Σε νέες ατραπούς μπαίνει η πώληση του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης καθώς σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. (Ο.Λ.Α. Α.Ε.), ματαιώνεται με απόφαση η οποία πάρθηκε σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Οι ίδιες πληροφορίες ανέφεραν προς το liberal, ότι οι τελευταίες γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές εξελίξεις με επίκεντρο τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχουν καταστήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ένα κρίσιμο περιουσιακό στοιχείο του οποίου η διαχείριση πρέπει να είναι απολύτως διασφαλισμένη.
Ζητούμενο για την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ είναι η διασφάλιση της επιχειρησιακής και διαχειριστικής δυνατότητας με επάρκεια από τον φορέα που θα περάσει μέσω της διαδικασίας ο ΟΛΑ, καθώς αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ενεργειακή και όχι μόνο ασφάλεια της περιοχής.
Τα νεότερα για την τύχη του Λιμένα πρέπει να αναμένονται στο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ της ερχόμενης Πέμπτης όπου μετά το πέρας εκτιμάται ότι θα ανακοινωθούν τα επόμενα βήματα για την αξιοποίηση του.
Όπερ σημαίνει ότι αναμένεται να υπάρξει εκκίνηση εκ νέου της διαδικασίας προφανώς με νέες παραμέτρους και δικλείδες ασφαλείας.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός που έτρεχε από το ΤΑΙΠΕΔ είχε αναδείξει ως δεκδικητές δύο κοινοπραξίες που είχαν υποβάλλει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Τις κοινοπραξίες Black Summit-Euroports-EFA-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε., θυγατρική της επίσης αμερικάνικης QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία επέδρασε σημαντικά στον γεωστρατηγικό ρόλος της χώρας και των λιμένων της με πλέον βασικό το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, προσδίδοντάς του αυξημένο γεωστρατηγικό χαρακτήρα.
Επίσης λόγω της μονάδας αεριοποίησης LNG (FSRU) της Gastrade το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εξελίχθηκε σε κρίσιμο διαμετακομιστικό κόμβο για στρατιωτικές μεταφορές ως απόρροια της ελληνοαμερικανικής συνεργασίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και ο πόλεμος μεγιστοποίησε το γεωστρατηγικό ρόλο.
Ειδικότερα, εκεί οι διελεύσεις στρατιωτικών ΝΑΤΟϊκων φορτίων σε συνδυασμό με την ένταση στα στενά των Δαρδανελίων που πηγάζει από την στάση της Τουρκίας, προσδίδουν εικόνα υψίστης σημασίας στρατιωτικού κόμβου για το λιμάνι. Επιπρόσθετα ο ρόλος του λιμανιού της στις διεθνείς μεταφορές δεδομένης της ρευστότητας στη Μαύρη Θάλασσα και τα στενά του Βοσπόρου, είναι σημαντικός και οι σχεδιασμοί το διασυνδέουν δια των συνδυασμένων μεταφορών (πλοίο, σιδηρόδρομος, αυτοκινητόδρομος) με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Μαύρη Θάλασσα και τον Δούναβη, και τις χώρες της Βαλτικής.
Πρακτικά το λιμάνι μπορεί να αποτελέσει κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ανατολής και Δύσης, ενώ μειώνει και το χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Τσεχία, η Ουγγαρία κ.ά.
Υπενθυμίζεται ότι ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Αλεξανδρούπολης και του μικρότερου λιμένα της Μάκρης, ενώ ασκεί επίσης διοικητικές αρμοδιότητες στον Λιμένα Καμαριώτισσας και στο αλιευτικό καταφύγιο Θέρμες, στη Σαμοθράκη. Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει διάρκεια 60 έτη από την υπογραφή της και λήγει την 21η Μαρτίου του 2063.
Οι κύριες δραστηριότητες περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου κ.α. Ο λιμένας Καμαριώτισσας ενώνει ακτοπλοϊκά τη Σαμοθράκη με την ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ τα άλλα δύο λιμάνια (καταφύγια) εξυπηρετούν τοπικές κυρίως ανάγκες.