Η υπό ινδικό έλεγχο αυτοκινητοβιομηχανία Tata Motors ενθουσίασε τους επενδυτές μόλις ανακοίνωσε τη συνεργασία της με μεγάλους ξένους επενδυτές για την ανάπτυξη του κλάδου των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Η ιδιοκτήτρια της Jaguar Land Rover υπενθύμισε στους επενδυτές τις μεγάλες προοπτικές της ινδικής αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που είναι ακόμα σε βρεφική ηλικία, σε αντίθεση με τα δίκυκλα και τα τρίκυκλα. Αν τα σχέδιά της πετύχουν, μπορεί να αποτελέσει τη μεγάλη έκπληξη στον χώρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η οικογένεια Τάτα είναι μία από τις πιο ισχυρές επιχειρηματικές οικογένειες της Ινδίας. Οι επιχειρηματικές δραστηριότητές της ξεκίνησαν στα μισά του 19 ου αιώνα και αυτή τη στιγμή ελέγχει ένα πλήθος θυγατρικών εταιρειών σε διάφορους τομείς της οικονομίας ανά τον κόσμο. Η Tata Motors (TTM NYSE, TAMO MUMBAI) είναι η αυτοκινητοβιομηχανία του ομίλου.
Ιδρύθηκε το 1945 και παράγει, μόνη της ή μέσω κοινοπραξιών, κάθε είδους οχήματα που έχουν πάνω από τέσσερις ρόδες. Από μικρά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν κυρίως στην Ινδία, μέχρι τα Jaguar και τα Land Rover και ένα πλήθος φορτηγών και λεωφορείων, για να μην ξεχάσουμε και τα διάφορα οχήματα που κατασκευάζει και διαθέτει στις ένοπλες δυνάμεις της Ινδίας και άλλων κρατών.
Διαθέτει πάνω από τριάντα παραγωγικές εγκαταστάσεις και ερευνητικά κέντρα σε όλο τον κόσμο, με το μεγαλύτερο μέρος τους να βρίσκεται στη Μεγάλη Βρετανία και την Ινδία. Απασχολεί περίπου 79.000 εργαζόμενους και την προηγούμενη χρονιά πούλησε πάνω από 950.000 οχήματα που της έφεραν κύκλο εργασιών κοντά στα 44 δισεκατομμύρια δολάρια.
Μέχρι πριν μερικές ημέρες η Tata Motors δεν απασχολούσε πολύ τις διεθνείς αγορές. Εδώ και πολλούς μήνες, η μετοχή της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης κινείτο ανάμεσα από τα 20 και τα 25 δολάρια. Οι επενδυτές προτιμούσαν να ασχολούνται με διάφορες ανταγωνίστριές της σε όλο τον κόσμο, και ειδικά αυτές που φαινόταν πως προηγούντο στην κούρσα προς την ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων.
Στον τομέα αυτό η Tata Motors δεν είχε να παρουσιάσει σημαντικά επιτεύγματα, αφού στην κύρια αγορά της, την Ινδία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι ελάχιστα, ενώ εκτός Ινδίας, ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζει η Jaguar Land Rover είναι πολύ έντονος. Παρά το γεγονός πως η Jaguar Land Rover έχει δεσμευθεί να παράγει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2030, αυτό δεν αρκεί για να ενθουσιάσει τους επενδυτές όταν η Audi, η Porsche, η Mercedes αλλά και η Volvo, η BMW έχουν παρόμοιους στόχους, και όλες μαζί κυνηγούν την Tesla.
Όταν λοιπόν, την Τετάρτη που μας πέρασε, ανακοινώθηκε πως η Tata Motors θα δημιουργήσει μία θυγατρική εταιρεία η οποία θα αναπτύξει τα ηλεκτροκινούμενα οχήματα που θα φέρουν το όνομά της, η αγορά εντυπωσιάστηκε. Όχι τόσο από τη δημιουργία της θυγατρικής όσο από το
γεγονός πως δύο μεγάλοι επενδυτές θα πληρώσουν περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να αποκτήσουν ένα ποσοστό σε αυτήν, ποσοστό που θα κυμανθεί από 11% έως 15% ανάλογα με τις επιδόσεις της θυγατρικής. Οι επενδυτές χάρηκαν για δύο λόγους.
Πρώτον διότι αυτή η κεφαλαιακή ένεση διασκεδάζει κατά πολύ τις ανησυχίες σχετικά με τη δυνατότητα της Tata Motors να κάνει τις αναγκαίες επενδύσεις, προκειμένου να μην χάσει το τραίνο της ηλεκτροκίνησης.
Και δεύτερον, διότι οι δύο επενδυτές είναι πολύ σοβαροί, ο ένας είναι κομμάτι του κρατικού επενδυτικού ταμείου του Άμπου Ντάμπι και ο άλλος είναι το TPG Rise Climate Fund, δηλαδή το «πράσινο» κομμάτι του πανίσχυρου ομίλου ιδιωτικών κεφαλαίων (private equity) TPG. Το σχέδιο που ανακοινώθηκε περιλαμβάνει την κυκλοφορία, μέχρι το 2025, δέκα μοντέλων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ινδία και τη συνεργασία με την εταιρεία Tata Power, συγγενή εταιρεία της Tata Motors, για τη δημιουργία της υποδομής που θα διευκολύνει τη μαζική κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ινδία. Προφανώς, η συνεργασία με την Tata Power έχει σχέση με την ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στη δεύτερη πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου.
Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ινδία βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο. Το 2020 πουλήθηκαν λιγότερα από 5.000 ιδιωτικά επιβατηγά αυτοκίνητα, ενώ σε όλο τον κόσμο οι πωλήσεις έφθασαν τα τρία εκατομμύρια. Οι σταθμοί ανεφοδιασμού ήταν τον Μάρτιο που μας
πέρασε, μόνον 2.200, ενώ στις ΗΠΑ ήταν περίπου 100.000 και στην Κίνα πάνω από 900.000. Παρ’ όλα αυτά, η ινδική κυβέρνηση θέλει, μέσα σε μία δεκαετία από τώρα, οι πωλήσεις ιδιωτικών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων να αποτελούν το 30% των συνολικών πωλήσεων.
Είναι προφανές πως τα περιθώρια ανάπτυξης της αγοράς είναι τεράστια. Κάνοντας μία παρένθεση, το 2020 πουλήθηκαν 250.000 ηλεκτρικά τρίκυκλα και 130.000 ηλεκτρικά δίκυκλα, πράγμα που δείχνει πως οι Ινδοί δεν τρέφουν καμία αντιπάθεια προς τα ηλεκτροκινούμενα οχήματα. Οι ελάχιστες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων οφείλονται στην καθυστερημένες κινήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Εδώ έγκειται και η μεγάλη ευκαιρία για την Tata Motors, αφού οι δύο μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της μέσα στη χώρα, η Maruti Suzuki Mahindra & Mahindra, δεν φαίνονται έτοιμοι για το μεγάλο βήμα επικαλούμενες το χαμηλό διαθέσιμο εισόδημα των Ινδών πολιτών που θα δυσκολέψει τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αντίθετα, η Tata Motors έχει ήδη ξεκινήσει την πώληση δύο ηλεκτρικών μοντέλων και πουλάει 1.000 μηνιαίως, χωρίς να μπορεί να ικανοποιήσει τη μεγάλη ζήτηση.
Αυτή τη στιγμή, η Tata Motors κατέχει το 70% της, ομολογουμένως πολύ μικρής ακόμα, αγοράς. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελούν μόνο το 2% των συνολικών πωλήσεών της στην Ινδία, αλλά η διοίκηση φιλοδοξεί να φτάσει το 20% μέχρι το 2025. Φαίνεται πως η Tata προσπαθεί να κάνει ένα άλμα μπροστά από τον ηλεκτρικό ανταγωνισμό, εγχώριο και πιθανώς αργότερα και εισαγόμενο, και να βάλει τις βάσεις για την κυριαρχία της σε αυτόν τον τομέα της ινδικής αγοράς αυτοκινήτων.
Η παρουσία των ισχυρών συνεταίρων και της Tata Power θα τη βοηθήσει πολύ στην προσπάθειά της, ενώ είναι σχεδόν σίγουρο πως οι δύο νέοι συνεργάτες θα μπορούν να συνεισφέρουν εκ νέου κεφαλαιακά, αν αυτό απαιτηθεί. Η συνεισφορά θα μπορούσε να μην περιοριστεί στις ινδικές δραστηριότητες της Tata Motors, αλλά - γιατί όχι – να επεκταθεί και στην πορεία της Jaguar Land Rover προς το αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον.
Αυτές, ή κάποιες παρόμοιες σκέψεις πρέπει να πέρασαν από το μυαλό των επενδυτών την εβδομάδα που μας πέρασε, και έτσι η μετοχή της εταιρείας σημείωσε μεγάλη άνοδο. Από τα 28 δολάρια, ακριβώς πριν την ανακοίνωση, ανέβηκε και έκλεισε την εβδομάδα στα 34,22. Από την
αρχή του Οκτωβρίου η άνοδος φτάνει το 50%, καθώς είχε προηγηθεί η ανακοίνωση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων και μία πολύ θετική έκθεση της Morgan Stanley.
Δεν αποκλείεται καθόλου να δούμε μια υποχώρηση της μετοχής τις επόμενες ημέρες, είναι όμως γεγονός πως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, η Tata Motors αποτελεί μία πολύ ενδιαφέρουσα επενδυτική επιλογή. Εφόσον το σχέδιο πετύχει, μπορεί να εξελιχθεί σε μία παγκόσμια δύναμη, κυρίαρχη στην ηλεκτρική αγορά της Ινδίας και με ισχυρή παρουσία στη Δύση, μέσω της Jaguar Land Rover.
Σε αυτή την περίπτωση, τα 26 δισεκατομμύρια δολάρια που είναι η τωρινή χρηματιστηριακή της αξία, δεν θα φαίνονται καθόλου υπερβολικά.