Η Μεγάλη Βρετανία εξετάζει το ενδεχόμενο, προκειμένου να ξεπεράσει το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις για το Brexit, να προτείνει να δοθεί στην Βόρειο Ιρλανδία κοινό καθεστώς Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να μπορεί να εμπορεύεται ελεύθερα και με τους δύο, δήλωσε Βρετανός κυβερνητικός αξιωματούχος στο πρακτορείο Reuters.
Η βρετανική κυβέρνηση σχεδιάζει να προτείνει την εμπορική ζώνη ασφαλείας των 10 μιλίων (16 χλμ) κατά μήκος των συνόρων για τους ντόπιους εμπόρους -όπως π.χ. οι γαλακτοπαραγωγοί- μετά το Brexit, ανέφερε ο αξιωματούχος ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, προσθέτοντας πάντως ότι αυτή είναι μία από τις πολλές ιδέες που συζητούνται και μπορεί να μην προταθούν καν στην Ε.Ε.
Άλλωστε, δεν είναι βέβαιο αν η Ε.Ε. θα αποδεχόταν μια τέτοια πρόταση. Επίσης, ένα τέτοιο σχέδιο θα έβρισκε αντίθετο το Ενωτικό Δημοκρατικό Κόμμα της Βόρειας Ιρλανδίας το οποίο υποστηρίζει την κυβέρνηση της Τερέζα Μέι και έχει δηλώσει πως θα αντιταχθεί σε οποιαδήποτε συμφωνία προβλέπει ότι η περιοχή θα λειτουργεί υπό διαφορετικούς κανονισμούς σε σχέση με το υπόλοιπο Ηνωμένο Βασίλειο.
Τόσο το Ηνωμένο Βασίλειο όσο και η Ε.Ε. έχουν δεσμευτεί να διατηρήσουν ελεύθερη την κυκλοφορία ατόμων και αγαθών πέρα ??από τα σύνορα της Ιρλανδίας χωρίς να αναγκάζονται να περνούν από τα σημεία ελέγχου, που αποτελούν σύμβολα τριών δεκαετιών βίας που έληξε σε μεγάλο βαθμό με τη συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής του 1998.
Ωστόσο, ακόμα αναζητείται μια πρακτική λύση για τους τελωνειακούς ελέγχους που απαιτούνται μετά το Brexit.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας The Sun, η κυβέρνηση εξετάζει τη δημιουργία μιας ειδικής οικονομικής ζώνης στην οποία οι έμποροι, που αποτελούν το 90% της διασυνοριακής κυκλοφορίας, θα μπορούν να λειτουργούν με τους ίδιους κανόνες με εκείνους της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας, δηλαδή της Ε.Ε.
Η Τερέζα Μέι είχε υποσχεθεί ότι θα προχωρήσει στο Brexit εξετάζοντας δύο επιλογές. Η πρώτη ήταν οι δύο πλευρές να αποτελούν εντελώς ξεχωριστές τελωνειακές περιοχές χρησιμοποιώντας την τεχνολογία για να μειώσουν τις τριβές και το κόστος στα σύνορα.
Η δεύτερη επιλογή αφορά μια «τελωνειακή εταιρική σχέση», σύμφωνα με την οποία το Η.Β. θα συνεργάζεται στενότερα με την Ε.Ε. και θα εισπράττει τιμολόγια για λογαριασμό της χωρίς να απαιτείται η δήλωση των εμπορευμάτων που διασχίζουν τα σύνορα.
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι προειδοποιούν πάντως ότι ο χρόνος για να κλείσει μια συμφωνία για το Brexit εξαντλείται χωρίς ακόμη να έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στις διαπραγματεύσεις.