Aποβιομηχανοποιείται η Γερμανία και η Ευρώπη δεν θα μείνει αλώβητη
shutterstock
shutterstock

Aποβιομηχανοποιείται η Γερμανία και η Ευρώπη δεν θα μείνει αλώβητη

Οι μεγαλύτερες εταιρείες της Γερμανίας εγκαταλείπουν την πατρώα τους γη και η αποβιομηχανοποίηση της οικονομικής ατμομηχανής της Ευρώπης απειλεί με σοβαρούς κραδασμούς το οικονομικό μέλλον ολόκληρης της Γηραιάς Ηπείρου. 

Ενδεικτικό της ανησυχητικής τάσης είναι η απόφαση του χημικού γερμανικού κολοσσού BASF να δώσει τέλος στο Made in Germany επιλέγοντας να χτίσει ένα βιομηχανικό σύμπλεγμα στο οποίο επενδύσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια 9.000 χλμ μακριά από την Γερμανία, στην Κίνα. 

Όπως επισημαίνει στο σχετικό ρεπορτάζ του το Politico, η τέλεια καταιγίδα σχηματίζεται πάνω από τη χώρα, «σηματοδοτώντας ότι η τρέχουσα ύφεσή της δεν είναι απλώς "τεχνική", όπως προσεύχονται οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, αλλά μάλλον προάγγελος μιας θεμελιώδους ανατροπής της οικονομικής τύχης που απειλεί να προκαλέσει δονήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερη αναταραχή στο ήδη πολωμένο πολιτικό τοπίο της ηπείρου». 

«Κάποιες φορές ακούει κανείς για "υφέρπουσα αποβιομηχάνιση". Ε λοιπόν, δεν είναι απλώς υφέρπουσα πλέον», δήλωσε ο Hans-Jürgen Völz, επικεφαλής οικονομολόγος της BVMW, μιας ένωσης που ασκεί πιέσεις για τη γερμανική Mittelstand, τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της χώρας.

Πώς αυτό θα επηρεάσει όμως και ολόκληρη την Ευρώπη;

Η καινοτομία γεννά οικονομική ανάπτυξη και καθώς η παραδοσιακή βιομηχανία της Γερμανίας φθίνει, το ερώτημα είναι ποιος θα την αντικαταστήσει. Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει τίποτα στον ορίζοντα.

Η Γερμανία κατατάσσεται μόλις στην όγδοη θέση στον Παγκόσμιο Δείκτη Καινοτομίας, μια ετήσια κατάταξη που καταρτίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Διανοητικής Ιδιοκτησίας του ΟΗΕ. Στην Ευρώπη, δεν βρίσκεται καν στην πρώτη τριάδα.

Οι χιλιάδες μικρομεσαίες γερμανικές επιχειρήσεις της Mittelstand που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της χώρας, δραστηριοποιούνται στην περιοχή, παράγοντας κυρίως για την ευρωπαϊκή αγορά. Αν και δεν θα εξαφανιστούν από τη μια μέρα στην άλλη, μια διαρκής πτώση στη Γερμανία θα συμπαρασύρει αναπόφευκτα και την υπόλοιπη περιοχή.

«Υπάρχει ο κίνδυνος η Ευρώπη να καταλήξει να είναι ο χαμένος αυτής της μετατόπισης», παραδέχθηκε πρόσφατα ο Κλάους Ρόζενφελντ, διευθύνων σύμβουλος της Schaeffler, μιας εταιρείας κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων, προσθέτοντας ότι η εταιρεία του είναι πιθανό να κατασκευάσει τα επόμενα εργοστάσιά της στις ΗΠΑ.