Την τελευταία διετία έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε την είσοδο στα διεθνή χρηματιστήρια ενός πλήθους εταιρειών που παράγουν – ή θα αρχίσουν να παράγουν σύντομα – αυτοκίνητα ή φορτηγά που κινούνται παίρνοντας ενέργεια από μπαταρίες ή υδρογόνο, ακόμα και από ηλιακή ενέργεια.
Μέχρι την προηγούμενη Δευτέρα δεν είχαμε δει αντίστοιχες προσπάθειες, τουλάχιστον στα αμερικανικά χρηματιστήρια, από εταιρείες κατασκευής μοτοσυκλετών. Η πρώτη εταιρεία που κάνει αυτό το βήμα δεν είναι μία νέα φιλόδοξη start up που δεν έχει φτιάξει ακόμα ούτε μία μοτοσυκλέτα, όπως πολλές από τις αντίστοιχες στα αυτοκίνητα ή τα φορτηγά.
Είναι ένα από τα πιο βαριά και ιστορικά ονόματα του χώρου, η αμερικανική Harley Davidson (HOG NYSE), με ιστορία εκατόν δεκαοκτώ ετών, καθώς το πρώτο της μοντέλο κατασκευάστηκε το 1903. Βέβαια, καθώς η Harley Davidson είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο εδώ και τριάντα πέντε χρόνια, πρέπει να εξηγήσουμε τι ακριβώς συμβαίνει.
Αυτό που συμβαίνει είναι πως η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε την εισαγωγή στο χρηματιστήριο του τμήματός της που κατασκευάζει ηλεκτροκινούμενες μοτοσυκλέτες. Το τμήμα αυτό, με το όνομα LiveWire, θα απορροφηθεί από μία εταιρεία τύπου SPAC με το όνομα AEA – Bridges Impact Corporation (IMPX NYSE).
Η διαδικασία απορρόφησης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 και το σύμβολο διαπραγμάτευσης θα αλλάξει σε LVW. Ο έλεγχος της εταιρείας θα παραμείνει στην Harley Davidson, η οποία θα κρατήσει το 74% των μετοχών της. Η ταϊβανέζικη εταιρεία κατασκευής μοτοσυκλετών KYMCO θα αποκτήσει το 4% των μετοχών και οι υπόλοιπες θα βρεθούν στην κατοχή των μετόχων της εταιρείας οχήματος, της AEA – Bridges Impact.
Με βάση τη σημερινή τιμή της μετοχής της IMPX (λίγο κάτω από 10 δολάρια), η χρηματιστηριακή αξία της LiveWire θα είναι κοντά στα 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία απορρόφησης, κατά την οποία η LiveWire θα βάλει στο ταμείο της περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια. Η Harley Davidson θα εισφέρει 100 εκατομμύρια δολάρια, η KYMCO άλλα τόσα, ενώ περίπου 400 εκατομμύρια είναι το τωρινό ταμειακό απόθεμα της IMPX.
Παρά το σημαντικό χρηματικό ποσό που θα έχει στο ταμείο η εταιρεία, τα μέχρι στιγμής μεγέθη της κάνουν την αναμενόμενη χρηματιστηριακή αποτίμηση αρκετά αισιόδοξη. Παρότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών έχουν ήδη ξεκινήσει, με το LiveWire και το LiveWire One, δεν έχουν ξεπεράσει ακόμα τις χίλιες.
Το σχέδιο της εταιρείας προβλέπει πως τα πράγματα θα αλλάξουν σύντομα και οι πωλήσεις θα αυξηθούν σημαντικά, έτσι ώστε το 2026 να φθάσουν τις εκατό χιλιάδες μοτοσυκλέτες. Η τιμή αυτών των μοτοσυκλετών είναι αρκετά υψηλή. Το πρώτο μοντέλο, το LiveWire, που άρχισε να πωλείται το 2019, κοστίζει λίγο κάτω από τριάντα χιλιάδες δολάρια.
Έτσι παρά τις πολύ καλές κριτικές για τις επιδόσεις της, δεν έχει καταφέρει ακόμα να προσελκύσει τους επιθυμητούς αγοραστές. Το δεύτερο μοντέλο, το LiveWire One, που ξεκίνησε φέτος το καλοκαίρι κοστίζει περίπου είκοσι δύο χιλιάδες δολάρια, κάνοντάς το λιγότερο απαγορευτικό για τους υποψήφιους αγοραστές σε σχέση με το πρώτο.
Σταδιακά προβλέπεται να κυκλοφορήσουν και άλλα τρία μοντέλα, δύο πιο μικρά και ελαφρά (και για την τσέπη των αγοραστών) και ένα μεγαλύτερο από τα δύο τωρινά. Όλα τα μοντέλα προορίζονται για χρήση μέσα στην πόλη. Το πρώτο μοντέλο, το LiveWire, έχει αυτονομία κίνησης (μέσα στην πόλη) για πάνω από διακόσια χιλιόμετρα και η μπαταρία του μπορεί να φορτιστεί πλήρως μέσα σε σαράντα λεπτά.
Οι επιδόσεις του είναι αρκετά αξιόλογες αφού επιταχύνει από το μηδέν μέχρι την ταχύτητα των 100 χλμ/ώρα μέσα σε τρία δευτερόλεπτα, ενώ η μέγιστη τελική του ταχύτητα είναι λίγο πάνω από τα 175 χλμ/ώρα (όπου επιτρέπεται φυσικά). Οι επιδόσεις του δεύτερου μοντέλου, του LiveWire One, είναι παραπλήσιες με αυτές.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο Γερμανός Γιόχεν Τσάιτς, ο οποίος έχει αναλάβει την «αναγέννηση» της εταιρείας (Η Harley Davidson επιχειρεί το άλμα από το Easy Rider στη σύγχρονη εποχή | Liberal Markets) εξήγησε στους δημοσιογράφους, τους χρηματιστηριακούς αναλυτές και τους μετόχους της Harley Davidson, την λογική πίσω από αυτή την επιχειρηματική απόφαση.
Δεν είναι θέμα οικονομικό, γιατί η ίδια η Harley Davidson μπορεί εύκολα να χρηματοδοτήσει την έρευνα και την ανάπτυξη των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών, είναι περισσότερο θέμα ταχύτητας. Ο πλήρης διαχωρισμός των παραδοσιακών δραστηριοτήτων από τις ηλεκτρικές, θα δώσει την δυνατότητα στην (εταιρεία) LiveWire να κινηθεί πιο γρήγορα και να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τις προκλήσεις, οι οποίες έχουν σχέση κυρίως με τις μπαταρίες.
Όπως τόνισε ο Τσάιτς, πρέπει να μικρύνει πολύ το μέγεθος των μπαταριών έτσι ώστε να μπορούν να χωρέσουν σε κάθε είδους μοτοσυκλέτα, ενώ πολύ σημαντικό είναι και το θέμα της ασφάλειας, καθώς πρέπει να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες ανάφλεξης σε περίπτωση συγκρούσεων. Το θέμα της ασφάλειας των μπαταριών είναι προφανώς πολύ πιο σημαντικό σε μία μοτοσυκλέτα απ’ ότι σε ένα αυτοκίνητο.
Εφ’ όσον αντιμετωπιστούν αυτά τα δύο ζητήματα, πάντα κατά τον Τσάιτς, η LiveWire θα μπορέσει να πρωταγωνιστήσει στην αγορά ηλεκτρικών μοτοσυκλετών, η οποία αναμένεται να αναπτυχθεί ταχύτατα. Ο Τσάιτς εκτιμά πως το 2026 οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες θα αποτελούν το 10% των συνολικών πωλήσεων μοτοσυκλετών στις ΗΠΑ, το 13% στην Ευρώπη και το 45% στην Κίνα.
Κοιτάζοντας λίγο πιο μακριά, εκτιμά πως το 2030 οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών μοτοσυκλετών θα φθάνουν παγκοσμίως τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Αν η LiveWire κινηθεί αποτελεσματικά, με την βοήθεια και της KYMCO, η οποία έχει ήδη αρκετή πείρα από – μικρότερου όμως μεγέθους – ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, θα μπορέσει να κατακτήσει μία πολύ ισχυρή θέση στην νέα αγορά ηλεκτρικών μοτοσυκλετών. Η πιθανή επιτυχία της LiveWire θα βοηθήσει πολύ και την Harley Davidson, όχι μόνο λόγω της αύξησης της αξίας του μετοχικού της μεριδίου αλλά και λόγω της συνεργασίας που θα έχουν οι δύο εταιρείες στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης νέων τεχνολογιών.
H αυτονόμηση της LiveWire, επτά χρόνια μετά το πρώτο – διαφημιστικό – ταξίδι του ομώνυμου μοντέλου, το οποίο διέσχισε τον περίφημο αυτοκινητόδρομο που γνωρίζουμε ως Route 66, μάλλον δικαιώνει την απόφαση της διοίκησης της Harley Davidson να κινηθεί νωρίς στην κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης των μοτοσυκλετών. Μπορεί οι πιο πολλοί μοτοσυκλετιστές φίλοι μας να μην ενθουσιάζονται με την προοπτική της επικράτησης των ηλεκτροκίνητων μοντέλων, αλλά αν τα πράγματα εξελιχθούν όπως τα περιμένει ο Γιόχεν Τσάιτς, θα ενθουσιαστούν τουλάχιστον οι μέτοχοι, και της μητέρας και του «ηλεκτρικού» παιδιού της.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.