Με την παγκόσμια αεροπορική σύνδεση να έχει διακοπεί για πρώτη φορά εδώ και 70 χρόνια από το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα αεροδρόμια να υπολειτουργούν, τις χώρες να «κλειδώνουν» τα σύνορά τους καθιστώντας σχεδόν απροσπέλαστη και την οδική ή σιδηροδρομική διέλευση, η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες πρόβλημα στη μετακίνηση αγαθών.
Διεθνώς, μαίνεται ένας «πόλεμος» ανεύρεσης υλικών προστασίας από τον κορονοϊό, όπως για αναπνευστήρες, μάσκες και στολές, τα οποία μαζί με τα τρόφιμα αποτελούν τους μοναδικούς κλάδους που καταγράφουν κινητικότητα. Κάθε άλλη μεταφορά εμπορικών και βιομηχανικών προϊόντων έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα ή έχουν παγώσει.
Το γενικευμένο lockdown έχει προκαλέσει ισχυρούς κλυδωνισμούς σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ σύμφωνα με διεθνείς παρατηρητές αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, τότε οι μικρές ελλείψεις που παρατηρούνται σε πολλές χώρες, θα μεγαλώσουν απότομα..
Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης ήταν καθησυχαστικός τονίζοντας πως «μέχρι στιγμής η εφοδιαστική αλυσίδα στη χώρα λειτουργεί στο 100%. Δεν υπάρχουν ελλείψεις σε τρόφιμα και άλλα αγαθά. Η παραγωγή στη χώρα μας είναι στο μέγιστο σημείο. Αν υπάρξει κάποιο παγκόσμιο πρόβλημα θα υπάρξει και παγκόσμια λύση».
Σε κάθε περίπτωση και παρ' ότι τα προϊόντα τροφίμων και τα υγειονομικού ενδιαφέροντος συνεχίζουν να έχουν «ροή», η ανησυχία των επαγγελματιών της αγοράς είναι τεράστια. Το «κλείδωμα» των συνόρων επεκτείνεται συνεχώς, καθιστώντας σχεδόν αδύνατες τις εισαγωγές και φυσικά τις εξαγωγές. Παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι αν συνεχιστεί για πολλές ακόμη εβδομάδες αυτή η κατάσταση, είναι θέμα χρόνου να υπάρξουν πολύ μεγάλες ελλείψεις και σε πολλά προϊόντα.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, υπάρχουν ακόμη επιχειρήσεις που παράγουν αντισηπτικά και παρεμφερή προιόντα, ενώ εταιρείες, όπως η Παπουτσάνης, στρέφονται προς αυτό το αντικείμενο. Όμως, τεράστια προβλήματα προκύπτουν από τις ελλείψεις πρώτων υλών, οι οποίες – στην πλειονότητά τους – έρχονται από το εξωτερικό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις εγχώριες βιομηχανικές μονάδες.
Η αεροπορική σύνδεση γίνεται μόνο για είδη πρώτης ανάγκης, δηλαδή για τα υγειονομικού ενδιαφέροντος προϊόντα και τα τρόφιμα, αλλά και πάλι οι δυσχέρειες είναι μεγάλες.
Τεράστια προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι θαλάσσιες μεταφορές. Μέχρι πρότινος η παγκόσμια ναυτιλία υπολειτουργούσε λόγω της καραντίνας από την Κίνα από την οποία και προέρχεται το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των πρώτων υλών, εξαρτημάτων και λοιπών αγαθών παγκοσμίως. Ταυτόχρονα όμως καταγράφεται δυσχέρεια εύρεσης πληρωμάτων, τα οποία προέρχονται από ένα απολύτως πολυεθνικό «μωσαϊκό», με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τους κινδύνους μετάδοσης του κορονοϊού, ενώ καταγράφεται και σημαντική έλλειψη διαθέσιμων εμπορευματοκιβωτίων για την μεταφορά προϊόντων.
Στις οδικές μεταφορές υπάρχουν επίσης τεράστιες δυσχέρειες. Αιτία τα μέτρα καραντίνας που εφαρμόζουν όλες οι χώρες θέτοντας κάθε εισερχόμενο όχημα σε καραντίνα 14 ημερών, αλλά και η άρνηση των οδηγών να εισέλθουν σε «αγορές» με μεγάλη έξαρση της πανδημίας, όπως Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία και χώρες της κεντρικής Ευρώπης.
Αυτό προκαλεί τρομερές δυσχέρειες σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, χτυπώντας τόσο τις εξαγωγές όσο και τις εισαγωγές. Ήδη, μεγάλα προβλήματα έχουν αναφερθεί στις πρώτες ύλες για ζωοτροφές, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τις εγχώριες κτηνοτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες, ενώ ελλείψεις καταγράφονται σε πρώτες ύλες για όλο το φάσμα της εγχώριας παραγωγής.