Βύθιση της ζήτησης για βενζίνη που έφτασε την Μεγάλη Εβδομάδα ακόμη και το 70% καταγράφεται στην ελληνική αγορά η οποία βρίσκεται σε μια ολοένα και μεγαλύτερη μέγγενη πολύ χαμηλών πωλήσεων και αυξανόμενης κρίσης ρευστότητας.
Καλείται από την μια πλευρά, εκείνη της διύλισης, να διαχειριστεί το αβέβαιο τοπίο της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς αναφορικά με την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης και την συνεπακόλουθη κατάρρευση των τιμών, ενώ από την άλλη, αυτή των εταιρειών και των πρατηρίων, το πρόβλημα λέγεται έλλειψη ρευστότητας.
Τα μέχρι τώρα στοιχεία για τον Απρίλιο δείχνουν μείωση πωλήσεων 60% στις βενζίνες σε σχέση με πέρυσι, επίπεδα που την εβδομάδα του Πάσχα έπιασαν το 70% με τάσεις διαρκούς επιδείνωσης. Άνθρωποι του χώρου βλέπουν το μήνα να κλείνει με το ιστορικό -75%-80% από πλευράς πωλήσεων. Εξαιρετικά δύσκολα διαχειρίσιμη είναι η κατάσταση για τους "μικρούς", δηλαδή τις εταιρείες και αρκετά από τα 5.300 πρατήρια της χώρας που δεν ανήκουν σε κάποιον όμιλο, όπου ο κίνδυνος του λουκέτου είναι ορατό.
Το "κραχ" των διεθνών τιμών δεν περνά παρά ως ένα μικρό βαθμό στην αντλία, για τον γνωστό λόγο ότι το 65% της τιμής είναι φόροι και μόνο το 35% εξαρτάται από τις διακυμάνσεις του μπρεντ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελευταίο μήνα, παρά την τεράστια βουτιά του πετρελαίου, η μέση πανελλαδική τιμή αντλίας της βενζίνης δεν έχει μειωθεί παρά μόλις 4% και από τα 1,399 ευρώ στις αρχές Απριλίου πωλούνταν την Δευτέρα στα 1,347 ευρώ. Σαν αποτέλεσμα η Ελλάδα παραμένει στην πανευρωπαϊκή λίστα ως η 4η χώρα με την υψηλότερη τιμή βενζίνης, πίσω μόνο από Ολλανδία, Ιταλία και Μάλτα.
Ένας άλλος φυσικά λόγος δεν αποκλείεται να συνδέεται με την προσπάθεια όσων έκαναν υπό κανονικές συνθήκες, για παράδειγμα μηνιαίο τζίρο 5.000 ευρώ και αυτός τώρα έχει μειωθεί στα 1000 ευρώ, να “ρεφάρουν” μέρος της ζημιάς, περνώντας με καθυστέρηση τις μειώσεις στην αντλία. Τις επόμενες ημέρες η τιμή της βενζίνης θα ενσωματώσει λογικά ένα μέρος από την βουτιά του μπρεντ του τελευταίου 48ωρου, ωστόσο και πάλι αυτή θα είναι μικρή.
Τα ποσοστά πωλήσεων για τις τρεις τελευταίες εβδομάδες είναι αποκαλυπτικά καθώς η βουτιά στις βενζίνες αγγίζει το 70% και στο ντίζελ κίνησης το 45%-50%. Άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν ότι ακόμη και αν ξεκινήσει το σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας και πάλι η ζήτηση θα παραμείνει κατά 40%-50% κάτω από τα περυσινά επίπεδα. Σε επίπεδο διυλιστηρίων, το πρόβλημα δεν αφορά μόνο την εγχώρια μείωση της ζήτησης αλλά και την αδυναμία να καλυφθεί αυτή η απώλεια από τις αγορές εξωτερικού, όπου υπό κανονικές συνθήκες διοχετεύονταν μεγάλο μέρος της παραγωγής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.