Γιώργος Φιντικάκης
"Μονο τη κυβέρνηση φθείρει η κριτική των υπουργών προς το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Μονό αυτή παθαίνει ζημιά όχι το ΤΑΙΠΕΔ".
Τάδε έφη ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στεργιος Πιτσιόρλας σε συνάντηση χθες βραδυ με δημοσιογράφους, τονίζοντας με νόημα ότι σε καθε τι που κάνει, εχει τη στήριξη του Πρωθυπουργου.
Το μήνυμα Πιτσιόρλα απο το roof garden ξενοδοχείου κοντά στην Ακρόπολη δεν ήταν τυχαίο.
Αφενός απευθύνονταν στους "γνωστούς αγνώστους", δηλαδή τη τριπλέτα των υπουργών Υποδομών, Ενέργειας και Ναυτιλίας Χρ. Σπιρτζη, Π. Σκουρλετη, και Θ. Δριτσα, που μονίμως βρίσκονται απέναντι στο ΤΑΙΠΕΔ.
Αφετέρου έρχεται σε μια στιγμή που εκδηλώνονται νέες παραφωνίες και αντιδράσεις (περίπτωση ΔΕΣΦΑ), και ενώ από το φθινόπωτο νέα μέτωπα θα ανοίξουν στις ιδιωτικοποιήσεις, με κυρίαρχα την Εγνατία Οδό και τον Ελευθέριο Βενιζέλο (αρμοδιότητας Χρ. Σπίρτζη), το 17% της ΔΕΗ, μαζί με το 65% της ΔΕΠΑ και το 35% των ΕΛΠΕ (Π.Σκουρλέτης), και τον ΟΛΘ (Θ.Δρίτσας).
Είναι προφανές ότι μετά την στροφή του πρωθυπουργού και τη στήριξη που δείχνει τελευταίως προς τις ιδιωτικοποιήσεις, αποκαλώντας τις ούτε λίγο ούτε πολύ "αριστερή πολιτική, εφόσον δίνουν δουλειές, και προσφέρουν στην ανάπτυξη", ο Πιτσιόρλας είναι αναβαθμισμένος.
Πως αυτό τώρα θα εκφρασθεί σε επίπεδο ισορροπιών εντός της κυβέρνησης, και ειδικά σε σχέση με τους τρεις παραπάνω "διαφωνούντες", μένει να φανεί το αμέσως επόμενο διάστημα όταν θα μπουν στη τελική ευθεία ή θα ανοίξουν κρίσιμα θέματα, του δικού τους χαρτοφυλακίου.
Δεν αποκλείεται ωστόσο τη λύση να τη δώσει το ίδιο το Μαξίμου μέσω του επικείμενου ανασχηματισμού, που τοποθετείται κάπου το φθινόπωρο. Τυχόν τοποθέτηση προσώπων στα συγκεκριμένα υπουργεία που δεν θα αντιμετωπίζουν ως "κόκκινο πανί" το ΤΑΙΠΕΔ, θα στείλουν ακόμη ισχυρότερο μήνυμα ότι ο Πρωθυπουργός είναι υπέρ των μεταρρυθμίσεων.
Ποια είναι λοιπόν τα δύσκολα φθινοπωρινά μέτωπα;
- Επέκταση της σύμβασης παραχώρησης με τους καναδούς μεγαλομετόχους (PSP) του αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος, από το 2026 έως το 2046. Μετά την παραίτηση του Τάκη Ρουμελιώτη από τη θέση του προέδρου και εφόσον ο διάδοχός του είναι το κατάλληλο πρόσωπο για να εφαρμοστεί η συμφωνία, η διαπραγμάτευση θα μπορούσε και να κλείσει μέσα στο Σεπτέμβριο, όπως είπε ο Πιτσιόρλας. Ολα ωστόσο θα κριθούν από τις πιέσεις που ασκούνται για το πρόσωπο που θα αναλάβει πρόεδρος του αερολιμένα. Εφόσον κλείσει η συμφωνία θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες για την πώληση του 30% του κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην ΔΑΑ (το Δημόσιο ελέγχει επιπλέον 25%, ενώ το 40% ανήκει στο καναδικό fund PSP και το 5% στον όμιλο Κοπελούζου).
- Διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Θεωρείται εξαιρετικά πιθανό ο εποπτεύων του τομέα υπουργός Χρήστος Σπίρτζης να βάλει τρικλοποδιές στην ιδιωτικοποίηση, πόσω μάλλον όταν επηρεάζει άμεσα τη διοίκηση της εταιρείας (Αντωνούδης - Καλφακάκου), την οποία ο ίδιος τοποθέτησε τον περασμένο Ιανουάριο. Ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο, και μια από τις λύσεις που εξετάζονται προκειμένου ο οδικός άξονας να γίνει περαιτέρω ελκυστικός στους ιδιώτες επενδυτές με δεδομένη την κάμψη της κίνησης στις εθνικές οδούς, είναι όπως είπε οκ. Πιτσιόρλας η τοποθέτηση φωτοβολταικών στα πρανή που υπάρχουν κατά μήκος των 800 χλμ της Εγνατίας. Αλλωστε σήμερα, το ενεργειακό κόστος του οδικού άξονα ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ το χρόνο.
- Δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΘ. Μετατίθενται για τον Οκτώβριο, αν και αυτό προβλεπόταν να γίνει το Σεπτέμβριο, και ενώ το αρχικό πλάνο τις τοποθετούσε εντός του καλοκαιριού. Εδώ και έναν μήνα οι απεργίες στα λιμάνια σταμάτησαν έπειτα και από τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι θα παρέχει σε όσους εργαζομένους το θέλουν, τη δυνατότητα μετατάξεων αλλού στο Δημόσιο. Ουδείς ωστόσο μπορεί να προβλέψει έναν νέο γύρο όταν ανοίξει η συζήτηση για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (420 εργαζόμενοι). Αγνωστο είναι αν ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας θα μείνει με τα χέρια σταυρωμένα, παρότι το Διοικητικό Συμβούλιο άλλαξε πρόσφατα και δεν είναι δικής του επιρροής.
- Εναρξη συζήτησης για την ιδιωτικοποίηση του 17% της ΔΕΗ. Οπως είπε χθες ο κ.Πιτσιόρλας, οι ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, τόσο της ΔΕΗ 17%), όαο και της ΔΕΠΑ (65%) αλλά και των ΕΛΠΕ (35%), θα τρέξουν μέσα στο 2017. Αυτό ωστόσο σημαίνει ότι η συζήτηση για το μέγιστο δυνατό τρόπο αξιοποίησής τους θα ξεκινήσει από το φθινόπωρο, ενώ σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, το ζήτημα της ΔΕΗ θα αποτελέσει αντικείμενο κυβερνητικής σύσκεψης εντός των επόμενων εβδομάδων. Ειδικά για την ΔΕΗ, την πλέον εμβληματική από τις τρεις αποκρατικοποιήσεις, δεν πρόκειται να ληφθεί καμία απόφαση όσο παραμένει ανοικτός ο διαγωνισμός για τον ΑΔΜΗΕ, και ενώ δεδομένη θεωρείται η διαφωνία του αρμόδιου υπουργού Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη, εφόσον φυσικά συνεχίσει και τότε να κατέχει το εν λόγω χαρτοφυλάκιο. Η θέση του ότι δεν θα επιτρέψει άλλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, πέραν του 24% του ΑΔΜΗΕ, και του 66% του ΔΕΣΦΑ, είναι γνωστή. Το ερώτημα είναι έχει το βάρος ο Π. Σκουρλέτης να τις εμποδίσει; Πηγές ωστόσο κοντά στο Μαξίμου δεν είναι αντίθετες στην πώληση ενός μειοψηφικού ποσοστού της ΔΕΗ. Αφενός, όπως λένε, κάτι τέτοιο θα σήμαινε την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΗ ενός ισχυρού ευρωπαίου στρατηγικού επενδυτή, αφετέρου θα έστελνε ένα περαιτέρω μήνυμα ότι η κυβέρνηση έχει μπει για τα καλά στις ράγες των ιδιωτικοποιήσεων. Οσο για το επιχείρημα, ότι η πώληση του 17% της ΔΕΗ ίσως θεωρηθεί απαραίτητη, προκειμένου να επιτευχθεί ο φετινός στόχος εσόδων από αποκρατικοποιήσεις ύψους 2,5 δισ. ευρώ, δεν είναι αυτό που θα κρίνει την απόφαση. Φέτος, τα έσοδα που θα πιάσει το ΤΑΙΠΕΔ από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ (το μνημόνιο ανέφερε, πάντως, έσοδα 2,5 δισ. για το 2016), ενώ εφικτός, όπως είπε ο Πιτσιόρλας είναι και ο στόχος για έσοδα περί τα 5,8 δισ. ευρώ μέχρι το 2018. Ο ίδιος εκτίμησε πως μέχρι τέλος του χρόνου μπορεί να έχει ολοκληρωθεί και η διαδικασία πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στην Socar από το Αζερμπαϊτζάν (το 49% με βάση επιταγές της Κομισιόν) και στην ιταλική SNAM (το 19%).
Σήμερα υπογράφεται το Ελληνικό- Η μάχη των καζίνο
Στο μεταξύ υπογράφεται σήμερα η συμπληρωματική συμφωνία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) με τη Lamda Development για το Ελληνικό μετά την έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ομως η ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων για την καταβολή της πρώτης δόσης των 300 εκατ. ευρώ μετατίθεται για το 2017. Μεταξύ των εκκρεμοτήτων, ξεχωρίζει η παραχώρηση άδειας καζίνο εντός του πρώην αεροδρομίου, ενώ όλα δείχνουν πως θα υπάρξει παράλληλη αδειοδότηση (ή μεταφορά) ενός επιπλέον καζίνο στα Βόρεια Προάστια.
Παράλληλα εντός της εβδομάδας επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ) ο οποίος προ ημερών κηρύχθηκε άγονος.