Ένας από τους κύριους λόγους της άνθισης της αγοράς αυτοκινήτου, αφορά τη σταδιακή ανάπτυξη του leasing στην Ελλάδα. Η χρονομίσθωση που κάποτε θεωρείτο ένα «σπορ» για …πλούσιους ή αποκλειστικά για εταιρικούς στόλους οχημάτων, σήμερα κερδίζει έδαφος, σε βάρος της παραδοσιακής αγορά αυτοκινήτου για μια σειρά οικονομικών λόγων. Πολύ σύντομα δε, θα επεκταθεί ακόμη περισσότερο, καθώς η σταδιακή ένταξη στην ηλεκτροκίνηση φέρνει την αγορά ακόμη πιο κοντά στο leasing. Που ίσως να είναι και η μόνη επιλογή της ενδιάμεσης περιόδου.
Η ενδυνάμωση των εταιρειών μισθώσεων, αποδεικνύεται από τα πραγματικά (σ.σ. τελευταία στοιχεία) πραγματοποίηση επένδυση σε αγορές νέων αυτοκινήτων ύψους 143,9 εκατ. ευρώ. Σαν συνέπεια, ο συνολικός στόλος του ομίλου αυξήθηκε κατά 2.900 αυτοκίνητα, φτάνοντας τα 47.600, από τα οποία τα 35.100 στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα 12.500 στις επτά χώρες που δραστηριοποιείται η Autohellas στο εξωτερικό. Αντίστοιχα την προηγούμενη χρονιά η Avis προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ, για την ανανέωση του στόλου της, ο οποίος σήμερα ξεπερνά τα 35.000 οχήματα. Η επένδυση ακολουθεί την άλλη μία μεγάλη αγορά της εταιρείας, 10.000 νέων οχημάτων, που την περίοδο εκείνη αναλογούσε περίπου στο 10% των ταξινομήσεων της ελληνικής αγοράς!
Για το επόμενο διάστημα, το leasing φαίνεται πως θα πρωταγωνιστήσει και στην «πράσινη μετάβαση» της αυτοκίνησης. Τα επικείμενα μέτρα για τη στήριξη των περιβαλλοντικών τεχνολογιών υβριδικής κίνησης και ηλεκτροκίνησης, έχουν ήδη αρχίσει να έχουν παράπλευρες απώλειες στην αξία του σημερινού στόλου συμβατικών αυτοκινήτων, ιδιαίτερα δε για τα αυτοκίνητα των πρώτων καταλυτικών εποχών, που αποτελούν το «κορμό» του ελληνικού στόλου οχημάτων και σήμερα θεωρούνται περιβαλλοντικά απαρχαιωμένα. Έτσι, η δυναμική στήριξη ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων και ένα παράλληλο φορολογικό «μπαραζ» κατά των παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων, θα σημάνει και την απαξίωση της αξίας των αυτοκινήτων αυτών.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο την περίοδο αυτή, οι μεγάλες εταιρείες χρονομισθώσεων, επενδύουν σε αγορά νέων στόλων, ποντάροντας ακριβώς στο να είναι έτοιμες για την μετάβαση.
Για τους ιδιώτες, όμως, και ιδιαίτερα για όσους δεν έχουν την οικονομική άνεση της αγοράς ενός υβριδικού ή ηλεκτρικού αυτοκινήτου, τοις μετρητοίς, αυτό μπορεί να εξελιχθεί σε μια δύσκολη υπόθεση. Ιδιαίτερα, εάν το παλαιό όχημα που συνήθως χρησιμοποιείται ως ανταλλαγή, έχει χάσει τη αξία του.
Για να πετύχει η πολιτική της πολιτείας, θα πρέπει να ανευρεθούν εντυπωσιακά μέτρα στήριξης που να πείσουν αυτούς τους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν σε μία αγορά με καθαρό κόστος άνω των 25.000 ευρώ και αυτό γιατί οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ήδη εισάγονται με ατέλεια στη χώρα, δεν γίνεται να μειωθούν άλλο πέρα από την έκπτωση 11% στον ΦΠΑ που ανακοινώθηκε.
Αντίστοιχο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν, για διαφορετικούς λόγους, οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκινήτων που δεν έχουν υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα στους καταλόγους τους. Και δεν είναι λίγες. Αυτές θα βρεθούν να απολογούνται στους υποψήφιους πελάτες και σίγουρα θα καταγράψουν μία σχετική πτώση στις πωλήσεις εκτός και αν επενδύσουν σημαντικά ίδια κεφάλαια ώστε να καταστήσουν τα συμβατικά τους μοντέλα τόσο ελκυστικά ώστε να πείσουν τον υποψήφιο αγοραστή να τα αποκτήσει.
Οι εταιρίες Leasing από την άλλη πλευρά, μοιάζουν μέχρι σήμερα τουλάχιστον οι πιο κερδισμένες της υπόθεσης. Έχουν πρόσβαση σε όποια εισαγωγική εταιρεία επιθυμούν, μπορούν να διαλέξουν τα μοντέλα της αρεσκείας τους ανάμεσα σε υβριδικά, PlugIn υβριδικά και ηλεκτρικά και να προσφέρουν στους πελάτες τους λύσεις κομμένες και ραμμένες στα μέτρα τους.
Για τις μεγάλες εταιρίες, η θετική φορολογική μεταχείριση αν αλλάξουν τους στόλους τους σε «πράσινα» αυτοκίνητα, σίγουρα θα είναι ένα πεδίο δράσης που θα τους επιτρέψει και να ωφεληθούν φορολογικά αλλά και να μειώσουν τα κόστη τους.
Αντίστοιχα, θετικά μπορούν να θεωρηθούν τα μέτρα στήριξης των καθαρών αυτοκινήτων και για τους ελεύθερους επαγγελματίες που προχωρούν σε μισθώσεις αυτοκινήτων οι οποίοι μέχρι σήμερα είχαν να αντιμετωπίσουν την τεκμαρτή φορολόγηση των μισθώσεων αυτών.
Εν κατακλείδι, τα μέτρα για τη στήριξη μίας πιο καθαρής αυτοκίνησης, όπως τουλάχιστον έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα, μπορούν να δώσουν μία σημαντική ώθηση στην αγορά αυτοκινήτου και θα ωφελήσουν σίγουρα τις εταιρίες μισθώσεων.