Οι πληροφορίες των Financial Times σχετικά με την προσπάθεια της Microsoft να εξαγοράσει την Pinterest έκαναν αίσθηση αλλά δεν πρέπει να μας προκαλούν έκπληξη. Στόχος της Microsoft και άλλων μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών είναι η ισχυρή παρουσία στην διαφημιστική αγορά και το e commerce. Οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα και κανείς μεγάλος δεν θέλει να μείνει πίσω. Οι μάχες μεταξύ τους θα είναι σκληρές και πολύ ενδιαφέρουσες.
Η προσπάθεια της Microsoft (σύμφωνα με τους Financial Times), πριν μερικούς μήνες, να εξαγοράσει την Pinterest, ιδιοκτήτρια του ομώνυμου κοινωνικού δικτύου, μπορεί να φαίνεται εκ πρώτης όψεως λίγο δυσεξήγητη, αλλά δεν είναι καθόλου.
Εδώ και καιρό έχει φανεί πως η μεγάλη αμερικανική εταιρεία έχει αποφασίσει να μπει γερά στην διαφημιστική αγορά, γιατί αν δεν το κάνει τώρα θα είναι πολύ πιο δύσκολο να το κάνει αργότερα.
Ο τρόπος με τον οποίον φαίνεται πως θέλει να το πετύχει είναι μέσω εξαγοράς επιχειρήσεων που έχουν πρόσβαση σε μεγάλο αριθμό καταναλωτών, στους οποίους παρέχουν υπηρεσίες συνεχώς μέσω του διαδικτύου.
Η περσινή απόπειρά της να αγοράσει μερίδιο στην Tik Tok, όταν ο τότε πρόεδρος Trump απείλησε να απαγορεύσει την λειτουργία της εξαιρετικά επιτυχημένης, κινεζικής προέλευσης, εφαρμογής έδειξε ακριβώς αυτό.
Οι χρήστες της εφαρμογής είναι εκατοντάδες εκατομμύρια, την χρησιμοποιούν συνεχώς και μπροστά από τα μάτια τους περνούν καθημερινά αμέτρητα βίντεο. Είναι η ιδανική πλατφόρμα μέσα από την οποία μπορούν να προβληθούν διαφημίσεις, που αργότερα μπορεί να συνδυαστούν με αγορές προϊόντων, βάζοντας στο παιχνίδι και το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την Pinterest, που έχει εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο, οι οποίοι βλέπουν συνεχώς εικόνες και βίντεο. Στην περίπτωση της Pinterest, η στροφή προς την τοποθέτηση διαφημίσεων και την σύνδεσή της με το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει ήδη ξεκινήσει.
Κάτι παρόμοιο θα μπορούσε να πετύχει η Microsoft, εφόσον η προσπάθεια εξαγοράς της Pinterest τελικά αποτύχει, πλησιάζοντας μία εταιρεία σαν την Roku που λειτουργεί μία πολύ επιτυχημένη πλατφόρμα διαδικτυακής τηλεόρασης (streaming) μέσω της οποίας δεκάδες εκατομμύρια θεατές βλέπουν πάρα πολλές διαφημίσεις που συνοδεύουν τα ελεύθερα τηλεοπτικά προγράμματα (αυτή δεν είναι δική μας ιδέα, προέρχεται από ένα ενδιαφέρον σχόλιο στο Twitter).
Η εξαγορά μιας εταιρείας σαν τις προαναφερθείσες, είναι η ιδανική λύση για την Microsoft, αφού είναι ανερχόμενες δυνάμεις με πολύ σύγχρονες πλατφόρμες και πολλούς χρήστες και θα της προσφέρουν αμέσως ισχυρή παρουσία στην διαφημιστική αγορά και κατ’ επέκταση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Αν δεν τα καταφέρει ή δεν βρει έναν παρόμοιο στόχο εξαγοράς, τότε δύσκολα θα γίνει υπολογίσιμη δύναμη, καθώς τα διαφημιστικά της έσοδα από την μηχανή αναζήτησης Bing και το LinkedIn δεν αρκούν.
Στην περίπτωση αυτή, θα συνεχίσει να κοιτάζει από μακριά την Google, την Amazon και την Facebook, να κυριαρχούν (από αμερικανικής πλευράς) στην παγκόσμια διαφημιστική αγορά. Η Google μέσω των αμέτρητων διαφημίσεων που περνάνε μέσα από την δική της μηχανή αναζήτησης, η Amazon που ήδη κυριαρχεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο το οποίο της φέρνει και μεγάλα διαφημιστικά έσοδα και η Facebook μέσω των στοχευμένων διαφημίσεων που προβάλλει συνεχώς στους χρήστες του δικτύου της.
Η τελευταία είναι η πιο ενεργή από τις τρεις στην προσπάθειά της να δημιουργήσει νέα διαφημιστικά έσοδα και να μπει δυνατά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, προσπαθώντας να «εκμεταλλευθεί» όσο καλύτερα μπορεί τα δισεκατομμύρια των χρηστών των δύο βασικών της κοινωνικών δικτύων, δηλαδή του Facebook και του Instagram.
Η εταιρεία του Mark Zuckerberg φημίζεται για την ικανότητά της να εντοπίζει τα επιτυχημένα προϊόντα των ανταγωνιστών της, να τα αντιγράφει και να τα βελτιώνει, η να τα ενσωματώνει σε δικές της εφαρμογές. Από πέρυσι προσπαθεί να εντάξει στις δυνατότητες των δικτύων της χαρακτηριστικά που να μοιάζουν με αυτά του Tik Tok, δηλαδή την προβολή μικρών βίντεο, και όπως είδαμε και στο χθεσινό μας σημείωμα, φαίνεται πως ετοιμάζει μία εφαρμογή «τηλεπωλήσεων» μέσω του Instagram.
Αν οι δημοσιογραφικές πληροφορίες είναι ακριβείς, στην εφαρμογή αυτή θα προβάλλονται διαφημιστικά βίντεο προϊόντων και ο χρήστης θα έχει την δυνατότητα να παραγγείλει ό,τι του αρέσει, με μία κίνηση του δακτύλου του.
Οι αμερικανικές εταιρείες όμως δεν είναι μόνες τους, έχουν να αντιμετωπίσουν τον έντονο κινεζικό ανταγωνισμό. Σύμφωνα με τις ίδιες δημοσιογραφικές πληροφορίες, η Tik Tok ετοιμάζει κάτι που μοιάζει πολύ με την εφαρμογή του Instagram που μόλις περιγράψαμε.
Την ίδια στιγμή, στην κινεζική αγορά ήδη κυριαρχούν οι εφαρμογές της Kuaishou και της Douyin, η οποία μάλιστα ανήκει στην Byte Dance που ελέγχει την Tik Tok. Αυτές οι εφαρμογές έχουν στο επίκεντρό τους την προώθηση και πώληση προϊόντων μέσω των βίντεο που προβάλλονται στα κινητά τηλέφωνα των χρηστών τους. Και βέβαια η Tencent και η Alibaba είναι και αυτές έτοιμες να μπουν στον χορό.
Είναι φανερό πως είμαστε μπροστά σε μία πολύ μεγάλη μάχη, για τα μάτια και τις τσέπες των καταναλωτών ανά τον κόσμο. Οι πρωταγωνιστές είναι ήδη γνωστοί, τρεις κολοσσιαίες αμερικανικές εταιρείες, στις οποίες θα ήθελε πολύ να προστεθεί και μία τέταρτη και αρκετοί κινέζοι «συνάδελφοί» τους.
Είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλέψουμε το τι θα γίνει, πέρα από το ότι η μάχη θα είναι σκληρή, δεν μπορούμε όμως να αποκλείσουμε την πιθανότητα να παίξουν ρόλο και άλλοι παράγοντες πέρα από την στρατηγική κάθε εταιρείας, όπως νέες εξελίξεις στον τομέα της αντιμονοπωλιακής πολιτικής των Η.Π.Α., ή νέα επεισόδια στην διαμάχη μεταξύ Η.Π.Α. και Κίνας.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.