Κρητικός: Η πιο γοργά αναπτυσσόμενη αλυσίδα λιανικής στην Ελλάδα

Κρητικός: Η πιο γοργά αναπτυσσόμενη αλυσίδα λιανικής στην Ελλάδα

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Η πιο γοργά αναπτυσσόμενη (μακράν μάλιστα) αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα και μια από τις πλέον ταχύτατα αναπτυσσόμενες ελληνικές εταιρείες ασχέτως κλάδου είναι τα τελευταία χρόνια η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που ξεκίνησε από την Αίγινα το 1948 και πλέον βρίσκεται σε 20 νομούς της χώρας.

Μια αλυσίδα που με απολύτως αθόρυβο τρόπο έχει πετύχει ένα αξιοσημείωτο succes story μέσα στην κρίση, έχοντας γεωμετρική ανάπτυξη κάθε χρόνο, ενώ ειδικά την τελευταία διετία έχει τριπλασιάσει το εκτόπισμά της.

Από τα 112 καταστήματα με το... σήμα Κρητικός που είχε έως το 2016, πλέον αριθμοί ένα δίκτυο 293 καταστημάτων, απασχολεί περίπου 1.600 εργαζόμενους, διαθέτει πέντε κέντρα logistics, έχοντας παρουσία σε σημαντικό κομμάτι της χώρας!

Στις αρχές του 2017 μπήκε στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας μέσω της εξαγοράς της αλυσίδας Υπέρ Γρηγοριάδης, προσθέτοντας ένα δίκτυο 40 καταστημάτων στους νομούς Κοζάνης, Φλώρινας και Γρεβενών! Με την εξαγορά αυτή, η σούπερ μάρκετ Κρητικός έφτασε τα 152 καταστήματα, πέτυχε παρουσία σε δώδεκα νομούς της χώρας και άνοιγμα στη Β. Ελλάδα.

Τον Ιούνιο του 2017, δηλαδή πριν από ένα χρόνο, προχώρησε στην απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στην αλυσίδα CRM–ΑΡΙΑΔΝΗ που δραστηριοποιείται στην Κρήτη, έχοντας δίκτυο (τότε) 92 καταστημάτων – μελών (και 100 πλέον) μέσω συμβάσεων δικαιόχρησης (franchise).

Με εκείνη την εξαγορά, η Κρητικός έφτασε σ'' ένα δίκτυο 244 καταστημάτων, ανεβάζοντας την παρουσία της σε 16 νομούς πλέον!

Χθες έγινε γνωστό πως η ΑΝΕΔΗΚ εξαγόρασε την αλυσίδα S/M «Μέριμνα» η οποία δραστηριοποιείται στο Νομό Αττικής και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές Αγίου Δημητρίου, Αλίμου, Βύρωνα, Άνω Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Νέας Σμύρνης, Καλλιθέας, Περιστερίου και Ταύρου.

Η Μέριμνα αριθμοί 11 καταστήματα σ'' αυτές τις περιοχές, όμως η Κρητικός πλέον, φτάνει τα 293 καταστήματα, καθώς αυτή τη διετία έχει ανοίξει και αυτόνομα δικά της καταστήματα υπό το σήμα της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

Η Μέριμνα ιδρύθηκε το 1974 όταν 28 παραδοσιακοί παντοπώλες ένωσαν τις δυνάμεις τους, και σ'' αυτές τις τέσσερις δεκαετίες εξελίχθηκε σε μια σύγχρονη αλυσίδα με έμφαση στα ελληνικά προϊόντα.

Είναι μέλος του δικτύου ΕΛΟΜΑΣ (όπως άλλωστε και η Κρητικός) και πλέον έχει εξελιχτεί σε μια πολυμετοχική εταιρεία αποτελούμενη από 116 μετόχους, παιδιά και εγγόνια των αρχικών ιδρυτών της. Ο κύκλος εργασιών των S/M Μέριμνα στην περυσινή χρήση έφτασε στα 13,7 εκατ. ευρώ, ενώ στα 11 καταστήματα απασχολούνται 155 άτομα.

Με τη νέα αυτή εξαγορά η Κρητικός ανοίγεται περαιτέρω στην Αθήνα και σε περιοχές που δεν είχε παρουσία, ενώ πλέον καθίσταται μια εξαιρετικά υπολογίσιμη δύναμη σε όλο το λιανικό εμπόριο, μπαίνοντας με γοργό τρόπο στους... μεγάλους του κλάδου!

Πιο αναλυτικά, από πλευράς δικτύου καταστημάτων μπαίνει στην πρώτη 5άδα, ενώ από πλευράς τζίρου, είναι στην 8η θέση! Μια εκπληκτική πορεία, αναμφισβήτητα.

Η συνένωση των «μικρών» είναι η απάντηση στους μεγάλους

Ανέκαθεν στο χώρο του λιανεμπορίου, η συνένωση δυνάμεων και οι οικονομίες κλίμακος ήταν πάντα το κυρίαρχο στοιχείο και ο καταλύτης για να δώσει βιώσιμα σχήματα. Σ'' έναν κλάδο με εξαιρετικά μικρά περιθώρια κέρδους – ειδικά τα τελευταία χρόνια – μόνο οι συμπράξεις, οι «κοινές» παραγγελίες, το μεγαλύτερο εκτόπισμα σε τζίρους μπορεί να είναι βιώσιμο. Αυτό το ξέρουν όλες οι αλυσίδες, είτε μικρές, είτε μεγαλύτερες. Αυτό άλλωστε αντιπροσωπεύει και ο ΕΛΟΜΑΣ.

Είναι μια προσπάθεια οικονομιών κλίμακος, ενιαίων πολιτικών αλλά κυρίως μεγαλύτερου εκτοπίσματος – άρα και καλύτερης διαπραγματευτικής ισχύς – τόσο με προμηθευτές, όσο και με τράπεζες και άλλους φορείς.

Η πορεία μεγεθών

Η Κρητικός έχει καταφέρει να χτίσει ένα ποσοστό μέσης ανάπτυξης μεταξύ 20% και 25% ετησίως όλα τα τελευταία χρόνια, ενώ επανεπενδύει τη μεγάλη πλειονότητα των κερδών, τροφοδοτώντας την επέκταση.

Από τα 140 – 145 εκατ. ευρώ που ήταν ο τζίρος το 2015, έφτασε στα 180 εκατ. σε ενοποιημένο επίπεδο το 2016, ενώ το 2017 ο κύκλος εργασιών έφτασε στα 230 εκατ. ευρώ σε ενοποιημένη βάση (+28%). Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ΑΝΕΔΗΚ για το 2018 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί σε 326 εκατ. ευρώ και για το 2019 σε 360 εκατομμύρια ευρώ.

Ιστορικό

Η Κρητικός ιδρύθηκε το 1948 όταν ο Ανδρέας Κρητικός άνοιξε το πρώτο παντοπωλείο στην Αίγινα, θέλοντας να έχει τα «πάντα» μέσα, δεδομένου ότι – ειδικά τότε – οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις ήταν δύσκολες.

Το 1983 οι τρεις γιοί του Ανδρέα Κρητικού, Άγγελος, Νεκτάριος και Δημήτρης (από τα αρχικά τους έχει βγει το... ΑΝΕΔΗΚ), δημιούργησαν το πρώτο τους μεγάλο κατάστημα στην Αίγινα το 1983.

Η επίσημη... φίρμα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ιδρύθηκε το 1996, ενώ το 2000 η αλυσίδα ξεπερνάει τα όρια της Αίγινας και επεκτείνεται στον Αργοσαρωνικό με πέντε νέα καταστήματα.

Τη δεκαετία του 2000 ήταν που με εφαλτήριο την Αίγινα, όπου είναι κυρίαρχο brand, η αλυσίδα επεκτάθηκε σε περιοχές όπως Σπέτσες, Πόρος, Κρανίδι, Πόρτο Χέλι και Ερμιόνη. Έως το 2008 είχε μόλις εννέα καταστήματα, το 2009 έφτασε τα 15 και κατόπιν μέσω εξαγορών και αυτόνομης ανάπτυξης, πρόσθεσε πολλές δεκάδες ακόμα.

Κατόπιν υπήρξε επέκταση σε Αττική, Εύβοια και Κορινθία με την Κρητικός να καθίσταται μια αξιοπρόσεκτη περιφερειακή αλυσίδα σε... υποτιμημένες και χωρίς διείσδυση από τους μεγάλους «παίκτες» περιοχές.

Το 2007 ιδρύθηκε το 1ο κέντρο διανομής και αποθήκευσης στην Μαγούλα σηματοδοτώντας τη νέα εποχή ανάπτυξης, ενώ τα επόμενα χρόνια, μέσω αυτόνομης ανάπτυξης αλλά και μέσω εξαγορών μικρών – οικογενειακών αλυσίδων, επεκτάθηκε σε Κορινθία, Αργολίδα αλλά και Εύβοια.

Τότε άρχισε να αναπτύσσεται και στο νομό Αττικής μέσω του μοντέλου της δικαιόχρησης (franchise) υπό την επωνυμία Κρητικός Τοπ Market.

Τα τελευταία χρόνια, έχοντας σαν αφετηρία τις ισχυρές βάσεις των καλών οικονομικών αποτελεσμάτων της, η ΑΝΕΔΗΚ συνεχίζει με ένα δυναμικό επενδυτικό πλάνο, αναπτύσσοντας την δραστηριότητά της σε όλη την Ελλάδα. Η αλυσίδα πλέον έχει παρουσία από την Κρήτη και την Αστυπάλαια έως την Καστοριά, τη Φλώρινα και τα Γρεβενά.