Χωρίς τη μέγγενη των δημοσιονομικών κανόνων θα λειτουργήσουν οι οικονομίες των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 2023, ενώ από το 2024 θα ισχύσει ένα νέο πλαίσιο που είτε θα περιλαμβάνει αρκετές ευελιξίες είτε αναθεωρημένους κανόνες, προσαρμοσμένους στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε οικονομίας. Στην ουσία έχουμε μπροστά μας το τέλος των δημοσιονομικών κανόνων τουλάχιστον υπό τη μορφή που τους ξέραμε.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Liberal.gr, η Ελλάδα έχει μπροστά της έναν ακόμη χρόνο «ελευθερίας» χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα ακολουθήσει συνετή και «μετρημένη» δημοσιονομική πολιτική. Όπως αναφέρουν κοινοτικές πηγές, η αναστολή των δημοσιονομικών κανόνων για το 2023 θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, παρά το γεγονός ότι οι συζητήσεις για το θέμα βρίσκονται σε εξέλιξη.
Και αυτό γιατί είναι τέτοιες οι συνθήκες που καμία άλλη απόφαση δεν μπορεί να διασφαλίσει την απρόσκοπτη ανάπτυξη των ευρωπαϊκών χωρών φέτος. Παρά τις όποιες αντιδράσεις και αντιρρήσεις, είναι κοινός τόπος στην Κομισιόν ότι η ρήτρα γενικής διαφυγής, ήτοι η αναστολή των κανόνων, πρέπει να ισχύσει και για το επόμενο έτος.
Η Ευρώπη βρίσκεται μπροστά σε πολύ κρίσιμες αποφάσεις, καθώς ο πληθωρισμός πλησιάζει στο 10%, συνθλίβοντας την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και πλήττοντας βαριά την οικονομική δραστηριότητα. Ο κίνδυνος για την Ευρωζώνη είναι ορατός και οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις επιβεβλημένες σε μία συγκυρία που πρώτο μέλημα είναι να αποτραπεί ο εκτροχιασμός της ανάκαμψης.
Την ίδια ώρα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δηλώνει αποφασισμένο να μην παρεκκλίνει από το δόγμα «πρώτα μετράμε και μετά παίρνουμε μέτρα», σε ό,τι αφορά τα πακέτα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων και τις ευρύτερες επιδοματικές πολιτικές στο σύνολο του 2022.
Στο υπουργείο Οικονομικών θέλουν να φτάσουμε στο 2024 με τις λιγότερες δυνατές «απώλειες» σε επίπεδο ελλειμμάτων και ΑΕΠ. Γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις τον προϋπολογισμό θα γίνονται με έκτακτες κάθε φορά παρεμβάσεις όπως αυτή των 2 δισ. ευρώ που θα σταλεί στην Κομισιόν τον Απρίλιο.
Με το νέο πλαίσιο δημοσιονομικών κανόνων, το οποίο εκτιμάται ότι θα έχει οριστικοποιηθεί έως το τέλος του 2022 ή το πολύ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, η Ελλάδα θα μπορεί να καταρτίσει μία νέα στρατηγική μείωσης του χρέους και αναβάθμισης της δημοσιονομικής της θέσης.
Ένα ακόμη σημαντικό θέμα έχει να κάνει με το πλαίσιο των κανόνων που θα ισχύσει από το 2024. Οι ίδιες κοινοτικές πηγές αναφέρουν ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να συνεχίσουμε με το ίδιο «σφιχτό» πλαίσιο που ίσχυε πριν την πανδημία.
Η πρώτη αλλαγή θα είναι στον κανόνα του χρέους, καθώς μετά και την ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, ακόμη και το χρέος της Γερμανίας θα διαμορφώνεται αρκετά πάνω από το 60% που είναι το όριο του Δημοσιονομικού Συμφώνου.
Όπως ανέφερε το Liberal.gr πριν από λίγες ημέρες, ο δημοσιονομικός αέρας που θα δοθεί από τις Βρυξέλλες για φέτος δεν θα είναι αρκετός για να αποφευχθεί η επιβράδυνση της ανάπτυξης.
Διότι υπάρχει πάντα ο φόβος εκτίναξης του χρέους και υποβάθμισης των προοπτικών της ευρωπαϊκής οικονομίας, ενώ το Βερολίνο αντιδρά ακόμη σθεναρά στην έκτακτη – πόσω μάλλον στην τακτική – έκδοση ευρωομολόγων. Επομένως, οι κυβερνήσεις δεν θα μπορούν να καλύψουν όλο το εύρος της ακρίβειας.
Όπως δήλωσε προχθές ο Χρήστος Σταϊκούρας η συζήτηση για την αναθεώρηση των κανόνων βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να ακολουθήσει συνετή δημοσιονομική πολιτική.
Γιατί αν αυξήσει ανεξέλεγκτα τις δαπάνες, θα αυξηθεί πολύ το έλλειμμα και έτσι να υποχρεωθεί η χώρα να βγει στις αγορές με χειρότερους όρους, πόσω μάλλον από τη στιγμή που δεν έχει την επενδυτική βαθμίδα. Αποτέλεσμα θα είναι να υπονομεύσει μία τέτοια κίνηση τις επόμενες γενιές, επιδεινώνοντας τη θέση της Ελλάδας σε όρους δημοσιονομικούς.