Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ομιλία του ιδρυτή και μεγαλομετόχου της Jumbo, Απόστολου Βακάκη, όχι μόνο για τη πορεία της εταιρείας αλλά και για το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον. Με δεδομένο ότι ένα από τα μεγαλύτερα κόστη της εταιρείας είναι το μεταφορικό, αφού τα περισσότερα προϊόντα έρχονται από την μακρινή Κίνα, ορθά ο Απόστολος Βακάκης εστίασε σε αυτό, εκτιμώντας ότι η επιστροφή της εφοδιαστικής αλυσίδας στην κανονικότητα, θα αργήσει.
Η Jumbo, είναι μια από τις πιο «διεθνείς» εγχώριες επιχειρήσεις και ακολουθεί ένα επιχειρηματικό μοντέλο, που συναντάται ευρέως στο εξωτερικό. Επομένως, αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα, με αυτά που αντιμετωπίζουν παρόμοιες εταιρείες, που βασίζονται στις εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα και στις θαλάσσιες μεταφορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνουν και τα επιμελητήρια της χώρας, οι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς αντιμετωπίζουν σήμερα τεράστια προβλήματα και αυξημένο κόστος κατά 300%, λόγω της έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων και της δραστικής μείωσης της ικανότητας αποστολής, που δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί. Απαιτούνται πολύ μεγάλοι χρόνοι αναμονής για να εξασφαλίσουν τη φόρτωση των εμπορευμάτων πάνω στα καράβια, ενώ συναντώνται φαινόμενα, όπου ακόμα και προγραμματισμένες αποστολές αγνοούνται.
Το παζλ του διεθνούς εμπορίου γίνεται λοιπόν πιο δύσκολο, με την αύξηση των πρώτων υλών να καλπάζει, το κόστος των μεταφορών να αυξάνεται λόγω της μεγάλης καταναλωτικής ζήτησης, της έλλειψης πλοίων και ακόμα περισσότερο της έλλειψης κενών κουτιών που έχουν δημιουργήσει εφιαλτικές καταστάσεις.
Το γενικότερο περιβάλλον της εφοδιαστικής αλυσίδας όχι μόνο δεν αποκαθίσταται, αλλά εγκυμονεί κινδύνους επανάληψης σκηνών όπως αυτών του Ever Given στο Σουέζ.
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος των αυξήσεων των ναύλων, ας αναφέρουμε ότι δείκτης Drewry World Container Index καταγράφει ότι το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου (container) 40 ποδιών από τo λιμάνι της Σαγκάης στο λιμάνι του Pότερνταμ βρίσκεται στα $10.174, αυξημένο κατά 485%, από τις αντίστοιχες τιμές προ 12μηνου. Αντίστοιχα τα ναύλα, ενός container 20 κυβικών ποδιών από το λιμάνι της Σαγκάης σε κάποιο λιμάνι της Μεσογείου, ανέρχονται στα $4.800, από $700 που ήταν προ 12μηνου.
Επομένως, η δήλωση του Απόστολου Βακάκη ότι «η τροφοδοτική αλυσίδα έχει διαταραχθεί με βίαιο τρόπο και ανατρέπονται ισορροπίες ετών με αποτέλεσμα, να βρισκόμαστε παγκοσμίως ενώπιον ενός επικίνδυνου σπιράλ που μπορεί να φθάσει να επταπλασιάσει τις τιμές στο ράφι και παράλληλα να τινάξει στον αέρα την παγκόσμια οικονομία», δεν πρέπει να μας ξενίζει.
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι κλυδωνισμοί τεραστίων διαστάσεων από τις ανατιμήσεις στις αγορές πρώτων υλών και στις διεθνείς μεταφορές, θα προκαλέσουν σοβαρότατες παρενέργειες, με αποτέλεσμα «το 2021, πιθανόν και το 2022, να αποδειχθούν επίσης χαμένες χρονιές». Παραδέχτηκε δε, ότι η Jumbo έχει ήδη προχωρήσει σε ανατιμήσεις, αφού όπως είπε καθημερινά παραλαμβάνει εμπορεύματα με αυξημένο κόστος.
Στον ακόλουθο πίνακα της McKinsey & Company, ο δείκτης Container Throughtput Index καταγράφει τις υψηλότερες τιμές της τελευταίας 14ετίας.