Τη νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων του τμήματος «Κιάτο – Ροδοδάφνη Αιγίου» μήκους 71 χλμ την οποία κατασκεύασε ο όμιλος MYTILINEOS εγκαινίασε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, παρουσία του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της κατασκευάστριας εταιρείας Ευάγγελου Μυτιληναίου.
Πρόκειται για ένα έργο ζωτικής σημασίας για ολόκληρη την περιοχή της Πελοποννήσου, καθώς συνδυαστικά με τον προαστιακό, ο επιβάτης θα μπορεί να ταξιδέψει σε περίπου δύο ώρες τη διαδρομή Νερατζιώτισσα (Μαρούσι) - Διακοφτό. Παράλληλα, συνδέει τους κατοίκους της Πάτρας, της Αχαΐας και όλης της ευρύτερης περιοχής με το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος καθώς και με το λιμάνι του Πειραιά, μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου.
Με την έναρξη λειτουργίας της γραμμής, μειώνεται ο χρόνος διαδρομής και βελτιώνεται η λειτουργία του σιδηρόδρομου και η αξιοπιστία των δρομολογίων. Ταυτόχρονα, επιδιώκεται να εκτραπεί ένα σημαντικό ποσοστό της οδικής κυκλοφορίας προς το σιδηρόδροµο, με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη.
Η σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη, που εντάσσεται στο ευρύτερο έργο της κατασκευής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ)-Πάτρας, αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο υποδομής και μεταφορών καθώς με την υλοποίησή του γίνεται πλέον πραγματικότητα η διασύνδεση της Πελοποννήσου με το σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο της Αθήνας.
Η Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (Ν.Δ.Σ.Γ.Υ.Τ.) μεταξύ Κιάτου – Πάτρας είναι συνέχεια της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων Αθηνών – Κορίνθου – Κιάτου και θα αποτελέσει το συνδετήριο άξονα της πρωτεύουσας με την Πάτρα, το τρίτο σε μέγεθος οικονομικό κέντρο της χώρας.
Η γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη εξυπηρετείται από τρεις σταθμούς (Ξυλοκάστρου, Ακράτας και Αιγίου) και έξι στάσεις (Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς, Πλατάνου, Διακοπτού και Ελίκης). Το συνολικό της κόστος έφτασε στα 273 εκατ. ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της MYTILINEOS στην Ελλάδα. Στο τμήμα Κιάτο-Λυκοποριά το τρένο θα πιάνει ταχύτητες ως 200 χλμ./ώρα, ενώ ως τη Ροδοδάφνη Αιγίου η μέγιστη ταχύτητα θα είναι 150 χλμ./ώρα.
Η σιδηροδρομική γραμμή είναι συνολικού μήκους 71 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει έξι σήραγγες συνολικού μήκους 11.000 μ. περίπου, οκτώ σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 2.150 μέτρων, 18 σιδηροδρομικές γέφυρες, 60 ανισόπεδες διαβάσεις.
Το έργο πέρασε δια πυρός και σιδήρου έως ότου κατασκευαστεί, καθώς η αρχική εργολαβία (το 2006) είχε δοθεί στη Μηχανική η οποία στη συνέχεια κηρύχθηκε έκπτωτη, ενώ κατόπιν η ΜΕΤΚΑ (που πλέον έχει συγχωνευτεί με τη MYTILINEOS), κέρδισε το 2014 το νέο διαγωνισμό και είναι αυτή που παρέδωσε το έργο.
Το έργο περιλάμβανε συντέλεση των απαλλοτριώσεων και επιτάξεων των αναγκαίων εκτάσεων, έργα υποδομής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, έργα επιδομής σε όλο το μήκος της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, διάνοιξη σηράγγων, έργα εγκατάστασης σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης ΕΤCS level I και τηλεπικοινωνιών καθώς και την κατασκευή σιδηροδρομικών Σταθμών/Στάσεων. Συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), στο πλαίσιο του Άξονα Προτεραιότητας Β’ του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Άνοιγμα στα μεγάλα έργα από τη MYTILINEOS
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Παναγιώτης Γαρδελίνος Γενικός Διευθυντής Τομέα Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ομίλου MYTILINEOS, η εταιρεία ανέλαβε το έργο το 2014 «εν μέσω βαθιάς κρίσης και εθνικής εσωστρέφειας». Όπως επισήμανε ο ίδιος, η MYTILINEOS πλέον πέρα των τομέων μεταλλουργίας, των έργων EPG, της ηλεκτρινής ενέργειας και του φυσικού αερίου, μπαίνει δυναμικά στα έργα υποδομών, παραχωρήσεων, ΣΔΙΤ κ.α. με στόχο να συμβάλει στην ανάταση της χώρας.
Ο κ. Γαρδελίνος, έκανε ειδική αναφορά στη σημασία των μεγάλων για την ανάταξη της οικονομίας, σημειώνοντας πως «η ανάταση της εθνικής μας οικονομίας μετά και την δοκιμασία της πανδημίας θα έλθει μέσα από την αναβίωση των μεγάλων έργων. Τα σύγχρονα μεγάλα έργα είναι φιλόδοξα και πάνω από όλα, στηρίζονται στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης» τόνισε.
Κ. Καραμανλής: Τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμιά κυβέρνηση
«Φυσικά για το έργο που εγκαινιάζουμε δεν εργάστηκε μόνο η σημερινή κυβέρνηση.
Τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, δεν ανήκουν σε κανέναν πολιτικό δεν ανήκουν σε κανένα κόμμα. Ανήκουν στους Έλληνες πολίτες, διότι αυτοί με τις θυσίες τους και τους δικούς τους κόπους γίνονται πραγματικότητα και για το δικό τους μέλλον τα κάνουμε. Και η κάθε κυβέρνηση έχει υποχρέωση να βάζει κι αυτή το δικό της λιθαράκι για να υπηρετήσει αυτό τον σκοπό. Έτσι ακριβώς συνέβη και με αυτό το έργο». Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής κατά τη χθεσινή παρουσίαση του έργου στο Αίγιο.
Παραδέχτηκε όμως ότι «το παραλάβαμε με αρκετές καθυστερήσεις και προβλήματα. Θα παραδινόταν το Μάρτιο αλλά λόγω πανδημίας καθυστέρησε. Αποτρέψαμε, μάλιστα, την επιστροφή κονδυλίων ύψους 240 εκατ. ευρώ», που αφορούσαν ποινές της Ε.Ε. λόγω καθυστερήσεων, οι οποίες αποφεύχθηκαν.
Ο κ. Καραμανλής έκανε αναφορά και στις «αρρώστιες» που κυριαρχούσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια με τις τεράστιες εκπτώσεις από την πλευρά των αναδόχων οι οποίες δεν ήταν βιώσιμες, σημειώνοντας ότι πλέον έχουμε εταιρείες που και μπορούν και το αποδεικνύουν ότι μπορούν να βγάλουν εις πέρας τα μεγάλα και φιλόδοξα projects».
Παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες θα ξεκινήσουν τα έργα που θα συνεπικουρήσουν τη σιδηροδρομική γραμμή, ήτοι οδικά έργα ώστε να υπάρχει πρόσβαση και της συγκοινωνίες προς όλους τους σταθμούς της νέας γραμμής. Κάτι, που είναι πάγιο αίτημα της τοπικής δημοτικής αρχής. «Είναι κάτι που το χρωστάμε στην τοπική κοινωνία», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Τέλος, τόνισε ότι η Πελοπόννησος είναι προτεραιότητα για την κυβέρνηση και «στο επίκεντρο της πολιτικής μας. Η ανάπτυξη ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί κεντρικό μας στόχο».