Η συγκυρία τα έφερε έτσι ώστε η Ελλάδα να βρίσκεται σε εξαιρετικά πλεονεκτική θέση έναντι των Ευρωπαίων εταίρων της αλλά και πολλών άλλων οικονομιών, τόσο χάρη στη «γυάλα» του δημόσιου χρέους, το οποίο βρίσκεται κυρίως στα χέρια του επίσημου τομέα και εξυπηρετείται με μεσοσταθμικά επιτόκια πέριξ του 1,5%-περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ- όσο και χάρη στον επανασχεδιασμό των ενεργειακών εφοδιαστικών αλυσίδων μετά τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, γεγονός που προσδίδει στην χώρα μας νέα βαρύτητα στον ενεργειακό χάρτη.
Πολλά οφείλουμε στους πόρους του Ταμείου Ανάπτυξης, οι οποίοι δεν θα υπήρχαν αν δεν υπήρχε η ατυχής συγκυρία της Covid-19, ενώ και ο πληθωρισμός βάζει το λιθαράκι του στο turnaround story της ελληνικής οικονομίας, συνεπικουρώντας στη βελτίωση της μακροοικονομικής εικόνας μας και συμβάλλοντας ενεργά στη σμίλευση του κλάσματος Χρέος/ΑΕΠ.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες συμπεριλαμβανομένης και της σημαντικής ένεσης στο ΑΕΠ της Ελλάδας από την σοβαρή επέκταση της τουριστικής περιόδου, αντικατοπτρίζονται στις χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τις οποίες η χώρα μας είναι η αναμενόμενη πρωταγωνίστρια των οικονομικών επιδόσεων.
Πρόκειται για μια είδηση πρώτης γραμμής, τουλάχιστον για όσους ασχολούνται επενδυτικά με το ελληνικό χρηματιστήριο.
Συγκεκριμένα, για την Ελλάδα η Επιτροπή προβλέπει ανάπτυξη 6% το 2022, 1% το 2023 και 2% το 2024, έναντι ανάπτυξης στην ευρωζώνη 3,2% το 2022, 0,3% το 2023 και 1,5% το 2024 και στην ΕΕ 3,3% το 2022, 0,3% το 2023 και 1,6% το 2024.
Τουτέστιν, η ανάπτυξη της Ελλάδος αναμένεται να είναι πάνω από το μέσο όρο της ευρωζώνης και της ΕΕ τόσο για την τρέχουσα χρονιά όσο και για τις δύο επόμενες.
Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, η Επιτροπή προβλέπει ότι στην Ελλάδα θα διαμορφωθεί στο 10% το 2022 και θα μειωθεί στο 6% το 2023 και στο 2,4% το 2024. Για την ευρωζώνη, η Επιτροπή προβλέπει πληθωρισμό στο 8,5% το 2022, στο 6,1% το 2023 και στο 2,6% το 2024 ενώ σε επίπεδο ΕΕ προβλέπεται πληθωρισμός 9,3% το 2022, 7% το 2023 και 3% το 2024.
Σύμφωνα λοιπόν με τις προβλέψεις της Επιτροπής, οι ελληνικές επιδόσεις στο μέτωπο της καταπολέμησης του πληθωρισμού σε σχέση με τις υπόλοιπες πάντα χώρες αναμένονται λίγο καλύτερες από το 2023 και μετά.
Όμως, η παραμονή του πληθωρισμού στα υψηλά επίπεδα της τάξης του 6% και του 7% για όλο το 2023 είναι ένα σημείο προβληματισμού για όλες τις χώρες της ΕΕ, αλλά και για την επενδυτική κοινότητα, η οποία πρέπει να το λάβει σοβαρά υπόψιν ως δεδομένο στην διαμόρφωση των χαρτοφυλακίων του 2023.
Οι παραδοχές για τις προβλέψεις του δημοσιονομικού ελλείμματος
Στο κεφάλαιο τώρα το δημοσιονομικού ελλείμματος, η Ελλάδα από το 2023 και μετά αναμένεται να «κερδίσει στα σημεία».
Ας αρχίσουμε αυτή τη φορά από τις προβλέψεις για την ευρωζώνη και την ΕΕ. Για την ευρωζώνη το δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται να φτάσει κατά μέσο όρο το (-3,5%) το 2022, το (-3,7%) το 2023 και το (-3,3%) το 2024. Για την ΕΕ η Επιτροπή προβλέπει δημοσιονομικό έλλειμμα στο (-3,4%) το 2022, στο (-3,6%) το 2023 και στο (-3,2%) το 2024.
Περνώντας στην Ελλάδα, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης παρά τις επιδοτήσεις για τον μετριασμό των επιπτώσεων των υψηλών τιμών της ενέργειας προβλέπεται να μειωθεί από 7,5% του ΑΕΠ το 2021 σε 4,1% το 2022. Μεγάλο ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έπαιξε η σταδιακή κατάργηση των μέτρων που σχετίζονται με την πανδημία, αλλά και η ενίσχυση των εσόδων από τον τουρισμό.
Το 2023 αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο (-1,8%), φέρνοντας το πρωτογενές ισοζύγιο σε πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ. Είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι στην πρόβλεψη αυτή έχουν ληφθεί υπόψιν τα μέτρα ενεργειακής στήριξης για το 2023, αλλά και το πακέτο των μόνιμων μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση στη ΔΕΘ και περιλαμβάνει την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης σε μισθωτούς και συνταξιούχους του Δημοσίου όπως και μέτρα για τους μισθούς του δημόσιου τομέα με εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος 0,4% του ΑΕΠ.
Την ίδια στιγμή έχουν συνυπολογιστεί και οι νέοι φόροι στα υπερβάλλοντα κέρδη των παραγωγών ενέργειας, εξέλιξη που αναμένεται να μειώσει το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων για τη στήριξη των καταναλωτών από τις υψηλές τιμές ενέργειας από το 2,3% του ΑΕΠ το 2022 στο 0,5% του ΑΕΠ το 2023.
Για το 2024, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω στο 0,8% του ΑΕΠ, που αντιστοιχεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 2,2%. Είναι σημαντικό όμως να σημειώσουμε ότι η πρόβλεψη αυτή προϋποθέτει ότι τα ενεργειακά μέτρα θα καταργηθούν σταδιακά έως το 2024.
Τα αδύναμα σημεία
Στην αχίλλειο πτέρνα της χώρας μας τώρα , το δημοσιονομικό χρέος, προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 171,1% του ΑΕΠ το 2022 και να μειωθεί στο 161,9% το 2023 και στο 156,9% το 2024.
Μπορεί τα επίπεδα αυτά να παραμένουν δυσθεώρητα σε σχέση με τα επίπεδα της ευρωζώνης- πέριξ του 90%-93% -ή της ΕΕ – πέριξ του 84%-86% -όμως δεν παύει η αποκλιμάκωση του να είναι μια σημαντική εξέλιξη. Υπενθυμίζουμε ότι το δημόσιο χρέος της Ελλάδας, εξαιτίας και των μέτρων στήριξης κατά της πανδημίας ξεπερνούσε στο τέλος του 2020 το 206% του ΑΕΠ.
Ψηλά σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης και της ΕΕ αναμένεται να παραμείνει η ανεργία, καθώς προβλέπεται να παραμείνει στα επίπεδα του 12,6% το 2022 και το 2023 και να μειωθεί ελαφρώς στο 12,1% το 2024.
Οι κίνδυνοι
Από τις παρατηρήσεις της Επιτροπής που αξίζει να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας είναι ότι η απουσία τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των μισθών του Δημοσίου και των κοινωνικών παροχών αναμένεται να διατηρήσει την αύξηση των ονομαστικών μισθών κάτω από τον πληθωρισμό.
Η τελευταία αύξηση του κατώτατου μισθού, τα κυβερνητικά μέτρα για την στήριξη των νοικοκυριών προκειμένου να διαχειριστούν τις υψηλές τιμές και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης αναμένεται να αντισταθμίσουν μόνο εν μέρει τη μείωση των πραγματικών μισθών.
Η μείωση αυτή βέβαια δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά και τις περισσότερες χώρες που τροφοδοτούν τα τουριστικά έσοδα της χώρας μας. Αυτό σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή της Μεσογείου και την αργή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού με πιθανή την παραμονή του σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από αυτά που είχαμε συνηθίσει τις τελευταίες δεκαετίες, αυξάνουν τις αβεβαιότητες για τα τουριστικά έσοδα της χώρας.
Οι αβεβαιότητες όμως δεν αναιρούν το γεγονός ότι η χώρα μας τα δύο επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι πάνω από το μέσο όρο της ευρωζώνης και της ΕΕ σε κρίσιμους οικονομικούς δείκτες, κάτι που πιστοποιεί ότι η Ελλάδα έχει αλλάξει σελίδα.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά,συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.