Του Γιώργου Φιντικάκη
Τα μηνύματα ότι κινδυνεύει να χαθεί για την οικονομία και το 2019, όσο θα παρατείνεται η προεκλογική περίοδος, και από τα συρτάρια του Μαξίμου θα βγαίνουν νέες παροχές, αυξάνονται καθημερινά.
Οι νέες προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδας που ανακοινώνονται τη Δευτέρα 1η Απριλίου, ταυτόχρονα με τη πορεία του οικονομικού κλίματος για το Μάρτιο από το ΙΟΒΕ πρόκειται να ενισχύσουν αυτή την εικόνα. Στην ουσία αναμένεται να περιγράφουν μια οικονομία εγκλωβισμένη σε μια παγίδα ασταθούς ανάκαμψης κάτω του 2%, και ένα χαμηλό "βαρομετρικό" στο οικονομικό κλίμα, δίχως μάλιστα να μπορεί να προβλέψει κανείς τις επιπτώσεις από μια μακρά προεκλογική χαλάρωση, και από την επιβράδυνση στην Ευρωζώνη.
Τα νέα καμπανάκια για την οικονομία θα ηχήσουν αύριο Δευτέρα, και δεν θα είναι "πρωταπριλιάτικα". Στην ετήσια έκθεση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Ι. Στουρνάρα για το 2018, που θα παρουσιαστεί αύριο στην Τακτική Γενική της Συνέλευση, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόβλεψη για το φετινό ρυθμό ανάπτυξης θα είναι χαμηλότερη των αρχικών, και ενώ πρόσφατα η Εθνική Τράπεζα είχε μιλήσει για 2% (από 2,5% που προέβλεπε στον προϋπολογισμό η κυβέρνηση).
Το πρώτο καμπανάκι είχε εξάλλου χτυπήσει στις αρχές Μαρτίου από την ΕΛΣΤΑΤ η οποία κατέβασε τον πήχη για την ανάπτυξη του 2018 στο 1,9% (από 2,1% που ανέμενε η κυβέρνηση), για να ακολουθήσουν προ μερικών εβδομάδων οι προβλέψεις της Κομισιόν για τη φετινή χρονιά, που μιλούσαν για ρυθμό 2,2%.
Στάσιμο το οικονομικό κλίμα
Το δεύτερο καμπανάκι θα αφορά τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ που ανακοινώνονται επίσης αύριο, και αφορούν το οικονομικό κλίμα για το μήνα Μάρτιο. Σε ένα δείκτη που καταγράφει τη ψυχολογία νοικοκυριών και επιχειρήσεων, και αποτελεί πρόδρομο δείκτη για τη πορεία του ΑΕΠ, τα στοιχεία θα τον δείχνουν καθηλωμένο στις 101,3 μονάδες, δηλαδή στα επίπεδα του Φεβρουαρίου.
Είχαν προηγηθεί την περασμένη εβδομάδα τα καμπανάκια της έκθεσης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για επενδύσεις, ανάπτυξη και οφειλές του Δημοσίου. Σε αυτήν, επισημαίνονταν ο κίνδυνος να να μην επιτευχθεί η προοπτική για ρυθμούς ανάπτυξης 2% τα επόμενα χρόνια, καθώς αυτή στηρίζεται στο σενάριο ισχυρής ετήσιας αύξησης άνω του 10% των επενδύσεων, των οποίων η προσέλκυση είναι προβληματική. Το Συμβούλιο έκρουε επίσης τον κώδωνα για την εκτίναξη στο υψηλότερο επίπεδο από το 2012, του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (2,9% του ΑΕΠ), ενώ υπενθύμιζε ότι το Δημόσιο συνεχίζει να χρωστά σημαντικές ληξιπρόθεσμες οφειλές στον ιδιωτικό τομέα.
Ετοιμάζει να βγάλει νέες παροχές από τα συρτάρια
Σε αυτή τη φάση βρίσκεται η ελληνική οικονομία. Η θέση μας στις αγορές είναι ακόμη αδύναμη και επισφαλής, αλλά δεν είναι καθόλου σίγουρο αν αυτό απασχολεί μια κυβέρνηση που βρίσκεται σε πορεία αποχώρησης από την εξουσία με βασική μέριμνα τις επόμενες εκλογές.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το Μαξίμου ετοιμάζεται να βγάλει νέες παροχές από τα συρτάρια του. Τις τελευταίες ημέρες μπορεί ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Τζανακόπουλος να επιχείρησε να κατευνάσει τους «έξω» ως προς το ενδεχόμενο ενός νέου μπαράζ παροχών, είχε όμως το βλέμμα και στους «μέσα», καθώς δεν απέρριψε να υπάρξουν πρόσθετα κοινωνικά μέτρα, όπως η καταβολή δώρου του Πάσχα.
Την ίδια στιγμή, το γεγονός ότι συνεργάτες του κ. Τσακαλώτου δεν άφηναν περιθώρια καταβολής του δώρου, μιλώντας ουσιαστικά για εκτροχιασμό των δημοσιονομικών στόχων, αποτυπώνει τις διαφορετικές εντός της κυβέρνησης γραμμές, που έφερε στη δημοσιότητα η δήλωση Πετρόπουλου.
Διότι το ζήτημα υπάρχει και με το παραπάνω. Σύμφωνα με τις πληροφορίες η σκέψη για πρόσθετες παροχές, δώρο Πάσχα ή άλλα, εξετάζεται σοβαρά από την κυβέρνηση, απλώς το timing της ανακοίνωσης Πετρόπουλου ήταν λανθασμένο. Ενόψει του κρίσιμου Eurogroup της 5ης Απριλίου, το οποίο πρέπει να έχει αίσιο τέλος με την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ, στη κυβέρνηση δεν επιθυμούν νέα μέτωπα με τους δανειστές.
Πολλώ δε μάλλον, όταν εκκρεμεί η υπόθεση με τις 120 δόσεις, που αφορά χιλιάδες μικρομεσαίους και θεωρείται ένα από τα τελευταία ισχυρά χαρτιά του Μαξίμου, προκειμένου να κλείσει την δημοσκοπική ψαλίδα. Επομένως, το λογικό είναι η όποια συζήτηση για δώρο Πάσχα να ανοίξει μετά το κλείσιμο και της εκκρεμότητας των 120 δόσεων, προκειμένου να μην επηρεαστεί η διαπραγμάτευση με τους εταίρους και «καεί» το τελευταίο αυτό χαρτί.