Το μεγαλύτερο στοίχημα της πενταετίας που έρχεται αναμένεται να «παιχτεί» στον κλάδο των κατασκευών και ήδη οι μεγάλοι όμιλοι προετοιμάζονται, ενώ σιγά σιγά χτίζονται συμμαχίες για την διεκδίκηση της τεράστιας πίτας των ΣΔΙΤ που φθάνει στα 43 δισ. ευρώ.
Μόνο το 2021 η αξία των ΣΔΙΤ που θα προχωρήσουν εκτιμάται στα 3 δισ. ευρώ, δίνοντας ώθηση στις κατασκευαστικές εταιρείες που είδαν την προηγούμενη χρονιά τα έσοδά τους να κάνουν βουτιά, ενώ λόγω πανδημίας οι διαδικασίες πάγωσαν για αρκετό διάστημα.
Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση της διοίκησης της Intrakat στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, όπου με γλαφυρό τρόπο περιγράφονται οι ευκαιρίες που φέρνει η επόμενη μέρα στον κλάδο. «Στηριζόμενη στις προβλέψεις για τον κλάδο τις οποίες χαρακτηρίζει ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, επισημαίνει ότι σχεδιάζονται και δρομολογούνται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για το χρονικό διάστημα 2021-2026 πολλά σημαντικά έργα στην ενέργεια, τις τουριστικές υποδομές, αγροτικές υποδομές κλπ, ενώ η πρόσφατη αλλαγή του νόμου για την ανάθεση των Δημοσίων Συμβάσεων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέσω του νέου προγράμματος ΣΕΣ 2021-2027 επιτρέπουν εξαιρετικά αισιόδοξες προβλέψεις ανάκαμψης».
Η επόμενη μέρα όμως μπορεί να αποτελέσει την χρυσή ευκαιρία του κλάδου καθώς κάποια ΣΔΙΤ έχουν δημοπρατηθεί και άλλα πάνε για δημοπράτηση, μεγάλα σιδηροδρομικά που είχαν παγώσει προχωρούν, ενώ στον τομέα της ενέργειας και των τουριστικών Project υπάρχει διαρκής κινητικότητα. Τέλος το μεγάλο project του Ελληνικού όπως και η επέκταση του μετρό από μόνα τους είναι μια κατηγορία.
Σε αυτό το περιβάλλον ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos και Ιντρακάτ παίρνουν θέση μάχης και προετοιμάζονται για την διεκδίκηση έργων που μπορούν να αλλάξουν ταχύτατα τα μεγέθη τους και να εκτοξεύσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπο τους.
Ο μεγάλος διαγωνισμός για τις οπτικές ίνες των 870 εκατ. ευρώ όπως όλα δείχνουν ξεκινά και οι Avax και όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όπως και οι Mytilineos, Intrakat συμμετέχουν με αξιώσεις.
Το έργο παραχώρησης για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος είναι σημαντικό, καθώς το πέρασμα στο νησί της Σαλαμίνας έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη κίνηση στην Ευρώπη μετά τη σύνδεση Καλαί-Ντόβερ και μέσα στο 2021 αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ διεκδικούν τρία σχήματα για διάστημα 35 ετών. Πρόκειται για τις Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και την Κ/Ξ Vinci-ΑΚΤΩΡ.
Άλλωστε, η διερεύνηση της επέκτασης του δικτύου Μετρό στις νότιες περιοχές της Αθήνας είναι στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό.
Γίνονται ήδη μελέτες (συγκοινωνιακές κ.α.) για τη σκοπιμότητα του έργου και προπαρασκευαστικές εργασίες, και θα αφορά όπως όλα δείχνουν σε 3 σταθμούς, με τη χωροθεσία να «δείχνει» σε Πλατεία Μακεδονίας, Άνω Γλυφάδα και Γλυφάδα. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το έργο ενδέχεται να ξεπεράσει σε προϋπολογισμό τα επίπεδα των 350 εκατ. ευρώ.
Πηγαίνοντας στο χώρο των ΣΔΙΤ, οδικά και κτιριακά έργα έχουν τον πρώτο λόγο με τον ΒΟΑΚ και ειδικότερα το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη κόστους περίπου 350 εκατ. ευρώ θεωρείται πρώτο στη σειρά, ακολουθεί το έργο που αφορά στον οδικό άξονα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη κόστους 250 εκατ. ευρώ και έπεται το flyover δηλαδή η ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης με κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ.
Επίσης μεγάλος όγκος καταγράφεται στα κτιριακά έργα με έργα που αγγίζουν τα 950 εκατ. ευρώ. Κτίρια και φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Θράκης, προϋπολογισμού 107 εκατ.ευρώ, Κρήτης 255 εκατ. ευρώ και Θεσσαλίας με κόστος 116 εκατ.
Παράλληλα τρέχει το Κέντρο Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών ύψους 89 εκατ., η Πολιτεία Καινοτομίας στην οδό Πειραιώς 60 εκατ., τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας συνολικού προϋπολογισμού 163 εκατ. και τα τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία με εκτιμώμενο κόστος 159 εκατ.ευρώ
Σε δημοπράτηση είναι επίσης και το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική με 105 εκατ. ευρώ που θα λύσει το σοβαρό υδρευτικό και αρδευτικό πρόβλημα της περιοχής.
Επίσης και νέα έργα ΣΔΙΤ θα προχωρήσουν σε δημοπράτηση το επόμενο διάστημα όπως, οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκης-Έδεσσας και Αμφίπολης-Δράμας, αλλά και η Παράκαμψη Χαλκίδας με κόστος 200 εκατ. ευρώ.
Πριν το Κυβερνητικό Πάρκο στην περιοχή Δάφνης-Υμηττού που θα ξεκινήσει το 2022 αναμένεται η δημοπράτηση των 12 Δικαστικών Μεγάρων αλλά και το νέο κτιριακό συγκρότημα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Πειραιώς.
Σιδηροδρομικά
Στο τομέα των Σιδηροδρομικών έργων, τους επόμενους μήνες αναμένεται θα προκηρυχθεί η εργολαβία που θα κλείσει κάθε εκκρεμότητα από τη Ροδοδάφνη ως το Ρίο και ταυτόχρονα θα ξεκινήσει και το μεγάλο έργο του Ρίο-Πάτρα μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου.
Το πρώτο project αφορά στη νέα διπλή γραμμή η οποία θα ξεκινά μετά το σταθμό του Αιγίου και θα καταλήγει στο Ρίο, σχετίζεται με έργα που αφορούν σε επιδομή, σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση κ.α., θα έχει μήκος 32 χιλιόμετρα και κόστος περίπου 130 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο, είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος, στα 514 εκατ. ευρώ, και θα «ανοίξει τον δρόμο» για να φτάσει σύγχρονος σιδηρόδρομος στο λιμάνι της Πάτρας. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου ενώ θα περιλαμβάνει και μερική υπογειοποίηση στην χάραξη για την Πάτρα, με το μεγαλύτερο τμήμα της οποίας να είναι στο αστικό τμήμα της πόλης.
Γενικότερα η ΕΡΓΟΣΕ για το καλοκαίρι και μετά προωθεί πρόγραμμα δημοπρατήσεων με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στο πακέτο έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ που θα προωθηθούν με ανταγωνιστικό διάλογο αρχικά είχαν μπει 6 σιδηροδρομικά projects.
Πρόκειται για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), το έργο Ρίο-Πάτρας (ολοκλήρωση σύνδεσης των δυο πόλεων και η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας) ύψους 514 εκατ. ευρώ, η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια του Λαυρίου (380 εκατ.) και της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ), με τη λίστα να ολοκληρώνεται με τη σύνδεση του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο (22 εκατ. ευρώ).
Όλα τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.