Η κυβέρνηση Μπάιντεν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κίνα χρησιμοποιεί αθέμιτες πολιτικές και πρακτικές για να κυριαρχήσει στους παγκόσμιους τομείς της ναυτιλίας, των logistics και της ναυπηγικής, δήλωσαν στο Reuters τρεις πηγές που γνωρίζουν τα αποτελέσματα μιας πολύμηνης εμπορικής έρευνας.
Η Αμερικανίδα εμπορική εκπρόσωπος Κάθριν Τάι ξεκίνησε την έρευνα τον Απρίλιο του 2024 κατόπιν αιτήματος των United Steelworkers και τεσσάρων άλλων αμερικανικών συνδικάτων βάσει του άρθρου 301 του Νόμου περί εμπορίου του 1974, το οποίο επιτρέπει στις ΗΠΑ να επιβάλλουν κυρώσεις σε ξένες χώρες που προβαίνουν σε πράξεις που είναι «αδικαιολόγητες» ή «παράλογες» ή επιβαρύνουν το αμερικανικό εμπόριο.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η Κίνα έβαλε μπροστά τη ναυπηγική και ναυτιλιακή βιομηχανία για να κυριαρχήσει, χρησιμοποιώντας οικονομική στήριξη, βάζοντας εμπόδια για τις ξένες επιχειρήσεις, αναγκαστική μεταφορά τεχνολογίας και κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και προμήθγια να δώσει στη ναυπηγική και ναυτιλιακή βιομηχανία της πλεονέκτημα, δήλωσε μία από τις πηγές, υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Το Πεκίνο επίσης «κατέστειλε σοβαρά και τεχνητά το εργατικό κόστος της Κίνας στους τομείς της ναυτιλίας, της ναυπηγικής και των logistics», πρόσθεσε το εν λόγω πρόσωπο, επικαλούμενο αποσπάσματα της έκθεσης.
Η έρευνα επικαλείται στοιχεία που δείχνουν ότι το μερίδιο της Κίνας στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία αξίας 150 δισ. δολαρίων έχει αυξηθεί πάνω από 50% το 2023 από περίπου 5% το 2000, βοηθούμενο σε μεγάλο βαθμό από τις κρατικές επιδοτήσεις, ενώ οι άλλοτε κυρίαρχες αμερικανικές ναυπηγικές εταιρείες είδαν το μερίδιό τους να μειώνεται κάτω από το 1%.
Η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία είναι οι επόμενες μεγαλύτερες ναυπηγικές εταιρείες.
«Η έκθεση παρέχει ένα νέο όπλο στην επερχόμενη κυβέρνηση για να χτυπήσει την Κίνα και μπορεί να ανοίξει το δρόμο για δασμούς ή λιμενικά τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία, όπως προτείνουν τα συνδικάτα» είπαν οι πηγές.
Τι θα κάνει ο Τραμπ
Ο Τραμπ χρησιμοποίησε το ίδιο άρθρο 301 για να επιβάλει δασμούς σε εκατοντάδες δισ. δολαρίων από την Κίνα κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, αφού μια έρευνα του αμερικανικού γραφείου εμπορικών πολιτικών διαπίστωσε ότι η Κίνα καταχράστηκε την πνευματική ιδιοκτησία των ΗΠΑ και εξανάγκασε τη μεταφορά αμερικανικής τεχνολογίας σε κινεζικές εταιρείες.
Το γραφείο Εμπορικών Πολιτικών θα δημοσιεύσει τα πορίσματά της αργότερα αυτή την εβδομάδα, λίγες ημέρες πριν ο Μπάιντεν αποχωρήσει από την προεδρία στις 20 Ιανουαρίου, δήλωσαν οι πηγές.
Η έκθεση έρχεται μετά από έντονες επικρίσεις από τις ΗΠΑ και άλλες δυτικές δυνάμεις για τις επιθετικές βιομηχανικές πολιτικές της Κίνας και την υπερπαραγωγή προϊόντων όπως ο χάλυβας, και επιδεικνύει μια σπάνια διακομματική συμφωνία για την ανάγκη να διορθωθεί η ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, την ώρα που η Κίνα αρνείται κάθε παράβαση.
Οι ειδικοί συμφωνούν ότι η ανοικοδόμηση της άλλοτε ζωντανής ναυπηγικής και ναυτιλιακής βιομηχανίας των ΗΠΑ θα διαρκέσει δεκαετίες και θα κοστίσει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια και οι δασμοί από μόνοι τους δεν θα είναι αρκετοί, είπαν.
Ο Τραμπ, ο οποίος έχει δηλώσει ότι θα αυξήσει τους δασμούς στα κινεζικά προϊόντα στο 60%, καυτηρίασε την περασμένη εβδομάδα τις κινήσεις της να κυριαρχήσει στην εμπορική και στρατιωτική ναυπηγική βιομηχανία, λέγοντας ότι οι ΗΠΑ έχουν «υποφέρει τρομερά» και πρέπει να αλλάξουν πορεία.
Πρότεινε επίσης ότι οι ΗΠΑ ίσως χρειαστεί να στραφούν σε συμμάχους τους για να κατασκευάσουν τα απαραίτητα ναυτικά σκάφη για τον αμερικανικό στρατό.
Οι ΗΠΑ διαθέτουν σήμερα μόλις 20 δημόσια και ιδιωτικά ναυπηγεία, ενώ στις αρχές της δεκαετίας του 1980 τα αμερικανικά ναυπηγεία ξεπερνούσαν τα 300. Οι ειδικοί λένε ότι η ζήτηση είναι ισχυρή και αυξάνεται για πολιτικά και στρατιωτικά πλοία.