Οι προηγούμενες μέρες ήταν γεμάτες ειδήσεις για την Tesla (TSLA NASDAQ), την πρωτοπόρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ας ξεκινήσουμε από τις καλές. Το Σάββατο 2 Οκτωβρίου ανακοίνωσε πως στο τελευταίο τρίμηνο τα εργοστάσιά της παρήγαγαν 238.000 αυτοκίνητα και οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 241.300.
Οι δύο αυτές επιδόσεις αποτελούν νέα ρεκόρ για την εταιρεία, ήταν ανώτερες από τις εκτιμήσεις των χρηματιστηριακών αναλυτών και εξέπληξαν θετικά την αγορά, αφού σχεδόν όλες οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα στην παραγωγή τους λόγω της έλλειψης μικροεπεξεργαστών και στην διανομή, λόγω των διαταραχών στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.
Την ώρα που κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή τους κατά εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα, η Tesla κατάφερε να την αυξήσει κατά πολύ. Η παραγωγή για το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν αυξημένη κατά 70% περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ για τους πρώτους εννέα μήνες της χρονιάς η διαφορά είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή, αφού η φετινή παραγωγή είναι διπλάσια της περσινής.
Οι πολύ καλές επιδόσεις της αμερικανικής εταιρείας οφείλονται και στο γεγονός ότι έχει (προς το παρόν) μόνο δύο εργοστάσια και στο ότι η παραγωγή της είναι ακόμα σημαντικά μικρότερη από αυτήν των παραδοσιακών ανταγωνιστών της. Αυτά τα δύο στοιχεία κάνουν πιο εύκολα τα πράγματα για την Tesla, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα τα καταφέρνει για πάντα. Όπως δήλωσε ο Έλον Μασκ, κατά την διάρκεια της πολύ πρόσφατης γενικής συνέλευσης της εταιρείας, το μόνο που φοβάται είναι τα «chips» και τα «ships», δηλαδή οι μικροεπεξεργαστές και τα καράβια.
Το επόμενο καλό νέο ήρθε από την Γερμανία, καθώς ο Μασκ ανακοίνωσε πως μέσα στον Νοέμβριο θα αρχίσει η παραγωγή αυτοκινήτων από το εργοστάσιο του Βρανδενβούργου. Η ανακοίνωση έγινε κατά την διάρκεια του «φεστιβάλ» που οργάνωσε η εταιρεία το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε και έδωσε την ευκαιρία σε σχεδόν 10.000 «οπαδούς» της εταιρείας να γνωρίσουν από κοντά το εργοστάσιο. Το πιθανότερο είναι να πρόκειται (και) για μία προσπάθεια της Tesla να βελτιώσει την εικόνα της στην γερμανική κοινή γνώμη, ενόψει και των σχεδίων για δημιουργία μεγάλου εργοστασίου κατασκευής μπαταριών δίπλα στο εργοστάσιο αυτοκινήτων.
Όπως είπε ο Μασκ, η μαζική παραγωγή αυτοκινήτων δεν θα ξεκινήσει πριν το 2022, αλλά η έναρξη της λειτουργίας του γερμανικού εργοστασίου, εφ’ όσον επιβεβαιωθεί, δεν παύει να είναι ένα πολύ καλό νέο, καθώς η γερμανική γραφειοκρατία και η αντίθεση πολλών πολιτών έχουν καθυστερήσει πολύ τα πράγματα.
Ένα άλλο καλό, είναι η αναβάθμιση του συστήματος υποβοήθησης των οδηγών των αυτοκινήτων της εταιρείας. Οι καλύτεροι, από πλευράς ασφαλούς οδήγησης, οδηγοί των Tesla, θα είναι οι πρώτοι που θα λάβουν την αναβάθμιση του λογισμικού του αυτοκινήτου τους, και θα μπορούν να απολαύσουν το FSD (Full Self Driving) που είναι η πλέον προηγμένη έκδοση του συστήματος που σε λίγα χρόνια, κατά τον Μασκ, θα έχει μετεξελιχθεί σε ένα πλήρες σύστημα το οποίο δεν θα προϋποθέτει πλέον την επίβλεψη του οδηγού. Παρά τις επανειλημμένες καθυστερήσεις, φαίνεται πως αυτές τις μέρες θα ξεκινήσει επιτέλους η εγκατάσταση του FSD.
Πηγαίνοντας τώρα σε ένα, μάλλον ουδέτερο νέο, κατά την διάρκεια της γενικής συνέλευσης της εταιρείας, που έγινε μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα, ανακοινώθηκε η απόφαση για την μεταφορά της έδρας της εταιρείας από την Καλιφόρνια στο Τέξας. Η νέα έδρα της θα είναι στο Ώστιν, πρωτεύουσα της πολιτείας, όπου σύντομα θα αρχίσουν να λειτουργούν ένα νέο εργοστάσιο αυτοκινήτων και ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών.
Η απόφαση δεν ξάφνιασε πολύ, αφού το Τέξας θεωρείται πιο φιλικό προς τις επιχειρήσεις, και έχει πολύ χαμηλότερη φορολογία από την Καλιφόρνια, με την πολιτική ηγεσία της οποίας είχε συγκρουστεί ο Μασκ κατά την διάρκεια των lockdown του 2020. Όταν ο κυβερνήτης υποχρέωσε την εταιρεία να σταματήσει την παραγωγή στο εργοστάσιο, ο Μασκ αντέδρασε έντονα, χαρακτηρίζοντας φασιστική την απόφαση της πολιτείας.
Ένα καθαρά αρνητικό νέο είναι η δικαστική απόφαση που υποχρεώνει την εταιρεία να αποζημιώσει έναν πρώην συμβασιούχο εργαζόμενό της, ο οποίος την κατηγόρησε πως ανεχόταν την ρατσιστική συμπεριφορά άλλων εργαζομένων απέναντί του. Τα 137 εκατομμύρια δολάρια δεν θα γονατίσουν οικονομικά την εταιρεία, αλλά κάνουν κακό στην δημόσια εικόνα της. Ο συνδυασμός αυτής της απόφασης με την μεταφορά της έδρας στο Τέξας, που δεν φημίζεται για την αγάπη του προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και πολύ πρόσφατα υιοθέτησε έναν νόμο που σχεδόν απαγορεύει πλήρως τις αμβλώσεις είναι πιθανόν να χαλάσει τις επιδόσεις της εταιρείας στα κριτήρια ESG, πράγμα που όπως ξέρουμε πλέον, μόνο καλό δεν κάνει σε μία επιχείρηση.
Μιλώντας για τις σχέσεις της εταιρείας με την πολιτική ηγεσία, είναι φανερό πως ο πρόεδρος Μπάιντεν δεν την αγαπά και πολύ, κατά πάσα πιθανότητα λόγω της επίμονης άρνησης του Μασκ να δεχθεί την λειτουργία εργατικών ενώσεων (labor unions) στα εργοστάσιά της. Αυτή είναι και η πιθανότερη εξήγηση για την μη πρόσκληση της ηγεσίας της εταιρείας, σε αντίθεση με τις ανταγωνίστριές της, στις συσκέψεις που έχει συγκαλέσει ο πρόεδρος για να εξεταστούν τα προβλήματα του κλάδου. Η Tesla έχει αποφύγει να σχολιάσει επισήμως αυτό το γεγονός, όμως ο Μασκ έχει χρησιμοποιήσει αρκετές φορές τον λογαριασμό του στο Twitter για να κάνει σχετικά χιουμοριστικά σχόλια.
Φαίνεται πως ο Μασκ κρίνει, και δεν αποκλείεται να έχει δίκιο, πως δεν έχει πλέον την ανάγκη του αμερικανικού δημοσίου, το οποίο τον έχει βοηθήσει πολύ, επιδοτώντας τις αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων εδώ και πολλά χρόνια. Η αλματώδης επέκταση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και η δυναμική είσοδος όλων των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών, καθιστούν όλο και λιγότερο απαραίτητη την κρατική επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Θα μπορούσε κάποιος να πει πως όλες οι άλλες βιομηχανίες αυτοκινήτων δουλεύουν κατά κάποιον τρόπο για την Tesla, μεγαλώνοντας όλο και περισσότερο το μέγεθος της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, και εξασφαλίζοντάς της συνεχή ανάπτυξη για πολλά χρόνια ακόμα, όχι μόνο στον τομέα κατασκευής οχημάτων αλλά και στις παρεπόμενες δραστηριότητες, όπως το λογισμικό για την αυτόνομη οδήγηση και η κατασκευή μπαταριών.
Αν η Tesla μπορέσει να πατήσει γερά στον τομέα των ελαφρών φορτηγών, που είναι ο πιο κερδοφόρος της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτων, θα έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα για την εδραίωση της κυρίαρχης θέσης της. Για να το πετύχει θα πρέπει να μην καθυστερήσει άλλο την κυκλοφορία του Cybertruck, καθώς τα αντίστοιχα μοντέλα της Ford, της General Motors και της Rivian, σύντομα θα ξεκινήσουν τις πρώτες πωλήσεις τους. Αν τα καταφέρει, μπορεί να δώσει αφορμή στην χρηματιστηριακή αγορά να γίνει ακόμα πιο αισιόδοξη για το μέλλον της εταιρείας και να αναγκάσει κάποιους δύσπιστους (όπως εμείς Ο Elon Musk παίζει μονίμως με τη φωτιά - Κάποια στιγμή μπορεί και να καεί... | Liberal Markets) να σταματήσουν να ανησυχούν για την παράξενη συμπεριφορά του ιδρυτή και ηγέτη της εταιρείας, του Έλον Μασκ.