Μπαίνει «πλαφόν» στο ελάχιστο εισόδημα των ελ. επαγγελματιών
Shutterstock
Shutterstock

Μπαίνει «πλαφόν» στο ελάχιστο εισόδημα των ελ. επαγγελματιών

Αποκαλυπτήρια μέσα στις επόμενες ώρες για το νομοσχέδιο καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και το υπουργείο Οικονομικών βάζει τις τελευταίες «πινελιές» στο κείμενο που θα δώσει για δημόσια διαβούλευση. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρξουν αλλαγές σε σχέση με τα όσα είχαν ανακοινωθεί προ εβδομάδων.

Πρώτον, αναμένεται να τεθεί ανώτατο πλαφόν στο τεκμαρτό εισόδημα ώστε να μην υπάρξουν πολύ μεγάλες επιβαρύνσεις για τους επαγγελματίες. Έτσι, ενώ το ελάχιστο εισόδημα θα οριστεί στα 10.920 ευρώ -και θα αυξάνεται κάθε φορά που θα αλλάζει ο κατώτατος μισθός- το ανώτατο όριο αναμένεται να μπει στην περιοχή των 40-50.000 ευρώ.

Η δεύτερη αλλαγή έχει να κάνει με αυτούς που θα μετατρέψουν την ατομική τους επιχείρηση σε προσωπική ή νομικό πρόσωπο μόνο και μόνο για να αποφύγουν το ελάχιστο εισόδημα. Επέκταση του μέτρου στις προσωπικές εταιρείες και στα νομικά πρόσωπα δεν θα υπάρξει και οι επιχειρήσεις θα εξακολουθήσουν να φορολογούνται αποκλειστικά με τη λογιστική μέθοδο.

Ωστόσο, αν διαπιστωθεί κύμα μετατροπών από ατομικές επιχειρήσεις σε προσωπικές οι οποίες θα συνεχίσουν να δηλώνουν ζημιές ή πολύ μικρά κέρδη, το στοιχείο αυτό θα αποτελεί λόγο παραπομπής σε έλεγχο και ενεργοποίησης των λεγόμενων έμμεσων τεχνικών ελέγχου.

Ένας από τους μεγάλους κινδύνους που φαίνονται με το νέο φορολογικό είναι να υπάρξει κύμα «κλεισίματος» βιβλίων από έχοντες ατομική επιχείρηση οι οποίοι θα προτιμήσουν να συνεχίσουν να απασχολούνται με «μαύρα». Το συγκεκριμένο ζήτημα απασχολεί ιδιαίτερα το υπουργείο Οικονομικών καθώς τα κλεισίματα συνεπάγονται απώλεια εσόδων και από τις ασφαλιστικές εισφορές. Και αυτό το ζήτημα θα επιδιωχθεί να αντιμετωπιστεί δια των ελέγχων.

Δηλαδή, όποιοι κλείσουν ξαφνικά τα βιβλία, θα μπουν σε μια λίστα παρακολούθησης: Έγιναν μισθωτοί; Ίδρυσαν προσωπική εταιρεία ή νομικό πρόσωπο; Αν τίποτα από αυτά δεν γίνει, τότε θα αναζητηθεί η συναλλακτική συμπεριφορά ώστε να διαπιστωθεί αν υποκρύπτεται «μαύρη δραστηριότητα».

Πρόθεση να μπει «ηλικιακό κριτήριο» στον μηχανισμό υπολογισμού του ελάχιστου εισοδήματος, δεν φαίνεται να υπάρχει. Στο τραπέζι, είχε πέσει η ιδέα να υπάρξει καλύτερη μεταχείριση (ουσιαστικά μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος) για τους συνταξιούχους άνω των 65 ετών που συνεχίζουν να εργάζονται όμως αυτό δεν φαίνεται να προχωράει από τη στιγμή που θα λαμβάνεται υπόψη και το εισόδημα από άλλες πηγές για την κάλυψη του ελάχιστου εισοδήματος.

Ενδέχεται μάλιστα, εκτός από τους μισθούς, να συνυπολογίζονται εισοδήματα και από άλλες πηγές ώστε να καλύπτονται και περιπτώσεις επαγγελματιών που ζουν από εισοδήματα εξ’ ενοικίων και διατηρούν τα βιβλία της ατομικής επιχείρησης για συμπλήρωση του εισοδήματος. Όσο για τους έχοντες τρία ακίνητα που διατίθενται για βραχυχρόνιες μισθώσεις, θα μπουν κανονικά στο νέο σύστημα.

Αυτό που καθίσταται σαφές από την κυβέρνηση είναι οι όποιες αλλαγές θα είναι οριακές και δεν θα αλλάξει ούτε η φιλοσοφία του νομοσχεδίου ούτε και η επιδιωκόμενη εισπρακτική του απόδοση. Οι πρόσθετοι φόροι θα ανέλθουν περίπου στο 1 δισ. ευρώ ώστε στο δημόσιο να μείνουν καθαρά τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ μετά την αφαίρεση του ποσού που θα χρειαστεί για τη χρηματοδότηση του τέλους επιτηδεύματος αλλά για να ληφθεί υπόψη πιθανή μείωση του συντελεστή εισπραξιμότητας των φόρων από τους αυτοαπασχολούμενους.