Όταν το Κογκρέσο των ΗΠΑ ψήφισε τον νόμο του Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού το περασμένο καλοκαίρι, το νομοσχέδιο φάνηκε να βασίζεται σε καλές προθέσεις. Σχεδιασμένος για να ενισχύσει την πράσινη οικονομία της Αμερικής και να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή, ο νόμος περιελάμβανε επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και άλλων φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων.
Αλλά μια διάταξη σύμφωνα με την οποία οι επιδοτήσεις αυτές θα είναι διαθέσιμες μόνο στους καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα αμερικανικής κατασκευής εξόργισε πολλά ευρωπαϊκά έθνη. Τη θεωρούν ως μια ελάχιστα συγκαλυμμένη προσπάθεια να αρπάξουν μερίδιο από τον ευρωπαϊκό κατασκευαστικό τομέα υψηλής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανίας, δελεάζοντας ευρωπαϊκές εταιρείες να μεταφέρουν εργοστάσια στις ΗΠΑ.
Μπαίνει στο προσκήνιο η παγκόσμια κούρσα για την κυριαρχία της πράσινης τεχνολογίας, όπου το μέλλον του πλανήτη και της παγκόσμιας οικονομίας είναι συνυφασμένα σε ένα δυνητικά επικίνδυνο γεωπολιτικό παιχνίδι.
Οι ΗΠΑ και η ΕΕ βρίσκονται σε αντιπαράθεση, αλλά και ορισμένα κράτη της Ανατολικής Ασίας δηλώνουν τη δυσαρέσκειά τους, και ορισμένοι στις βρετανικές επιχειρήσεις αναρωτιούνται πού ακριβώς βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο σε αυτή την αυξανόμενη διαμάχη.
Ενώ οι περισσότερες χώρες επιδοτούν την πράσινη τεχνολογία, αυτό που τρόμαξε πολλούς συμμάχους, όπως περιγράφει σε ανάλυσή του το BBC, ήταν η συγκεκριμένη στόχευση του Τζο Μπάιντεν για κονδύλια αποκλειστικά για αυτοκίνητα βορειοαμερικανικής κατασκευής.
Αγοράζονται τα ευρωπαϊκά;
Πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ήταν στον κατάλογο των επενδυτών στην αμερικανική παραγωγή αυτοκινήτων που διάβασε ο Τζο Μπάιντεν όταν παρουσίασε τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού. Αλλά δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα που θα επηρεαστούν.
Ο Svein Tore Holsether, το αφεντικό της νορβηγικής εταιρείας παραγωγής λιπασμάτων Yara, είπε: «Οι ΗΠΑ θέτουν σε εφαρμογή ένα σύστημα που παρέχει ανταμοιβές για τη δέσμευση του άνθρακα και επίσης για τη μετάβαση σε πράσινη παραγωγή σε επίπεδο που παρέχει πραγματικά κίνητρα και οδηγεί σε επενδύσεις»
Αυτό που είναι σαφές είναι ότι η ΕΕ πρόκειται να απαντήσει στο τεράστιο αμερικανικό σχέδιο, παρά τις ανησυχίες των μελών της για την πρόκληση εμπορικού πολέμου. Και ο Λευκός Οίκος έχει επίγνωση των ζητημάτων, έχοντας συστήσει ειδική ομάδα εργασίας ΗΠΑ-ΕΕ για να τα εξετάσει.
Πού είναι τα κίνητρα;
Σε πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες τίθενται ερωτήματα αυτή τη στιγμή, όπως, πού είναι τα κίνητρα; Οι επιχειρήσεις κλείνουν. Νέες επενδύσεις γίνονται στις ΗΠΑ...
Πού βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο;
Το πού βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο σε όλα αυτά είναι λιγότερο βέβαιο.
Ενώ το BBC γνωρίζει ότι τόσο οι υπουργοί Επιχειρήσεων όσο και οι υπουργοί Εμπορίου έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στους Αμερικανούς ομολόγους τους, τα ακριβή αιτήματά τους είναι ασαφή. Ο υπουργός Επιχειρήσεων Grant Shapps λέει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν χρειάζεται ένα πακέτο πράσινων κινήτρων αμερικανικού τύπου, επειδή το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ήδη "μπροστά από το παιχνίδι".
«Στην πραγματικότητα έχουμε κάνει την επένδυσή μας για να αποκτήσουμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, κάτι για το οποίο πρόκειται ο νόμος των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού. Το κάναμε πριν από μια δεκαετία», είπε.
"Γι' αυτό και δεν έχουμε μόνο το μεγαλύτερο υπεράκτιο αιολικό πάρκο στον κόσμο, αλλά και το δεύτερο μεγαλύτερο, το τρίτο, το τέταρτο και έρχεται ένα ακόμη μεγαλύτερο".
Είναι επίσης βέβαιος ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα παραβλεφθεί σε αυτό που μπορεί να καταλήξει να είναι μια διαίρεση ΕΕ-ΗΠΑ όσον αφορά αυτό το θέμα.
Είπε ότι μίλησε επίσης με τον ομόλογό του και ο κ. Shapps λέει ότι πολλά από αυτά που κάνουν οι ΗΠΑ είναι ευπρόσδεκτα. «Τα κομμάτια που πραγματικά θα μπορούσαν να μας επηρεάσουν, το κομμάτι του προστατευτισμού, είναι οι άκρες που πρέπει να βγουν από το νομοσχέδιο».
Τι πιστεύουν οι ΗΠΑ;
Η τρέχουσα γραμμή από τους ηγέτες που συζήτησαν το νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού με τους ομολόγους τους στις ΗΠΑ είναι ότι όλα αυτά ήταν ένα ατύχημα και ότι κατά τη σύνταξη αυτής της νομοθεσίας οι ΗΠΑ "απλά ξέχασαν" την Ευρώπη και διέπραξαν μια οικονομική "μισή επιθετικότητα".
Η διαβεβαίωση ήταν ότι όλα αυτά στόχευαν την Κίνα και όχι την Ευρώπη. Αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα κεφάλια των μεγάλων Ευρωπαίων κατασκευαστών έχουν γυρίσει. Και ενώ οι ανάγκες του καθαρού μηδενός τείνουν προς την κατεύθυνση να γίνονται περισσότερες ευρωπαϊκές κατασκευές στην Ευρώπη, και το ίδιο ισχύει και για τη Βόρεια Αμερική, υπάρχει μια κόκκινη γραμμή που δεν πρέπει να ξεπεραστεί, σύμφωνα με έναν Ευρωπαίο ηγέτη.
Εάν η ευρωπαϊκή εξαγωγική παραγωγή, οι επενδύσεις και οι θέσεις εργασίας αρχίσουν να μεταναστεύουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τα πράγματα θα μπορούσαν να γίνουν δύσκολα, μου είπαν.
Υπάρχει επίσης ανησυχία ότι αυτό δεν θα τελειώσει με τις "πράσινες τεχνολογίες". Οι εμπλοκές στην αλυσίδα εφοδιασμού που προκλήθηκαν από την πανδημία έχουν κάνει τις χώρες να επανεξετάσουν την εξάρτησή τους από την Ανατολική Ασία, και όχι μόνο από την Κίνα, για βιομηχανικά προϊόντα.
Ορισμένοι στη βρετανική βιομηχανία φοβούνται μια διαίρεση ΕΕ-ΗΠΑ όχι μόνο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και για τα μικροτσίπ και άλλες κρίσιμες τεχνολογίες. Και είναι σαφές ότι ο "πλανήτης" με τον οποίο η "παγκόσμια Βρετανία" επεδίωξε να εμπλακεί μετά το Brexit έχει αλλάξει σημαντικά, εγείροντας αρκετά θεμελιώδη στρατηγικά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της Βρετανίας εν μέσω όλων αυτών.