Με την έγκριση του Ενημερωτικού Δελτίου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την περασμένη εβδομάδα και την αποκοπή του δικαιώματος προτίμησης, σήμερα, «παίρνει μπροστά» η διαδικασία για την αύξηση κεφαλαίου της AEGEAN που θα οδηγήσει στην ενίσχυση της αεροπορικής από τους ιδιώτες μετόχους της και μετέπειτα από το κράτος. Πρόκειται για ένα στοίχημα το οποίο η διοίκηση της εταιρείας είναι αποφασισμένη να κερδίσει, προκειμένου να οδηγήσει τον αερομεταφορέα ισχυρό και ανταγωνιστικό στην «επόμενη ημέρα», στηρίζοντας αντίστοιχα την εθνική προσπάθεια για την επαναφορά του τουρισμού.
Το εγχείρημα έρχεται σε μία χρονική συγκυρία στην οποία καταγράφονται θετικές ενδείξεις για το άνοιγμα της αεροπορικής αγοράς και τους αερομεταφορείς, με τη συμφωνία στο πλαίσιο της ΕΕ για το «πράσινο διαβατήριο» το οποίο θα εναρμονίσει τις προϋποθέσεις για ταξίδια στην Ευρώπη μέσα στο καλοκαίρι. Ίσως, όμως για την ίδια την αεροπορική, ακόμα μεγαλύτερη σημασία για την πορεία της, να διαμορφώνουν οι αντοχές τις οποίες η ίδια επέδειξε από την έναρξη της πανδημίας. Κατορθώνοντας να σταθεί όρθια, με τα δικά της μέσα στη δίνη μιας καταστροφικής κρίσης που λύγισε και τους μεγαλύτερους της αεροπορικής αγοράς. Και αυτό για την AEGEAN, διαμορφώνει το μεγαλύτερο εχέγγυο για την πτήση της στην μετά covid εποχή.
Η διαδικασία της ΑΜΚ, πριν καν ξεκινήσει, βρίσκει την αεροπορική με τη μετοχή της να έχει ανακάμψει κατά 150% από την ελάχιστη τιμή που έπιασε μέσα στην κρίση του covid, αλλά κυρίως με ένα ταμείο της τάξης των 450 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πολύτιμο κεφάλαιο για την εταιρεία και ένα ποσό που λίγο απέχει από αυτό με το οποίο η AEGEAN «μπήκε» στην καταστροφική για τους αερομεταφορείς κρίση του covid. Και το οποίο κατάφερε να διασφαλίσει κάνοντας χρήση μόνο των προβλεπομένων από το κράτος «εργαλείων» για όλες τις επιχειρήσεις. Δηλαδή την άντληση δανειακών κεφαλαίων από το Ταμείο Εγγυοδοσίας και τις πιστοληπτικές γραμμές από τις συστημικές τράπεζες.
Με τα κεφάλαια αυτά κατάφερε, παρά το σημαντικό «κάψιμο μετρητών» σε μια περίοδο επιχειρησιακής απραξίας, να διατηρήσεις την ακεραιότητα της εταιρείας, να προστατεύσει τους εργαζομένους της, να μην ακυρώσει στο ελάχιστο την τεράστια προαγγελία των 46 νέων αεροσκαφών Airbus A320neo και να διατηρήσει ζωντανά τα ανακλαστικά της για τη στήριξη της επικείμενης τουριστικής σαιζόν, με ένα διαφοροποιημένο προϊόν. Φτάνοντας έτσι στο «κατώφλι» της, με τα ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά του 2019 και χωρίς να έχει λάβει ακόμη το πακέτο στήριξης που συμφωνήθηκε με την κυβέρνηση (δηλαδή τα 60 εκατ. ευρώ της ΑΜΚ και τα 120 εκατ. ευρώ της κρατικής ενίσχυσης) σε μια συγκυρία που οι περισσότερο ανταγωνιστές της βρίσκονται μπροστά στη χρήση δεύτερου πακέτου βοήθειας…
Όλα αυτά καταγράφουν τις αρετές ενός management που στάθηκε αποφασιστικά στο ύψος των κρίσιμων περιστάσεων των τελευταίων 15 μηνών, αλλά και μιας ομάδας μετόχων που στήριξαν εξίσου αποφασιστικά την εταιρεία στο ίδιο διάστημα. Όπως πράττουν και τώρα, έχοντας ήδη ανακοινώσει ότι θα ασκήσουν τα δικαιώματα προτίμησης που κατέχουν στο πλαίσιο της ΑΜΚ, αλλά και ένα μεγάλο ποσοστό μετοχών που τυχόν μείνουν αδιάθετες κατά τη διαδικασία.
Οι βασικοί μέτοχοι της AEGEAN ελέγχουν ουσιαστικά το 62,27% του μετοχικού κεφαλαίο της εταιρείας. Ο κ. Ευτύχιος Βασιλάκης ελέγχει 37,4% (άμεσα και έμμεσα), ενώ οι κ. Αθανάσιος και Παναγιώτης Λασκαρίδης, μέσω εταιρειών ελέγχουν άμεσα ποσοστό 8,56% έκαστος. Ο κ. Αχ. Κωνσταντακόπουλος ελέγχει 5,5% Του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ οι κ. Χρήστος Ιωάννου και Αναστάσιος Δαυίδ ελέγχουν περί το 1% έκαστος.
Βάσει των επίσημων ανακοινώσεών τους θα διατηρήσουν στο πλαίσιο της ΑΜΚ, εξασκώντας τα δικαιώματα τους, τα ίδια ποσοστά, ενώ εάν συνυπολογισθούν οι μετοχές που έχουν επίσης δεσμευθεί να καλύψουν, σε περίπτωση που αυτές μείνουν αδιάθετες, το συνολικό ποσοστό ελέγχου της στην AEGEAN θα ξεπεράσει το 82%. Έχοντας δηλαδή καταβάλει περισσότερα από 37 από τα 60 εκατ. ευρώ της αύξησης και σε περίπτωση που απαιτηθεί, σχεδόν 50 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι υπόλοιποι μέτοχοι, και εφόσον δεν υπάρξουν αδιάθετα υπόλοιπα, θα καταβάλουν περί τα 22,5 εκατ. ευρώ γα να διατηρήσουν τις συμμετοχές τους, σε ένα «χαρτί» που λόγω δεδομένων, βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Στα διαδικαστικά, μετά την αποκοπή δικαιώματος προτίμησης, σήμερα και την προσαρμογή της τιμής, ακολουθεί (αύριο) ο προσδιορισμός των δικαιούχων στην αύξηση (record date) και την Πέμπτη, η έναρξη της περιόδου διαπραγμάτευσης και άσκησης των δικαιωμάτων προτίμησης που θα λήξουν τις 4 και 9 Ιουνίου. Η ημερομηνία για τη διάθεση τυχόν αδιάθετων μετοχών είναι η 10η Ιουνίου, ενώ στις 14 του ίδιου μήνα η πιστοποίηση καταβολής της αύξησης και μία ημέρα αργότερα η έγκριση εισαγωγής των νέων μετοχών προς διαπραγμάτευση.
Με την ολοκλήρωση της ΑΜΚ, ανοίγει ο δρόμος για την άμεση καταβολή των 120 εκατ. ευρώ της κρατικής ενίσχυσης. Σε αντάλλαγμα το ελληνικό δημόσιο θα λάβει δωρεάν τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) με τιμή άσκησης δικαιώματος ίσης με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρίας. Οι τίτλοι θα μπορούν να ασκηθούν σε χρονικό διάστημα από 2 έως 5 χρόνια από την καταβολή της ενίσχυσης, ενώ αντιπροσωπεύουν δικαίωμα απόκτησης αριθμού μετοχών που αντιστοιχεί σε ποσοστό 11,5% επί του μετοχικό κεφαλαίου μετά την ΑΜΚ.
Προετοιμασία σε 4+1 επίπεδα
Η στήριξη των βασικών μετόχων στην εταιρεία, δεν καταγράφει μόνο την προοπτική επιτυχίας της ίδιας της ΑΜΚ, αλλά και την εμπιστοσύνη τους στο επιχειρηματικό εγχείρημα της επόμενης ημέρας. Ένα στοίχημα για το οποίο η AEGEAN έχει προετοιμαστεί μεθοδικά, σε πολλαπλά επίπεδα:
Πρώτον, τροποποιώντας το πτητικό της πρόγραμμα για το 2021, μεταφέροντας ένα μεγάλο μέρος των απευθείας πτήσεών της προς το εξωτερικό, στην περιφέρεια και τα νησιά, ώστε να ανταποκριθεί στις ταξιδιωτικές συνθήκες που προκύπτουν. Έτσι η εταιρεία «άνοιξε» τρεις νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη που ξεκίνησαν να λειτουργούν επιχειρησιακά από τις προηγούμενες ώρες, ενώ «βάζει» 17 έως 20 αεροσκάφη που θα επιχειρούν απευθείας και αποκλειστικά από τις 7 περιφερειακές της βάσεις, σε συνολικά 65 δημοφιλή δρομολόγια του εξωτερικού με τακτικές πτήσεις. Παράλληλα, με ενίσχυση του αριθμού αεροσκαφών για ναυλωμένες πτήσεις, αναμένεται να προσθέσει 50 επιπλέον δρομολόγια, αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα εξυπηρετούνται απευθείας από την περιφέρεια, σε περισσότερα από 100.
Δεύτερον, δίνοντας κεντρική προτεραιότητα στα μέτρα και τα πρωτόκολλα ασφαλείας covid. Για το λόγο αυτό άλλωστε έλαβε και τη διάκριση 4 αστέρων (4-Star COVID-19 Airline Safety Rating) στην αξιολόγηση της Skytrax.
Τρίτον, δίνοντας έμφαση στις ανάγκες των επιβατών με προσφορές, ευελιξία και μόνιμα κίνητρα. Πέραν των πακέτων προσφορών που παρέχονται κάθε εβδομάδα στο πλαίσιο του προγράμματος Tuesday’s deals, και των ειδικών ρυθμίσεων για παράταση και επέκταση των προνομίων στα προγράμματα τακτικών επιβατών, η AEGEAN, τροποποίησε και τις κατηγορίες ναύλων ώστε να παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία με αλλαγές στα εισιτήρια, χωρίς ή με ελάχιστο κόστος. Πρόσφατα η εταιρεία έβαλε στο «παιχνίδι» και τα travel packs: ένα νέο εργαλείο που απευθύνεται κυρίως σε πελάτες του εξωτερικού και προσφέρει τη δυνατότατα στους ταξιδιώτες να κλείσουν τη διαμονή, παράλληλα με το αεροπορικό εισιτήριο σε 96 προορισμούς.
Τέταρτον, συνδιαμορφώνοντας με τον ΕΟΤ την Marketing Greece και την This is Athens καμπάνιες προώθησης προσέλκυσης επιβατών της «τελευταίας στιγμής» αλλά και αυτών που μπορούν να κάνουν πράξη την επιμήκυνση της σαιζόν. Μια τέτοια καμπάνια για τη φετινή σαιζόν, είναι η Sunshine Discount, η οποία έχει στόχο την προέλκυση του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού τουριστών, σε μια χρονιά που αναδεικνύεται σε στοίχημα για τη βαριά βιομηχανία της χώρας. Πρόκειται για μια εκστρατεία που θα διαρκέσει 9 μήνες, εμπεριέχει δυναμικά χαρακτηριστικά και δυνατότητα να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα και συνθήκες, μεταβάλλοντας τα focus points, που δεν είναι άλλα από τα κοινά των μεγαλύτερων τουριστικών αγορών της Ευρώπης: Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Βέλγιο, Αυστρία, Πολωνία, Σουηδία, Δανία και Ολλανδία.
Στα σημαντικά όπλα της Aegean περιλαμβάνεται και το νέο της αεροσκάφος: το Airbus Α320neo, την παραγγελία του οποίου η εταιρεία επέλεξε να «περιφρουρήσει» σε μια συγκυρία που οι περισσότεροι αερομεταφορείς ακύρωναν λόγω των επιπτώσεων της κρίσης. Με τον νέο τύπο, η Aegean ανανεώνει το στόλο, αποκτά μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία ενώ μειώνει σημαντικά και το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
Πρόκειται για μια παράμετρο που «μετράει» και στο επιβατικό κοινό. Παράλληλα, όμως τον φέρνει και πιο κοντά στη νέα εποχή των περισσότερο πράσινων, ψηφιακά εξελιγμένων και βιώσιμων μεταφορών. Σημειώνεται ότι η εταιρεία στα τέλη Μάιου θα διαθέτει 9 από τα νέα αεροσκάφη (και το τέταρτο Α321neo) από τη συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών. Από αυτά τα 30 θα τα παραλάβει το διάστημα 2022 - 2024.