Του Απόστολου Σκουμπούρη
Ασχέτως με τον τρόπο, το ύφος και εν πολλοίς τον... εκβιασμό από πλευράς της ιρλανδικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair η οποία απειλεί ευθέως ότι θα σταματήσει δύο μήνες νωρίτερα τις πτήσεις προς τη χώρα μας φέτος – με ότι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτό για την τουριστική σεζόν – η αλήθεια είναι ότι οι «φωνές» για ανάγκη μειώσεων στις χρεώσεις του Ελ. Βενιζέλος είναι πάγιες και μόνιμες.
Σε μια συγκυρία κατά την οποία, παρά τους εγχώριους σκοπέλους (προσφυγικό, δημοσιονομικό), οι περισσότερες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα αυξάνουν την παρουσία τους με την προσθήκη νέων πτήσεων, ή κάποιες ξεκινούν δρομολόγια για πρώτη φορά, η ιρλανδική εταιρεία τάραξε εκ νέου τα νερά με τις (καινούριες) απειλές της.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ryanair θέτει θέμα τιμολογιακής... ποσόστωσης, καθώς δίπλα από το αίτημά της για μείωση των κρατήσεων του Ελ. Βενιζέλος βάζει το μεταφορικό της... εκτόπισμα, τονίζοντας ότι θα φέρει στην Ελλάδα 5 εκατ. τουρίστες μέσα στην 3ετία. Αυτό που εμμέσως ζητά λοιπόν η εταιρεία low cost είναι η ειδική μεταχείριση προς αυτήν, με το αιτιολογικό ότι κάνει... τζίρους, ότι έχει ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς.
Επίσης δεν είναι η πρώτη φορά που η ιρλανδική εταιρεία εκδηλώνει... αποικιοκρατικού τύπου αιτιάσεις, ενώ μέσα σε αυτό το «πλαίσιο» νοοτροπίας έγκεινται και οι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί για μια αξιωματούχο της χώρας, εν προκειμένω την υφυπουργό τουρισμού, κα Έλ. Κουντουρά.
Από εκεί και πέρα, όλες οι εταιρείες που εμπλέκονται πτητικά με το Ελ. Βενιζέλος, έχουν ως πάγιο αίτημα τη μείωση των χρεώσεων, οι οποίες είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, και πάντως (μακράν) οι υψηλότερες απ'' όλες τις ανταγωνίστριες τουριστικά για την Ελλάδα χώρες.
Γενεσιουργός αιτία για τα υψηλά τέλη του Ελ. Βενιζέλος είναι η «κοντή» σύμβαση παραχώρησης, καθώς αντί για 50 χρόνια, μειώθηκε στα 30. Οπότε, μέσα σ'' αυτά τα 30 χρόνια, πρέπει να «χωρέσουν» χρεώσεις 50 ετών, ώστε να γίνει σωστά η απόσβεση!
Για την ιστορία θυμίζουμε ότι η αρχική σύμβαση επί υπουργίας Στέφανου Μάνου το 1993 προέβλεπε χρονική διάρκεια 50 ετών, ενώ 15 μήνες αργότερα, ο επόμενος ΥΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης περιόρισε τον ορίζοντα απόσβεσης στα 30 έτη.
Οι χρεώσεις του Ελ. Βενιζέλος
Η διοίκηση του Ελ. Βενιζέλου δεν αμφισβητεί ότι υπάρχουν ακριβές χρεώσεις στο αεροδρόμιο, όμως αυτές είναι απότοκο του ιδιάζοντος επιχειρηματικού μοντέλου (το Δημόσιο συμμετέχει με 55% και οι ιδιώτες με 45%), καθώς και της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026.
Πάντως δεν είναι μονοδιάστατη η οικονομική πολιτική του αεροδρομίου, υπάρχουν στοχευμένες μειώσεις ανά δρομολόγιο ή ανά εποχή, με στόχο την παροχή κινήτρων για να «χαράσσουν» οι εταιρείες καινούρια δρομολόγια. Παράλληλα, εφαρμόζονται εκπτωτικές πολιτικές για εταιρείες που έχουν συχνές πτήσεις, είναι δηλαδή συχνοί χρήστες.
Αυτή τη στιγμή, το Ελ. Βενιζέλος χρεώνει τις αεροπορικές εταιρείες με 33-35 ευρώ για κάθε επιβάτη. Από αυτά, 12 ευρώ είναι το λεγόμενο «σπατόσημο», ή αλλιώς «Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων», 8,51 ευρώ είναι το Τέλος ανά επιβάτη, 5 ευρώ είναι το Τέλος για ασφάλεια και 8-9 ευρώ το Τέλος στάθμευσης και προσγείωσης αεροσκαφών. Ωστόσο, θυμίζουμε ότι το 2015 επιτεύχθηκε νέο ρεκόρ επιβατών στο Ελ. Βενιζέλος, καθώς μετακινήθηκαν 18,1 εκατ. πολίτες.
Ευτ. Βασιλάκης: «Ίσοι κανόνες για όλους»
Όπως τονίζει στο Liberal ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, «κατ'' επανάληψη ως Aegean Airlines έχουμε εκφράσει τη θέση μας ότι οι χρεώσεις του Ελ. Βενιζέλος είναι εξαιρετικά υψηλές, κάτι που είναι πλήγμα προς την ανταγωνιστικότητα. Δεν έχουμε ζητήσει ποτέ ειδική μεταχείριση, παρότι η εταιρεία μας ξεκίνησε από το μηδέν, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Η Aegean Airlines πήγε σκαλί σκαλί και αναπτύχθηκε από 1 εκατ. επιβάτες σε σχεδόν 12 εκατ. και από δύο προορισμούς αρχικά σε 150, χωρίς να λάβει ποτέ έκπτωση, έστω και ενός ευρώ, από το «σπατόσημο». Παράλληλα, λειτουργούμε από όλα σχεδόν τα αεροδρόμια και για όλο το χρόνο».
Ο κ. Βασιλάκης σημειώνει ότι «ποτέ δεν έχουμε κρύψει ως εταιρεία την πάγια θέση μας ότι η ανταγωνιστικότητα των χρεώσεων και της λειτουργίας των αεροδρομίων και των υποδομών είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη.
Ειδικά το αεροδρόμιο της Αθήνας με πολύ καλή υποδομή και λειτουργία, έχει εξαιρετικά υψηλό κόστος τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αεροπορικές εταιρείες, γιατί η σύμβαση παραχώρησης έχει μικρή διάρκεια. Η πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας με την Fraport για 50 χρόνια για τα περιφερειακά αεροδρόμια έδειξε ότι οι επενδύσεις και το τίμημα για το δημόσιο μπορεί να συμβαδίσει με διατήρηση χαμηλών χρεώσεων.
«Το ίδιο», επισημαίνει ο κ. Βασιλάκης «πρέπει να γίνει και με την παράταση της παραχώρησης για την Αθήνα, κάτι που τώρα ξεκινά να συζητά η κυβέρνηση με τους Καναδούς μετόχους.
Αν επεκταθεί ο χρόνος των συμβάσεων παραχώρησης αυτό αυτομάτως θα φέρει και χαμηλότερες χρεώσεις για τους επιβάτες και τις αεροπορικές.
«Το ζητούμενο είναι», όπως σημειώνει, «οι χρεώσεις να πλησιάσουν τις αντίστοιχες των αεροδρομίων Κωνσταντινούπολης και Βαρκελώνης, που είναι οι βασικοί ανταγωνιστές μας και έχουν χαμηλότερες τιμές από το Ελ. Βενιζέλος. Αυτό είναι πολύ σημαντικό», τονίζει ο αντιπρόεδρος της Aegean.
Ένα άλλο θέμα που βάζει ο κ. Βασιλάκης είναι ότι οι χρεώσεις δεν είναι δυνατόν να είναι ίδιες τόσο στην τουριστική αιχμή, το καλοκαίρι, όσο και το χειμώνα. Και τούτο γιατί έτσι δεν ενθαρρύνεται και δεν υποστηρίζεται η διεύρυνση και το μεγάλωμα της τουριστικής σεζόν, που είναι και το ζητούμενο. Η Aegean Airlines πολλά χρόνια τώρα πληρώνει το... μάρμαρο της εξαιρετικά μικρής τουριστικής σεζόν». Αυτό λοιπόν που υποστηρίζει η Aegean, πάγια, ανέκαθεν και σταθερά, είναι να υπάρξουν ανταγωνιστικές χαμηλότερες χρεώσεις για όλους, τους πλέον των 100 αερομεταφορέων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, χωρίς διακρίσεις».