία και διέλυσε τις σχέσεις με τις εταιρείες στη Δύση. Η VW πουλούσε το «Σκαθάρι» στο Ιράν τη δεκαετία του 1950, αλλά και το βαν Bulli στη δεκαετία του 1960.